Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seVrana
Autor
zvedavec
Vrana
vrana,
krásna múdra vrana
či nositeľka
tmy
zla
a trápenia?
Odsúdená farbou peria,
príslušnosťou k zvieraciemu druhu,
ale hlavne
obyčajným ľudským strachom.
Zvedavo natočila svoju hlávku –
- pohyb neistý a váhavý -
riešila svoj vtáčí problém či dilemu?
Vložila otázku do mňa
a zasiahla!
pohľad z očí do očí:
strach i dotyk
dvoch nespriaznených svetov
... človek, čo vbehol jej do cesty
Videla som pohľad tvora, hovoriaci o tom,
že moja vrana vidí
vo mne symbol
tmy
zla
a trápenia.
Vôbec neviem, nakoľko to bolo zdanie.
9 názorů
ach jaj, vôbec mi nevadí, že si napísal sem a nie do správy, veď je to verejný priestor otvorený každému - no a Teba som na báseň upozornila
Omlouvám se, že jsem ti kritiku posla na profilovou stránku, vůbec jsem to netušil, myslel jsem, že se ti to bjeví ve zprávách. Musím to jít vyzkoušet na svou stránku, zda je všechno v pořádku.
Evičko, nečiní mi problém, když toho není moc, si vyměnit názory a nemít u toho pocit, že sedotýkáme cti. I pro mne je to neustálá škola, protože, když chci soudit a druhá strana nesouhlasí, tříbí to myšlení.
ĎAKUJEM za kritiku a posúdenie mojej básne, aj za náčrt,toho, ako to vidíš Ty.
Ja som si potom neskôr uvedomila, že Ťa neskromne žiadam a a trochu aj nútim venovať sa niečomu, čomu si sa venovať pôvodne nechystal. Takže veľká vďaka.
Tvojim argumentom rozumiem - písala som o tom viac pri básni "Vidíš?".
Ahoj Evičko, ten první odkaz,co jsi mi poslala,se mi nedaří zobrazit, když tak napiš název básně a datum vložení. A nyní k vráně. Je stará 15 let a už tehdy byla pěkná, možná víc mnohomluvná, ale pěkná. Zase budu demonstrovat na přepisu, abys to viděla zřetelně. Jde o jednu důležitou zásadu, dbát na jakýsi symbolismus, který ve svém důsledku není víc než projev ve vnímání čtenáře, nechat mu prostor, aby si báseň dotáhl i do vlastních končin, více pak v něm zakončí. To znamená zbavit se otrockého, podrobného dopovídání obsahu. Někdo píše dlouhé básně, protože má schopnost vypravěče a použít řadu srovnávacích obrazů, metafor, ale ty rozvíjí jen jednotlivé části básně, ale v rytmickém sledu nenudí.
Třeba zde, třetí sloka. Tady není důležité, jakou má barvu peří, nebo že je zvíře, to jako bys psala o člověku, že tím, že je černoch, patří k homo sapiens, tedy něco, co je zřejmé. V té sloce je určujíí strach, a jako symbol černá barva. Zkus si na mém příkladu, který je ovšem výhradně tvým textem, jen zbaveným několika veršů, ověřit, zda je v něm obsaženo vše, co jsi napsala v původní verzi. A pak se pokus vcítit do čtenáře. Dojde mu obsah? A pokud deš mít dojem, že ano, pak věz, že krátkétexty působí vždy úderněji a čtenář má někde v podvědomí důvěru, že z mála slov se hodně dočetl, že nikdo ni neokecává.
Vrana
vrana,
krásna múdra vrana
či nositeľka
tmy
zla
trápenia?
Odsúdená farbou peria,
obyčajným ľudským strachom.
Zvedavo natočila svoju hlávku –
- pohyb neistý, váhavý -
rieší svoj vtáčí problém, dilemu?
Vložila otázku
a zasiahla!
Čo vidí?
strach, trápenie?
tmu?
Neviem.