Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Boty, botky, botičky

04. 07. 2024
3
24
230

Takto jsme si hráli na mém soukromém bloku, možná ještě něco doplníte vy...

 

Pojďte se mnou zavzpomínat na boty, tedy na slavné boty, které dostaly svá jména. Už mám paměť děravou, tak možná něco vynechám.

Zimní vysoké boty (40. léta) – válenky

Boty na surové podrážce (na vysoké gumě, 50. léta) – maďary

Přezůvky (50. léta) – šedý mor, do zimy se nosily bačkory a přes ně přezůvky.

Dětské kotníčkové (50. léta), filcové boty – slepičky

Boty na turistiku (? asi dodnes) – pionýrky

Boty na přezutí do školy a též na tělocvik, dosti klouzaly (50. a 60. léta) – cvičky

Pánské boty s podpatkem (60. léta) – moukovky (Šil je pan Moučka), nebo taky – koně (?)

Jarně-podzimní boty s gumovou pilkovou podrážkou (60. léta) – pilky

Dámské boty na malém podpatku se zdviženou, hranatou špičkou (60. léta) – gondoly

Dámské, úplně nízké boty na rovné podrážce, se svrškem na gumu (50. léta, dodnes) – ťapky (balerínky)

Dámské, úplně nízké boty na rovné podrážce, do špičky (60. léta) –   rokenrolky

Sportovní plátěné boty na cvičení na spartakiádu (50. léta dodnes) – nejdříve spartakiádky, posléze Jarmilky

Sportovní, plátěné kotníčkové boty (50. léta, dodnes) – kecky a ty nižší, plátěnky

Letní plátěné boty na tkaničku nad kotník (50. léta, dodnes) – kristusky

Filcové zimní boty (70. léta asi dodnes) – důchodky

Boty na vysokém úzkém podpatku (60. léta asi dodnes) – jehly

 
 

Nízké boty z měkké kůže, obšité kůží (odedávna  – mokasíny

Pánské, lesklé společenské boty (30., 40. léta, dodnes) – lakýrky

Jednoduché, nezdobené, dámské společenské i vycházkové boty na podpatku (? dodnes) – lodičky

Na obrázcích z internetu boty extravagantní

boty mp3


boty spirála

Tak a teď vy…

Ota:

si vzpomněl na psí dečky (buldočky), byla to určitá část bot, tak dobře. Dodal ale ještě botky vietnamky, botasky.

Honza:

Ty meltonky se nosily jeste kratce po valce. To byly boty (damske) ktere se nosily v zime, predchudce tatranek. Vypadaly takto: Bota kozena s polovysokym podpatkem v podobe strevicu. Od spodu pod kotniky nahoru byl filc a zapinaly se jako stare backory na poutko, a nebo na takove hezke patentky.
Zebu boty to byly boty panske s takovou kare spickou, velice tenke podrazky, cim tenci tim vetsi frajer. Byly to predchudkyne „pilek’. Jinak je popsat nemohu. Nosily se v dobe asi kolem roku 59 ci 60 ke kalhotum zvanym Charlestonky, protoze4 charleston prisel nekdy v roce 59 opet do mody.

Madary nebyly z gumovou, ale s tlustou kozenou podrazkou, kterou jsme si jeste (v letech padesatych) davaly pripodrazit, aby byly tlustsi a vrzaly. Nekteri frajeri si je jeste obesivali barevnym zvonkovym dratem. Připojil válečné, dětské dřeváčky.

Lucka:

Ještě mi tu chybí zimní huculy a letní žabky z 80. let. Já: Letní žabky mi navozují vietnamky ze 60. let. Je to možné?

Jarka Jarvis:

Mě ještě napadají princesky. Na ty se stála fronta v Domě Obuvi, a značně se přičinily o mé „uchýlené“ palce u nohou. A potom pohorky.

princesky byly ze začátku 60tých let: Kožené, s půlcentimetrovým podpatkem, velkým „výstřihem,“ a ostrou, úzkou špičkou (proto ty uchýlené palce u nohou)

deereye:

Pohorky to jsou jeste šedesátá léta. Jeste jste zapomneli na galoše!!

Witch:

Ještě tu chybí dámské kačenky, boty na nižším podpatku, válenky se dodnes dělají v Bavorsku a Rusku (ty bavorské jsou úžasné do zimy!), křusky byly šněrovací boty nad kotníky od 1.republiky, ale spíš ještě z císařství, do 80.let, daly se na ně nasadit i brusle na kliičku nebo kolečkové. Hnědé, asi ve dvou odstínech. Buffy byly plné boty na vysoké hrubší podrážce, půlka 70.let.

Anna:

Nosila jsem také takové lodičky se špičkou nahoru, říkalo se jim kačenky a tuleňky

Vendy:

Zapomněla jsem připsat ještě jakousi pěnovou obuv s kožešinovou vložkou, zvanou sněhule!

Anonymní

Gerlachy – zimní boty

A zdejší, kterým děkuji:

kadeřavá:

Barefoot nebo se jim taky řika bosoboty.Jsou to lehoučké botky s měkkou ohebnou podrážkou,která má 3 až 5 mm,většinou sité na míru .Jiné nenosím :-)


24 názorů

Ruža z Moravy
před 5 měsíci
Dát tip

Nechala jsem si kdysi šít boty na kramfleku, kožené, na nártě překřížené se sponkou na zapínání ze dvou odstínů béžové ve Snaze Brno. Nosila jsem je kolik let - paráda a vydržely.Pamatuji si i cenu- stály 350 Kčs. No, bylo to v době, kdy normální dětské botičky-capáčky stávaly kolem 21 Kč, pro dospělé kolem stovky a pod.  No jo, zdvihá se to, ale důležitá je kvalita, dnes za sandálky dáme klidně (tedy zdravotní) kolem 1400 Kč,.


dadadik
před 5 měsíci
Dát tip

dřeváky a kožený vrch.. běžný v osumdesátkách


Jamardi
před 5 měsíci
Dát tip

Růža z Moravy, taky jsem měla dřeváky. Měla je spolužačka a mně se líbily. Prodávalo se to jako holandské dřeváky. Byly to cukle s uzavřenou přední částí. A dobře se v nich chodilo. Šla jsem třeba ze školy skoro 3 km úplně v pohodě. Někteří se divili, že mi to nepadá z nohou. Já mám vysoký nárt, tak mi to sedlo.


Safián
před 5 měsíci
Dát tip

Křusky byly odolné kožené boty s koženou podrážkou a kovovou podkovou na špičce.

Maďary měly podrážku ze surové gumy, ne z tlusté kůže, jak tu někdo uvádí.

Přezůvky jsem znával jako galoše.


Ruža z Moravy
před 5 měsíci
Dát tip

A budete se divit, zapomněli jste na dřeváky. Měla jsem je jako  10 leté děvče. Podrážka ze tří špalíčkovitých dílů, to aby se dala ohýbat, podpatek zvlášt-  samozřejmě nižší, nahoře  křížem  plátno lemované- jako normální sandály- pásek kolem paty.Nejraději jsem s nimi klapala po chodníku v rytmu potichu zpívané písničky pod okny babičce, když koukala z okna co dělám."Když se ty dřevčky sněrovaly a ly, tak si je mládenci kupovali a li- teď už se dřeváčky nešněrujou jou jou, tak si je mládenci nekupujou."


Ruža z Moravy
před 5 měsíci
Dát tip

Ty kanady jsme odkoupili od vojáků před lety,, když u nás byla posádka a odcházející si je mohli koupit cca za 400 Kč, což v r. 1967 bylo dost. Máme je někde ve skříni zřejmě dost ztuhlé , dodnes, musely se natírat olejem, nechat zaschnout a vyleštit. Kožené šněrovací s páskou koženou přes nárt, s gumovou podrážkou.


Ruža z Moravy
před 5 měsíci
Dát tip

A co vám říkají krpce? Nosily jsme je v dětské sanatorce v r. 1956. Filcové  prošité silné podrážky, do tvaru papučí či spíš nízkých polobotek ušité filcové svršky a navazující vlněné náplety do výše ponožek. Pěkně teplé. Pocházely zřejmě ze Slovenska, protolže podobné nosili chlapi, jen asi podrážku ěli  z pevnějšího materiálu- kůže nebo gumy, podle toho kde byly vyrobeny.


Jamardi
před 5 měsíci
Dát tip

cukle - to jsou nazouváky, já bych to slovo použila pro boty na ven, někdo ho používá i pro pantofle

střevíce - boty, které mají řemínek okolo kotníku, ale špičku uzavřenou a současně mají nějaký podpatek (tak to chápu já)


dadadik
před 5 měsíci
Dát tip

brněnské hantec boty - šuflata


dadadik
před 5 měsíci
Dát tip

ťapáčky pro batolata


Jamardi
před 5 měsíci
Dát tip

papuče na Moravě, bačkory v Čechách - pohodlná domácí obuv

nazouváky (říkáme my), pantofle - pohodlná obuv s nezakrytou patou

přezůvky - v přeneseném slova smyslu veškerá obuv s čistou podrážkou určená k přezutí ve vnitřních prostorách, nejméně myšleno, že by měl někdo něco dalšího na jiných botech, to by mě pak napadly návleky, ale to nejsou boty

křusky - v přeneseném slova smyslu se v naší rodině používá pro boty, které nevypadají nejlépe nebo mají jinou vadu, jsou třeba příliš těžké, ale přesto se nosí, protože mají jinou výhodu. Asi je to odvozeno od toho bruslení - jsou dobře použitelné, že by to jiný nečekal. Například se dá říct: "Jsou to takové křusky, ale pohodlné, ráda v nich chodím." nebo "Jsou to křusky, ale jsou teplé."


dadadik
před 5 měsíci
Dát tip

Kroksy

opánky


dadadik
před 5 měsíci
Dát tip

kozačky


dadadik
před 5 měsíci
Dát tip

důchodky

sandály


dadadik
před 5 měsíci
Dát tip

Martensky

sněhule asi jsou


dadadik
před 5 měsíci
Dát tip

Gumáky

holínky

papuče

přezůvky

piškoty

komisňáky


nadadubcova03
před 5 měsíci
Dát tip

Dadadik

Kanady myslím ne, jinak jsou, zítra zkouknu


dadadik
před 5 měsíci
Dát tip

žabky

vietnamky


dadadik
před 5 měsíci
Dát tip

Lakýrky

nebo Kanady

tqm jsou?


Janina6
před 5 měsíci
Dát tip

Ano, když si půjdu koupit kecky, je to název. Ale třeba kdybych psala pohádku, ve které se Botaska bude hádat s Balerinkou, která má lepší podrážku, tak půjde o jména. Snad si rozumíme, určitě nemám nic proti hře, jen možná trochu přehnaně vnímám slova a jejich významy. Nakonec, kde jinde se zabývat slovy důkladně, než na literárním webu, že?  (Pardon, že jsem v prvním komentu použila tykání, je to tu zvykem, ale pokud by vadilo, můžu vám taky vykat. Hezký večer!)


nadadubcova03
před 5 měsíci
Dát tip

Janina6

jak myslíte, je to hra a jestli píšu o jménech pak prostě druh bot s podrážkou pilkovou ptostě dostaly jméno Pilky a tak je to s ostatními stejné. 

Ale bota jménem Melichar je vtipná reakce, díky. 


Janina6
před 5 měsíci
Dát tip

Asi tě zklamu, ale to jsou názvy (druhů bot), ne jména. Jménem znám jedinou botu: "Bota jménem Melichar" ;)


kadeřavá
před 5 měsíci
Dát tip

Barefoot nebo se jim taky řika bosoboty.Jsou to lehoučké botky s měkkou ohebnou podrážkou,která má 3 až 5 mm,většinou sité na míru .Jiné nenosím :-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru