Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Italský sonet

19. 07. 2024
6
15
139
Autor
Kan

Nač oblékáš se do černého, to ti nesluší,
raději oblékni si všechny barvy léta.
Černá - otevře ti rány těžké na duši,
ta jen ve veselých barvách vzkvétá.

Barvy jsou jako tóny melodie,
svěží a jasné, patří mocné síle mládí.
Šedá a černá jsou předností zmije,
a takovou nikdo s chutí nepohladí.

Ztrácíš jistotu ? Pohlédni do zrcadla,
uvidíš sebe tak, jak druzí tě spatří;
coby bodlák, nebo růži, co neuvadla.

Poslouchej, za příklad dám ti peří ptačí,
ti veselí, v barvách se s duhou bratří;
a vážní a smutní, ti v barvách smrti kráčí. 


15 názorů

toot
před 2 měsíci
Dát tip

Je mi líto, že obsahem básně je tak černobílý pohled na barvy.


Safián
před 2 měsíci
Dát tip Janina6, toot

Chatrná báseň. Je vidět, že aurorovi dělají potíže samotné základy. Sonet je nejtěžší forma. Rilke doporučuje mladým autorům a začátečníkům, aby se mu vyhýbali. Něco jiného je pokoušet se o něj v ústraní a něco jiného vylézt na veřejnost.


Litarts
před 2 měsíci
Dát tip

Ani havrani nejsou vážní a smutní a nekráčí v barvách smrti.


Janina6
před 2 měsíci
Dát tip

No, k těm barvám a "slušení"... už celkem dlouho existuje tzv. barevné poradenství, kde si člověk může určit podle typu pleti, barvy očí a vlasů, do které ze čtyř skupin patří a které barvy oblečení se k němu hodí. A typu zvanému Zima naopak výrazné barvy, jako černá, jasně bílá nebo třeba sytě fialová velmi sluší, kdežto když si černou halenku oblékne typ Jaro, vypadá v ní bledě a unaveně. Kdysi jsem absolvovala takové sezení, vyzkoušela k obličeji spoustu barevných látek a na vlastní oči viděla, jak barvy umí ten stejný obličej měnit, zalichotit mu nebo mu naopak vzhledově uškodit... Takže černá sluší, ale ne každému. 


Janina6
před 2 měsíci
Dát tip

Havrani. Neverrr morrre. Ti opravdu moc veselí nejsou.


kadeřavá
před 2 měsíci
Dát tip Janina6

V barvách smrti kráčí třeba ptáci funebráci


Litarts
před 2 měsíci
Dát tip Janina6

Kteří vážní a smutní ptáci v barvách smrti kráčí?


Kan
před 2 měsíci
Dát tip

Milý Litarts-i. Mám za to, že tento detail, bylo nesmírně důležité zdůraznit, neboť by čtenář mé básně

mohl být uveden v omyl. Jen marně pátrám, kde jsem se o kosu a kavce zmínil. :-))


Litarts
před 2 měsíci
Dát tip

Pokoušet se psát ve formě klasických sonetů může mít význam jen studijní, začátečnický. Jinak bez výrazného tvůrčího posunu do naší doby to úplně ztrácí smysl. 


Mirek Č.
před 2 měsíci
Dát tip Janina6

Jinak myslím, že některým dívkám nebo ženám opravdu velmi sluší živé barvy, jenže černá nebo myslím i šedá, může mít něco do sebe. Každopádně se mi líbí jak je ten protiklad pojat. 


Janina6
před 2 měsíci
Dát tip

Mirku, přesně tak, tohle je sonet jen rozložením rýmů. Vázané je to hodně nepravidelně, skoro bych řekla ledabyle. Jinak se mi moc líbí obsahově, ten nápad s barvami, fajn myšlenka.


Mirek Č.
před 2 měsíci
Dát tip Janina6

Když o tom mluvíš, rád bych věděl, jelikož sám zkouším psát, jaké má být v sonetu metrum?  Já ho tady totiž na první dobrou nevidím, navíc se hodně střídají počty slabik ve verších.


R. Kedar
před 2 měsíci
Dát tip

Zde je potřeba ocenit formu, která je opravdu dodržena se vším všudy, včetně metra


kadeřavá
před 2 měsíci
Dát tip Janina6

Konečně někdo kdo vidí jak se lidi šedočerně oblékají i pohřeb by měl zářit veselými barvama barvy životů i smrti sluší


Litarts
před 2 měsíci
Dát tip

Veselý kos či kavka v barvách smrti nekráčí. 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru