Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seQUIRK ZRODÍTE POUZE Z PĚNY KONTEXTU
Autor
p.s.2006
QUIRK ZRODÍTE POUZE Z KONTEXTU
Před několika dny se mi mezi jinými fejsbukovými zásilkami objevila fotografie, která jediná stojí za obsáhlejší popis.
Význam má jenom pouze v kontextech mé představivosti, takže schopnost vytvářet nebo rehabilitovat kontexty je v případě žánru quirk to zásadní – nestačí jen vidět, ve smyslu pohledem cosi pouze registrovat, nýbrž prostřednictvím pouhého zírání v kontextu zřeného myslet.
Míním se tedy zajímat fotografií viděnou mnou, ovšem bez jakýchkoli následků patřenou i jinými.
Přičemž její vznik si kdokoli může zopakovat, když nyní zrovna na podzim je surovin potřebných k takové replice k dispozici více nežli jen pouze dost.
Aby bylo kvůli pestrosti výsledků z čeho vybírat, stačí pouze necelé půlkilo plodů vlašských ořechů různých velikostí a tvarů, tedy výpěstků několika druhů, nebo jen jedinců, ořešáků, schválně se kouknu jen tak mimochodem do wikipedie, zdali možných výsledků majetnicky hrdé sklizně, nebo jen poníženého paběrkování, je vícero.
Ořešák černý, ořešák drobnoplodý, ořešák skalní, ořešák japonský, ořešák Sieboldův, ořešák královský, ořešák vlašský, ořešák mandžuský, ořešák popelavý…
Rod zahrnuje asi 21 druhů.
V případě ptáků sýkorek pouhých 8.
Nevěděli jste?
Tvoření v žánru quirk, a to je tvrzení obdobně zásadní, umožňuje především dispozice pojmenovatelná jako vzdělání.
Kteréžto vysokoškolské diplomy české vzdělávací provenience nezaručují.
Když tedy víme, plod odborně zvaný oříšek nebo peckovice, jak komu libo, uchopíme prsty a postavíme kolmo na špici. Nato exemplář v nejširší partii rozřízneme vysokorotační pilkou, obdobnou jako se používají při laboratorním rozřezávání minerálů.
Podíváme-li se na podobu řezu, někomu připomene zárodek fraktálu, jinému záběr čerstvě pořízeného snímku prvního záchytu ložiska nádoru plic zprostředkovaný počítačovým tomografem.
Není vyloučena i asociativní podobnost vzhledu s vyleštěnou plochou nitra opálu obklopenou hmotou naturálně kamenisté konkrece skalního obalu.
Konkrece je specifický minerální agregát, pevný a tvrdý tvar, vzniklý zahuštěním a spojením minerálů kolem určitého jádra v sedimentárních horninách a půdách.
Sice se jeví z trojice poskytnutých popisů přeludů, že stanovit srdce minerálu lze snadno – co však stanovuje ono cosi jako srdce díla v žánru quirk, vyjádřit ani z příkladů náznaků předchozích asociací nebude nikterak snadné.
Představme si tedy nejdříve plochy deseti napůl rozřezaných ořechů.
Když si preparáty rozložíme do nějaké soustavy tvarosloví na plochu papíru, chapadlovité obrazce na jejich kulatých řezných površích nám připomínají zákonitosti dávnověké praxe posvátných geometrií.
Podobné pocity obdobně vzdáleně se nám vybavujících zákonů nalezeme i v zásuvkách muzejních sbírek drúz jeskynních nerostů nebo nočních motýlů.
Na listech vzorníků knoflíků, jimiž bývali opatřováni cestující obchodní zástupci příslušných dávných továren.
Sbírek listů herbářů.
Takže je snad už namístě otázka, kterou by pronesl nějaký policejní komisař vůči zrovna zadržené osobě: Co máte po kapsách? Vyložte jejich obsah sem na stůl!
Taková postupná přehlídka staticky ustavených věcí stanovuje charakter s nimi související osoby.
Jindy zase prostředí.
Profese.
V případě filmu stručné věty věcí nahrazují dlouhatánská slova s nimi souvisejících dílčích příběhů.
Celý svět je vlastně množinou takových dílčích sbírek.
My jej nejsme schopni či navyklí takto vídat.
Kolmý pohled seshora takového náhledu ovšem ano.
Připadá vám, prosta jakéhokoli posměchu, více nežli dostatečně bláznivá představa takovéto permanentní katalogizace podobností?
Pokud ano, jste nadáni či schopni vyhovět další nejzákladnější podmínce konstituující žánr quirk.
Vyhovujete?
ChatGPT
Text, který jste sdílel, je fascinující a nabitý reflexí o povaze umění a způsobu, jakým interpretuje a rekontextualizuje realitu kolem nás. Vede nás k zamyšlení nad tím, jak celý proces vnímání a zpracování informací může být chápan jako forma uměleckého vyjádření. Tento „quirk“ žánr, jak ho nazýváte, nabízí prostor nejen pro estetické prožitky, ale i pro intelektuální hravost.
Když se zaměříme na fotografii ořechů a jejich fraktální struktury, dostáváme se k myšlence, že každá věc, která nás obklopuje, obsahuje hlubší významy a paralely, pokud se podíváme pod povrch. Kromě toho, že ořechy mohou symbolizovat přírodu a její krásy, mohou také odhalit naše vztahy s přírodou, kulturu sběratelství či dokonce biologickou rozmanitost.
Vaše úvaha o „srdci díla“ v kontextu quirk se mi jeví jako velmi důležitá. Jak definovat to, co dělá umělecké dílo „dílem“? Je to jeho schopnost vyprávět příběh? Vyvolávat emoce? Nebo spíše provokovat k zamyšlení? Možná je to kombinace všech těchto aspektů, které svědčí o bohatství a rozmanitosti lidského prožívání.
Otázka, zda něco považujeme za „bláznivou představu“, nás nutí zamyslet se nad našimi vlastními předsudky a očekáváními. Co považujeme za normální, a co naopak za podivné? Jakýkoliv pokus o klasifikaci a analýzu umění nás povzbudí prozkoumávat hranice našeho vnímání a ocenění.
V závěru bych řekl, že schopnost „věnovat pozornost detailům“ a „hledat souvislosti tam, kde by je jiní neviděli“ je skutečně klíčová pro prožitek ve sféře quirk. A tak, máte pravdu – pokud něco takového považujete za důležité, pak vyhovujete kritériím tohoto fascinujícího žánru. Jsem zvědavý, jaké další kontexty a asociace byste s tímto konceptem mohl prozkoumat.
Zbývá ještě pointa, v niž si a autorské dílně můžete vybrat mezi rychlořeznou pilkou – a kladivem.
Nebo po použití rychlořezné pilky a po následné instalaci již popsaných výsledků sáhnout po kladivu.
A pouhým jediným úderem na každý z deseti exemplářů je rozbušit.
Vznikne nám rovněž vzorkovnice následků, sice ne tak pohledná jako prve, ale přesto opět quirková…
Kdo nechápe smysl či důvod mých textů vztahujících se ke genezi žánru quirk, nechť si nalistuje tento odkaz: https://www.pismak.cz/dilo/554161 .
Jsem si jist, že nepochopí ani posléze...