Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Lunapark ve svitu luny

Výběr: Biskup z Bath a Wells
06. 06. 2024
25
36
377
Autor
Umbratica

 

 

Skřípot celou noc -

Na houpačkách bez dětí

se houpá vítr

 

 

 

 

 

 


36 názorů

Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

A jsme zase u toho, Emmette, copak musí básník něco "kázat"? Třeba František Hrubín nekázal vůbec nic a přece to byl jeden z nejpopulárnějších básníků své doby a na jeho sbírky se stávaly i fronty, což je v dnešní době nepředstavitelné. Mnohem důležitější než to, jaké básník zastává postoje, je to, jak umí psát, jestli dobře nebo špatně. A pokud umí psát dobře, je konec konců schopen obhájit jakékoli postoje, pokud je to kupříkladu kariérista jako byl Nezval.


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

emme,

odpovídám zde, protože "Měsíc" jsem smazala. Byl to evidentně propadák, který neměl šanci na přežití. Hlaváčkovské variace někdy čtenéře baví, jindy zase ne.

...Píšeš o "pravdivosti postoje autora". Ale copak je autor vůbec tak nějak povinen zaujímat neustále jakési filozoficko - ideologicko - politické postoje? Fuj! To je jen jedna z hnusných floskulí liberalismu. Jak už jsem psala: autor může pouze interpretovat křesťanský nebo například buddhistcký pohled na svět a nepřidávat k tomu žádnou křečovitou egooriginalitu. Autor taky třeba může chtít prostě napsat krásnu báseň, která dobře zní a dobře se recituje.

Kam dospěla modernistická poezie, to víme oba: až k neexistenci. Nelze přece říci, že současná česká poezie je (pouze) v krizi. Ona přece ve veřejném prostoru vůbec neexistuje. Nikoho nezajímá, nikdo se o ni nestará a je tudíž až úsměvné, když nějaký oficiální básník či kritik chce tzv. "amatéry" poučovat o tom, jak mají psát.


Zeanddrich E.
před 5 měsíci
Dát tip

 

(Pavle (Al Jal Úde), byl jsi na Slovensku...?   )


Umbratica
před 5 měsíci
Dát tip Biskup z Bath a Wells

Biskupe,

díky za chválu. Jsem ráda, že se ti líbí haiku s nápadem. Já se o taková haiku soustavně pokouším. Při tom si ale myslím, že haiku nemusí být jen záležitostí nějakého, nejlépe vtipného nápadu. To je asi spíš česká specifika.  Haiku může být také jen záznamem dojmu - imprese. Jde o to, aby autor dokázal tu impresi přenést na čtenáře.


konečně haiku s nápadem... a dobrým... ;-)


Umbratica
před 5 měsíci
Dát tip

AL Jale,

jsem ráda, že se ti po návratu z ciziny líbíly české, možná trošku strašidelné, houpačky.


Al Jal Úd
před 5 měsíci
Dát tip

Moc se mi líbí, četl jsem až dnes po návratu z cizích krajin 


K3
před 5 měsíci
Dát tip Al Jal Úd

Jo je to ve starých filmech.


Umbratica
před 5 měsíci
Dát tip Benetka, Al Jal Úd, Zeanddrich E.

K3,

díky za příznivou kritiku.

Houpačky byly oblíbené zvláště v osmnáctém století a nehoupaly se na nich ani tak děti jako spíš dámy z aristokratické společnosti. Svědčí o tom mnohé rokokové obrazy.


K3
před 5 měsíci
Dát tip Al Jal Úd, Zeanddrich E.

Dle mě velmi zdařilé. I v Tenkrát na západě měli houpačky...:).


Umbratica
před 5 měsíci
Dát tip Al Jal Úd, Zeanddrich E.

Zeanddrichu,

já čas od času ráda někoho postraším. Nevím, jestli existuje nějaká fóbie z lunaparků, ale fóbie z klaunů existuje určitě. Dokonce je to psychiatrická diagnóza, kterou má Johnny Depp.  ...Tak o cirkusu zase někdy příště.


Umbratica
před 5 měsíci
Dát tip

Evženie,

díky za típek.


Umbratica
před 5 měsíci
Dát tip

hotovo,

ano - sluch v tomhle haiku hraje hodně důležitou podobu. 

Jsem ráda, že se líbilo.


Umbratica
před 5 měsíci
Dát tip K3, Ellisee

Ellisee,

v mém dětství se občas vyskytoval kolotoč uprostřed paneláků. Občas i cirkus uprostřed paneláků. Bylo v tom něco bizarního. Jako by se setkaly dva světy, které k sobě absolutně nepatří. Už ty maringotky počmárané strašidelnými výjevy!


Umbratica
před 5 měsíci
Dát tip

Radovane,

jsem ráda, že se líbí. Díky.


Umbratica
před 5 měsíci
Dát tip

Penumbro,

ty dobře víš, že noční lunaparky a noční kolotoče jsou moje specialita. Jak vidíš, drží mě tohle téma pořád.

A kde ses tu najednou po sto letech vzala?


Umbratica
před 5 měsíci
Dát tip

emme,

moc díky za impro. Vyskytlo se tu už pár haiku o plechových labutích na kolotoči. Některá z nich mám na svědomí i já.


Zeanddrich E.
před 5 měsíci
Dát tip

 

...ůj; - čtu to cca o půlnoci - a je to docela strašidelné...! :


Moc pěkné.


hototo
před 6 měsíci
Dát tip

Krásné, tísnivé. Úplně to vidím i sylším.


Ellisee
před 6 měsíci
Dát tip

Příjemně mi to mimo jiné navodilo dětství ...  


pěkný


Penumbra
před 6 měsíci
Dát tip

Jo, tohle má atmosféru!


Umbratica
před 6 měsíci
Dát tip

Janino,

jsem ráda, že tě haiku zaujalo. Díky.

Je zvláštní, že tohle haiku už podruhé jakýmsi záhadným způsobem směřuje k Arnoldu Schwarzeneggerovi. Před chvilkou jsem toot psala o filmu Total Recall.


Umbratica
před 6 měsíci
Dát tip Gora, K3

Aaene,

děkuji. Kolotoče a lunaparky jsou moje srdeční záležitost. Je v nich něco radostného a zároveň něco temného tak jako třeba v Romanci pro křídlovku.


Janina6
před 6 měsíci
Dát tip

Představa prázdných hýbajících se houpaček pro mě má trochu strašidelný nádech, možná jsem ovlivněná scénou z filmu Terminátor 2, kde symbolizují stav po jaderné katastrofě. Zní k tomu i velmi podmanivá hudba. Ale to jen pro zajímavost, tvoje haiku má atmosféru příjemnou.


Aaen_jk
před 6 měsíci
Dát tip Al Jal Úd

Zaujala atmosféra. A moc pěkné haiku.


Umbratica
před 6 měsíci
Dát tip

Pokličky ani nebudou potřeba. Na Marsu jsou rozlehlé lávové tunely, do nichž se patrně už brzy část lidstva přesune.  Nejspíš to budou nepohodlní mimoni jako ve filmu Total Recall.  Asi bych byla jedním z adeptů na přesun.


Umbratica
před 6 měsíci
Dát tip Janina6, Gora

Na Marsu časem nainstalují houpačky pro děti prvních lidských osadníků. Atmosféra na Marsu je ovšem velmi řídká, takže jimi vítr nepohne. Navíc budou ráno muset děti dlouho čekat, až houpačky rozmrznou, neboť na Marsu je i v létě na rovníku tak asi -60 stupňů Celsia. Ale v poledne tam na rovníku může být až +20.


Umbratica
před 6 měsíci
Dát tip Zeanddrich E.

Toot,

vítr vane i na Marsu, ale tam, aspoň myslím, zatím nebyly objeveny houpačky.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru