Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seMaturita naruby - část 1.
Autor
Čmelák
na maturitních večírcích zkoušejí své profesory - část 1.
Jan Rosa
TÉMA: PEDOLOGIE
Otázka č. 24: Pojednejte o vinných podzolech (znaky, rozšíření, význam v lesnictví…)
profesor Bucek (polkne překvapením slinu):
"Vinný podzoly...?"
student Charvát: „Ano, vinné podzoly. „Studente“ Bucku, vy o nich nemáte ani páru…?“
p. Bucek: „Nu – vinné podzoly, to je přeci tak triviální věc. Vinné podzoly… jsou okolo každý putyky… patří tedy mezi půdy antropogenní, že ano. Ale nevznikají normální, tedy hospodářskou činností…“
s. Charvát: „Máte tedy na mysli nikoli hospodářskou činnost, ale spíše činnost hospodskou - ?“
p. Bucek: „Děkuji za napovězení, vznikají činností okolohospodskou, že ano. No, jak – tedy ty znaky půd jsou především - charakteristická vůně. Někdo tomu říká i smrad.“
s. Charvát: „Například nealkoholici?“
p. Bucek: „No… nealkoholici… a i jiní… tedy, vono to právě nemusí… páchnout jen vínem.“
s. Charvát: „Může tam bejt třeba i rum -?“
p. Bucek: „Může tam být i rum… no… a… i jiný věci.“
s. Kruml: „Komisi speciálně zajímá, jaká je chuť vinného podzolu, když to-Ho dáme na jazyk a půdu tam prostě rozmělníme…
p. Bucek: „Ano, ano, jsou i pedologové, že ano, kteří ochutnávají půdy jazykem…“
s. Charvát: „A nezlomí si třeba zub?“
p. Bucek: „To ne, ale zkoušejí jednak zrnitost… Například, že ano… jílovité půdy, když se stisknou zubama… tak to mezi nimi neskřípe – není tam žádnej písek. Myslím si, no – tady u toho typu by se ani nemuselo teda faktem tak zubama, to by stačilo jenom takhle rozetřít jazykem, ale já jsem to ještě nezkoušel…“
s. Charvát: „Doplňující otázka. Když pedolog zkoumá půdy zubama a skřípe písek mezi zubama, kolik v sobě musí mít promile?“
p. Bucek: „No… HaHaHa, to… to asi hodně.“
s. Charvát: „Kolik stonožek se vyskytuje na metru čtverečném?“
p. Bucek: „Na metr těch vinnejch podzolů?“
s. Bárta: „No jistě! A zajímalo by mě ještě esltli si neppp-letou… A pletou si nožky?“
p. Bucek: „Ty stonožky -?“
s. Bárta: „No jistě!“
p. Bucek: „Tam spíše, že ano, tam by, vážená komise, mohly být spíše jiné druhy – háďátko octové a háďátko vinné…“
s. Charvát: „… a červec bázlivý.“
p. Bucek: „Ano, je tam podobná žoužel, kdežto stonožky – ty si s ohledem na ten svůj počet končetin nemohou, že ano, pobyt ve vinných podzolech dovolit.“
s. Charvát: „Protože by se motaly?“
p. Bucek: „Pravda, moc by se motaly, tak by to asi nešlo, NOoóóó…“
s. Bylina: „Na závěr ještě jednu všetečnou otázku. Mohl byste nám podle hvězdiček rozdělit půdy koňakové?“
p. Bucek: „No – tak okolo Vizovic – to jsou například vizogňakové půdy.“
s. Charvát: „A v Gruzii…“
p. Bucek: „No, hmm – no, právě, děkuji za napovězení, že ano. V Gruzii jsou to půdy - zase - jiné. Nu, ale vcelku všechny všechno mají společné. Vždy mají příslušný počet stupňů, no a potom ty následky, když se po těch půdách příliš chodí – víte - bývají kluzké. Snadno se tam ujede a také nepůsobí dobře na vyjadřování. No, často na nich přichází v úvahu, že tam chodec říká psovi slečno.“
s. Charvát: „Myslím, že můžeme „žákovi“ Buckovi za odpovědi poděkovat - a píšeme do maturitního protokolu – za dvě.“