Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seŠkola je zvláštní instituce
Autor
anthia
Ano, to je; hned ze začátku musím souhlasit. Už jenom proto, že přívlastek „zvláštní“ se podle mě hodí na všechno. Nic není normální, protože vymezit daný termín prostě nelze. Kde hledat pomyslnou, uměle vytvořenou, hranici, co ještě za běžné považujeme, a co už ne?
Hned zpočátku pokládám za vhodné položit si otázku „jaký je vlastně smysl chození tam“? Prvotně nám měla tato instituce asi dát nějaké vzdělání, nezbytné pro život. Tak už to avšak dlouho není…Osobně nemohu najít jediný důvod, proč do běžného gymnazijního studia spadá učení se stavby těla bakterií, všechny možné sloučeniny prvků s dusíkem a tak dále. Naprostá většina z nás to nikdy nevyužije… Pochybuji, že kdokoli, koho znám, například na pláži objeví chaluhy a okamžitě si vybaví, že mají zásobní látku manitol a že začne zkoumat, o jaký typ stélky se jedná…
Naopak nemohu našim osnovám vytknout, že zahrnují výuku jazyků. Živých jazyků. Snad každý rád cestuje a s naší mateřštinou, přiznejme si to, si v zahraničí moc nevystačíme…
Chození do školy také skrývá další záměry – například mohu zmínit, že se tam učíme jednat ve stresu (viz psaní testů), kontaktu s lidmi (každodenní ranní dojíždění přeplněnou tramvají) a tak dále…
Ale přes to všechno máme v hlavě zakódováno heslo „škola, základ života“. Dokázali bychom vést plnohodnotný život i bez ní? Lze přitakat. Podívejme se například na část africké populace. Neměli možnost vzdělávat se. Přesto žijí. Ale jak? Chtěli byste si s nimi své postavení vyměnit? Já tedy ne… Tady se pochopitelně nabízí i otázka, zda by oni měnili s námi… Jenže se už příliš odchyluji od původního tématu.