Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSkloňování zájmena ONA
Autor
Solitary
Vážení autoři!
Již dlouho se snažím přehlížet nejčastější gramatickou chybu, která se nevyskytuje jen na tomhle serveru. Setkávám se s ní téměř neustále a moc mě mrzí, když jinak super díla mají tuto "vadu na kráse". A protože nechci jen sedět, nadávat a kritizovat, doufám, že se nikdo neurazí, když se zde pokusím uvést na pravou míru užití zájmena "ONA" v různých pádech. Mnozí špatně volí délku samohlásky -i/-í, např. "byl s ní na večírku../udělal by pro ni cokoliv../chtěl ji překvapit" atd.
Zde proto uvádím správné tvary. Jako pomůcku pro zapamatování jsou v pravém sloupci tabulky ukazovací zájmena, která mají ve stejném pádě i stejnou délku samohlásky jako zájmena osobní. Takže pokud si nejsme jisti, právě ukazovací zájmeno (ovšem ve správném pádě) nám může pomoci: viz tabulka hodně dole... :)
Pád | Os. zájmena | Ukaz.zájmena |
1. (kdo, co) | ona | ta |
2. (bez/u koho, čeho) | bez ní | bez té |
3. (komu, čemu) | jí | té |
4. (pro/spatřit koho, co) | ni, ji | tu |
6. (o kom, čem) | o ní | o té |
7. ( s kým, čím) | s ní | s tou |
Toť vše, doufám, že to bylo trochu srozumitelné a že se to alespoň pár lidem bude hodit... :o)