Je tam cítit bolest z odloučení
Jak je to smutné, když ten kdo ti dal růži od tebe odchází.
Moc pěkné.
hodně stará věc, z dob skoro studentských, misionář omšelých měst...
Tak na tvoji poezii nemám.
tyjo, zmizela mi kritika... binec na ntou...:(((
Vies Babetka ide o to, ze MP si moju kritiku iste velmi ceni aj ked sa so mnou spori!
A ono ide trosku aj o hlbsie ponatie istych otazok spatych s nabozenstvom vztahom k B_hu, vztahom k zene, k zivotu a tak.
Autor ma zaujem o hlbsiu kritiku a moja kritika je ponata snad trosku inac nez je zvykom, ale predsa len je to moja kritika. :-)
Moze ju splachnut, moze ju uplne ignorovat, on mi vsak poslal avizo na nove dielko a caka moje dalsie poznamky ;-)
Kazdopadne nase ponatie viery je zda sa velmi odlisne ... :-)
Co sa mi na autorovi paci, je ze si CENI (svojim sposobom :-) prave toto odlisne ponatie!!!
Ono my dvaja sa tak trochu vzajomne aj obdaruvavame cez tuto "skriepku". Ja sa mu tak nejak trosku snazim podarovat slobodnejsie a menej fanaticke zitie krestanskej viery a som ochotny za to obetovat aj to, ze vyzeram ako cvok nechapajuci basen. :-)
Trosku autora poznam a tak trochu poznam aj jeho vychodiska...
A ja Ti garantujem, ze to o com sa snazime cosi porozumiet NIE SU NEPODSTATNE VECI.
Ved si len uvaz, ze na tom stalo to ci priviedie muz zenu k placu, alebo nie. Ci sa laska zakope ako talent, alebo sa rozvinie...
A co sa tyka samotnej basne, mozno ju prijat tak, ze pocitime len fakt rozchodu a budeme smutit spolu s nim, spolu s nou...
Ale to je basen nabozenska, vyjadrujuca PODSTATU onoho rozchodu! Z mojho KRITICKEHO pohladu vsak ale tato podstata bola odhalena VELMI POVRCHNE. Ja neviem dovod... Citam tam o prasacej krvi na oltari, ale neviem zdielat ten nabozensky zapal (fanatizmus?), ktory vedie k pochovaniu vztahu, lebo nemam ani len naznak PRECO!
Resp. jeden naznak je ten, ako basnik tu zenu citi - ako pokusenie. To mi ale pride zneuzitim nabozenskych motivov, ze basnik snad priputal k sebe zenu cez svoje plytke motivy a teraz sa s nou s velkou nabozenskou hlbkou rozchadza...
Potom mi tam mi chyba pokora a lutost nad tym ako plytko sa k nej zachoval...
Chapes? Mne tam proste chybaju zakladne linie... To dielo ma z nabozenskeho hladiska ako tomu ja rozumiem velke nedostatky.
Este je dalsia moznost, ze je to ozajstna laska, ale stoja jej v ceste vazne prekazky. Ale cez obraz prasacej krvi... Cez to znesvatenie oltara - nezda sa mi, ze ide o dovody, ktore by sa mne zdali dostacujuce...
Ale velmi rad by som si precital Tvoj vyklad tej basne!!! Mozes ho sem PROSIM TA poslat?
Chapes? Mne tam proste chybaju zakladne linie... To dielo ma z nabozenskeho hladiska ako tomu ja rozumiem velke nedostatky.
Ano opravdu, vnímám SVÉ Vlastní nedostatky, samozřejmě často chybuji. (Vždyť kdo není konfrontován neustálím pokušením?)
Náboženství ve smyslu, v jakém ho liso popisuješ, je pro mne odpuzující.
Verš,který cituješ na svou obhajobu je vytržený z kontextu:
Citam tam o prasacej krvi na oltari, ale neviem zdielat ten nabozensky zapal (fanatizmus?
Prasečí krev na oltáři- to je synonymem pýchy!!!
Pýchy z jakou pronásleduje "svět" křesťany. Je to o aroganci světa. Nijak to nesouvisí s láskou ženy, které se zříká pro Krista...
MP - V akom zmysle popisujem nabozenstvo a co Ti je konkretne odpudzujuce?
Prasacia krv na oltari - Pycha sveta? Koho konkretne?
Mám na mysly rakev, která je z venčí nádherně zdobená, pompézní a velkolepá- ale uvnitř jsou jen SHNILÉ KOSTI a ZAPÁCHAJÍCÍ MASO.
Myslím, že přesně víš o čem mluvím......
nie nie! Nemam ani sajn!
Inac ak nalavo vysvietis moje meno v zozname pomenovanom Avizo, alebo napises Liso dole dostanem avizo! :-)
Budem rad ak to budes vyuzivat! (ak chces poslat avizo viacerym vies oznacit viacerych, ak chces vynechavat stlac ctrl a potom klikaj, ktorych ches! :-)
Aha nemaš šajn. Pak jsem se zmýlil....
Babetka:
Taky bych chtěla podotknout, že autor ví asi nejlépe, co chtěl básní vyjádřit... Že, Liso?!
Liso:
Myslis ze ja ako autor svojich kritik mam vacsi sajn co chcem povedat? ;-)
Liso, aspoň bys to měl tušit... :-))
Díky Babetko, cením si toho!
Díky, za tvoje díky a že si ceníš mého skromného názoru! :-) Ale opravdu nemáš za co děkovat... :-)
Milá Babetko,
Náš spor s lisem, trvá již několik měsíců a je předmětem na jiném "debatním serveru". Vypývá s jiných jemných niancí, našeho rozdílného pohledu na některé detaily.
Všeobecně já souhlasím s Lisem a možná i on se mnou.
Jsi asi první ateistkou, kterou znám, protože každý koho poznám osobně v něco věří...někdo v systém, jiný v spravedlnost, druhý v romantiku......
Tato báseň vznikla spontálně, kdy jsem se ocitl na křižovatce, před volbou, kdy jsem si musel vybrat ze dvou variant....
Milý mperdiku, já věřím ve spoustu věcí, jako v lásku, pravdu, v dobro v lidech, přátelství... Ale nemám vyřešeny otázky jako: kdo či co tenhle svět řídí?? co bude po smrti?? existuje osud nebo je život jen velká náhoda?? a co nadpřirozené síly, jsou to jen klamy našich smyslů?? atd. Žádné náboženství mi na to ještě nedalo uspokojivou odpověď a tak žádné nevyznávám. A hledám dál odpovědi na své otázky...
To jsem ráda, že ten spor s lisem bereš jen jako vyměňováné názorů na jemné odlišnosti vašeho pohledu na věc. Už jsem se lekla, že se tady hádáte smrtelně vážně... :-)
Člověk stojí na různých křižovatkách každý den, některé jsou jednoduché, takže o dalším směru není pochyb, jiné jsou složitější a rozhodvání nás stojí plno sil. A když už se rozhodneme, další sílu nám ubírá věřit ve správnost svého rozhodnutí. Proto ti přeji spoustu síli!!! Nejen na tvoji víru, ale i na psaní... Určitě to nebude ztracený čas...
I jako ateistku mě zaujala vaše debata o víře i o výkladu obsahu této básně. Já si totiž vždy myslela, že víra, ať už v jakéhokoliv Boha či v jakoukoliv pravdu, by měla lidi spojovat a vy se tady hádáte o takových nepodstatných věcech! Vždyť každý má trošku jiný postoj nejen ke své víře, ale i ke světu, k životu,... a vy byste měli tento názor tolerovat, ne? Bez vzájemné tolerance to přece nejde...
Taky bych chtěla podotknout, že autor ví asi nejlépe, co chtěl básní vyjádřit... Že, Liso?! Jinak nic proti, ju? :-)
A k básni, je zajímavá a jistě v ní je hloubka, ale zjistila jsem, že jsem tam našla úplně jinou, než jakou chtěl autor vyjádřit. Jsem však toho názoru, že i o to v poezii jde, vyvolat pocity, které se logicky budou odrážet od individuální zkušenosti... Moc se mi to líbí, takže *!
Zachranil. Suhlas. Pred sebou... Pred tym aby bola neviestkou. Pevcovej chlipnosti. (Otazka znie ci sa vobec zmenil)
Dalsia otazka znie - kto siel ku Kristovi a za kym prisiel Kristus.
(neviestka ci farizej?)
Ano. Ta basen ma prave v tomto hlbku! V tej paradoxalnosti cesty ku Kristovi! V tom ako hladiac mu do tvare mysliac si, ze ho pozname, dokazeme stale 100x padnut, kym zakikirika kohut.
Nechápu sovislost tvé kritiky s básní?
Mluvíš o básni nebo o něčem s tvého života?
Samozrejme o basni!
Pred cim inym mohla byt este zachranena? Prezradis?
Celou bytost!
Presne tak!
A stvoril Boh človeka na svoj obraz,
na Boží obraz ho stvoril,
muža a ženu ich stvoril.
To je cely clovek! To je cela bytost! :-)
Alebo agape celou bytostou, alebo mlynsky kamen na krk.
Keby sa pevec vzdaval lasky k zene, bolo by to pochopitelne! On vsak topi
JEJ LASKU ako ubohe maca vo vreci! Odhadzuje ju ako hnily kvet... :-(
Nabozenstvo bez opravdoveho zjavenia Krista? ANO! Ved to stale pisem! To je predsa pevec!!!
Krista neukrizovali neviestky!!! Ukrizovali ho ti, co su presvedceni o vlastnej svatosti!
Ti co desiatky z matu a kopra a kvetov hadzu do spinavej rieky svojho ega!
Pokial si ale chcel vyjadrit v basni, ze ten rozchod bol volou B_zou, tak sa to zda sa mi vobec nezdarilo! :-(
Resp. ... PODARILO!!!
Ano B_h zachranil tu devu pred planou nadejou lasky mileho!
HALELUJAH! :-)
Já jsem jednak přes dvojí čtení pramen tohoto sporu v básni samé nenašel.... A myslím, že to je složité téma. Láska k bližnímu a k Bohu si neodporují, tedy kvůli mé lásce k Bohu by neměl být bližní týrán. Tam je velké nebezpečí, že má láska k Bohu není láskou k Bohu, ale láskou k sobě samému, jíž Bůh slouží pouze jako záminka.
Borisi, cožpak toto není akt lásky:
Ještě tě vteřinu na hrudi přidržím.
A potom květinu v proud řeky položím.
Liso si myslí, že básník mrsknul s ženou do splavu, aby se jí nadobro zbavil!
Tak tomu není, básník pečlivě zvažoval a nemohl se rozhodnout, zdali pro Krista či ženu....Myslím,že si vybral dobře?
OK, Perdo.... jde o tom, zda OPRAVDU ta otázka stále v té alternativě buď anebo. Zda OPRAVDU musel té ženě ublížit kvůli Kristu.... nebo zda ji ublížil jen kvůli svému egoismu a zastíral to Kristem.
ženě ublížit? Vždyť on ji zachránil...
To s tou prasacou krvou som pochopil! Ide o obraz znecistenia cisteho, posvatneho!
Ja pisem o tej zene, co ju akoze basnik obetoval na oltari vlastnej pychy, ci zbabelosti, ci slepoty - kvoli vzdialenemu svetlu v hmle!
Pisem o tej SPINE co akoze basnik prska na oltar lasky!
Podarilo sa Ti podla mna nadherne ukazat sprachnivelost nabozenskych motivov, ktore pri docasnom pobluzneni su schopne ranit milovanych blizkych, su schopne rozbijat lasky i manzelstva, su schopne zabijat!
Chcel si vzbudit nenavist voci basnikovi za to, ze malo bojoval o lasku, ze vlastne o nu vobec nedbal, vsak! Ze som to dobre pochopil!
Chcel si podla mna vzbudit odpor voci takemu pristupu, ktory druheho hodnoti cez prizmu vlastnych pokuseni, vztah, ktory toho druheho vytesnuje.
Vztah, ktory druheho neskuma, ale hadze ho cez palubu, ked vsetko co sa zmeni je len vlastna optika. Ked ten druhy ZIVA BYTOST sa chape len ako OBJEKT vlastnych pokuseni a nie ako ZIVY lasky hodny tvor!
Mylim sa?
A mas pravdu aj s tym B_hom! On bol pri tom! A ten hrozny cin musel odcinit vlastnou smrtou...
Já jsem tu báseň nepochopil....
Liso, jen pro tvou informaci.
Je těžké milovat ženu a toužit poznat Boha lépe. Možná je zde tajemství celibátu. Toužíš po ženě, ale víš ,že se nechceš dělit, či nemůžeš dělit o lásku.
Cítíš bytostní puzení po Bohu a uskutečňuješ se v něm, ale zároveň je tu žena, které se nechceš vzdát.
Nění to krásné konfliktní téma ze života?
Já rozlišuji mezi láskou "filio" lidskou a láskou "agapé" božskou a nesobeckou - jde zde o jejich souboj.
A proto květinu pouštím v proud řeky.....aby doplula k agapé...(věčnému moři)
Takže asi jsi téma špatně pochopil..
Nie, nie!!! Presne toto som pochopil!!!
Je těžké milovat ženu a toužit poznat Boha lépe.
Presne toto sprznenie B_zskej prirodzenosti skrze mrtve svatuskarske moralizovanie som mal na mysli!!!
Prasacia krv na oltari! - Aky presny obraz!!!
Vdaka!
Vies - paci sa mi ako si vykreslil, ze onen pevec co ho opisujes v basni sa nesnazi napravit svoje pokrivenie vo vnimani zeny! On tu co ho miluje vo svojej pyche odhadzuje ako kvetinu!!!
Su to drsne obrazy nabozenskeho fanatizmu. Drsne a pravdive! Neveril by si ale su taki ludia!!! Dokonca sme v istom zmysle vsetci podobni nabozenski fanatici co z egoizmu pachame podobne strasne zlo!
Veril by si, ze napr, ja som pri svojom krestanskom obrateni
palil knihy???
Je to dobra basen! V zdravom slova zmysle NAPALI, burcuje SVEDOMIE! Ano tyka sa to nas vsetkych Teba i mna... :-(
Když mohli pálit "okultní knihy" ranní křesťané, a cítit se naprosto vysvobození, proč bys to nemohl dělat i Ty?
Problém je pak, jesliže jsi je nepálil jako Koniáš, abys zadržel skutečné světlo!
liso:On tu co ho miluje vo svojej pyche odhadzuje ako kvetinu!!!
On odhazuje z neskutečné bolesti, ví že Bůh dá, stejně jako když si vybral Abrahámova jediného syna... aby vyzkoušel jeho víru....
Náboženský fanatizmus?
Kupodivu jde nejlépe najít v zatuchlích církvích, kde dnes je ještě včera.....
On odhazuje z neskutečné bolesti, ví že Bůh dá, stejně jako když si vybral Abrahámova jediného syna... aby vyzkoušel jeho víru....
Nie! On
HLADI LEN NA SEBA!!! On je sam so sebou pekelne spokojny! On nehlada v krikoch skryte jahna!
V basni ona vystupuje len ako prekazajuci plac! Jej dusa je nepodstatna a nezaujimava. Hodena do rieky, sprznena, znasilnena...
Handra na jedno pouzitie co uz prekaza. Nikdy nebola laskou vzdy len nastrojom.
Pevec pocituje stratu skor svojim vtakom ako svojou dusou. Neluci sa s bytostou, myslienkami, jej tuzbami, ale s vlastnymi chlipnostami... Ona mu je puhymi rtami co su "leckou"...
Poraza sam seba! Pozri si k tomu tie peknu basen na http://www.pismak.cz/dilo.php?num=80295 !
Och "Neplac lasko"! Laska place a krvaca! Pribita na drevo kriza svatymi farizejmi! :-((
Karel Kryl píše....A hluchým vyprávět, co hudba znamená a slepím co jsou křídla holubí.....
Je to těžké Ti říci, co tím básník má na mysly.
Pokavaď si nehledal Boha ,celou svou myslí ,duší i duchem- pak ani nevíš, proč se básník vzdává své lásky k ženě...
Hadra NA JEDNO POUŽITÍ? tO PŘESNĚ JE NÁBOŽENSTVÍ BEZ OPRAVDOVÉHO ZJEVENÍ KRISTA.
Jesliže tvé hříchy budou jako hadra, poté co je vyznáš a uvěříš (Kristu)tvá duše zbělá ,jako sníh!
Agape opravdu potřebuje celou bytost. Buď jsem ochoten JÍ přijmout jako součást sebe (což je risk), nebo do řeky s ní.
Liso, asi jsi to nepochopil, já psal o znesvětcení chrámu, Alexandrem Velikým, kdy namísto beránčí oběti obětoval prase!
Kdyby tam byl Bůh asi by padl mrtev......
Mna ta bezbrehost praveze po tom odmietnuti mora rusi! :-)
Tak chce, alebo nechce more? :-)
Mimochodom ja som mal len jedneho partnera a preto mi to obetovanie lasky z nabozenskych dovodov pripada prastene! :-)
Naozaj prasacia krv na oltari! :-(
Pekne si to popisal Perdiku! Ja Ti predsa len za to zhovadenie nabozenskych motivov dam tip!!!
Je dobré,žes měl mnoho žen. Doufám, že tam nebyli i nějací muži?
drsné a smutné zároveň. Tá "bezbrehosť" sa mi páči...
Zdá se mi ten začátek poněkud chaotický, takový rozlítaný, neuhlazený. Ale básnička se mi jinak líbí. Líbí se mi také ten pojem bezbřehost.
Líbí se mi verš:"Smutný, kdo miluje ženu a bezbřehost" ...
Měl jsem mnoho žen, a proto ti radím: Buď něžný barbar !!