Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

George Orwell: jeden z mužů moderny

Výběr: Dero
17. 08. 2004
5
0
3802

Postmoderní čtení Orwella. Snad vám přijde k duhu. Kompletní verzi v PDF najdete na stránkách http://bobrjs.hyperlink.cz

  POZOR TOTO JE POUZE ČÁST, viz. prolog. Dík za pochopení

 

George Orwell: jeden z mužů moderny

 

Možná, že není daleko doba, kdy psaní knih a všech textů vůbec bude computerizováno; nikdy ale nebude možné computerizovat čtení.

 

Václav Bělohradský

 

V následující práci se pokusím představit proslulou novelu 1984 jako manifest modernistického světonázoru. Mou ambicí není knihu hodnotit, chci jen upozornit na to, že i přes svou nadčasovost vychází z představ, které jsou dnes zproblematizovány. Nehodnotím Orwella, jak je zvykem, jako prognostika, ale považuji za zajímavé konfrontovat jeho představy s nedávnými poznatky sociálních věd. Věřím, že novým čtením Orwella je možno poukázat na opomíjené jevy dnešního světa a knihu tak svým způsobem aktualizovat. Řečeno metaforicky: tvrdím, že na přelomu tisíciletí v Orwellově díle rezonují jiné, dříve málo slyšitelné tóny a melodie.

            A konečně, ani název není náhodný: dílo 1984 se původně mělo jmenovat The Last man in Europe.

 

--------------------------------

 

Tolik kritizovaná Goldsteinova pasáž v románu se tedy zdá klíčovou pro samotnou povahu Orwellova románu. Je to vlastně pravdivý popis skutečnosti Oceánie, její struktury a praktik vládnoucí strany. Stejně tak je tomu i s dodatkem k newspeaku. Nicméně kniha samotná nabízí i jiné koncepty, které stojí za pozornost. Orwellova totalitární Oceánie je založena na setření rozdílu mezi jednáním, myšlením, jazykem a totální politizací života, kdy soukromé jednání je ztotožněno s politickým jednáním. Jen tak se sex může stát protistátní činností. Nástrojem totalitarizace je smazání diferencí, k čemuž slouží newspeak, doublethink a ideopolicie.

Hlavními nástroji Strany (=státu) jsou ideopolicie, nepřítomnost zákonů a oboustranné obrazovky. Občané státu jsou neustále vystaveni nejistotě, že budou zatčeni. O strachu ze zatýkání v totalitárních společnostech podávají svědectví Solženicyn v Souostroví Gulag nebo  Václav Havel. Tato nejistota je paralyzující a vede k nedůvěře vůči ostatním. Vztahy mezi občany jsou čistě epizodické, tedy nepředvídatelné a nestálé. Tím dochází k likvidaci veřejné sféry, která v demokratických společnostech slouží jako hráz před vpádem státní moci do soukromí, ale i jako prostor pro realizaci jedince. Poslední enkláva soukromí – rodina – byla narušena existencí dětské tajné služby. Společnost je tak odkázána na konformitu ve strachu a nedůvěře. Stejně jako jiní autoři (Havel 1990: Moc bezmocných, 55-133, Browning 2002) i Orwell si povšiml základní role konformity v totalitárních systémech. V románu je tento postřeh obsažen v pasáži, kde Winston popisuje svého spolupracovníka Parsonse, který byl „jeden z těch oddaných němých otroků, na nichž viselo postavení strany víc než na Ideopolicii“.

Ideopolicie a ideozločin jsou založeny na zrušení diference mezi myšlením a jednáním. Ideozločin je instituce, která zestátňuje prostor uvnitř lebky. Podle nepsaného pravidla, dalšího příkladu in-diference, je ideozločin automaticky smrt, jak si uvědomí i Winston – ruší se diference mezi zločinem a trestem, není žádný soud, u kterého se hájit.

Fakt neexistence zákonů s sebou mimo již zmíněné nejistoty nese ještě závažnější poselství. Vztah mezi legitimitou a legalitou je jedním z nejdiskutovanějších problému politologie a etiky dvacátého století, ale patří už od antiky do základu evropského myšlení. Tento vztah je často chápán jako dělítko mezi demokracií a totalitarismem. Dichotomie legální/legitimní je výrazem diarchie vědomí a institucí a je zároveň základem dichtomii jako: společnost/stát, svědomí/zákon, osoba/role. Bělohradský (1991: 105) definuje totalitu jako „systém přesvědčení a  teorií, který plánuje zničení této diarchie v ideji nové harmonické společnosti, jejíž instituce by byly naprosto dokonalé, že by se v nich nedalo zakusit napětí mezi legitimností a legalitou“. Podobně totalitu definuje Václav Havel, když mluví o „delegování rozumu a svědomí do rukou nadřízených, totiž princip identifikace centra moci s centrem pravdy“.

Paradoxní je, že veškerá nejistota a nedůvěra občanů Oceánie neplyne z rozporu, ale z nedostatečného rozlišení. Avšak Strana vyvinula další mocenský nástroj – newspeak. Protože je newspeak předmětem mnohých reflexí a sám Orwell několikrát psal o politické funkci jazyka, bude dobré věnovat mu podrobnější pohled.

Hlavní funkcí newspeaku je přizpůsobit jazyk nové „politcké realitě“. Funkcí newspeaku je redukovat slovní zásobu, zničit rozlišovací schopnost jazyka, aby napříště nešlo o „zakázaných tématech“ ani přemýšlet. Důležité je, že nikdo nadále nemá mluvit jiným jazykem. Jedna Strana, jeden jazyk. Až bude na světě finální verze nového jazyka, všichni se jej budou muset naučit. Syme vytýká Winstonovi, že i když píše newspeakem, myslí stále v oldspeaku. Předpokladem je těsný vztah jazyka a myšlení, proto může Syme říct, že „nakonec bude ideozločin doslova (zvýraznil J.S.) nemožný, protože nebudou slova, ve kterých by šel vyjádřit“. Syme pokračuje dál tím, že díky novému jazyku nebude třeba myšlení. Nové „myšlení“ se bude odehrávat přímo v jazyce, který bude kontrolovat strana.

Je však otázkou, nakolik lze myšlení ztotožnit s jazykem. Kdybychom přijali tezi, že myšlení se odbývá čistě v pojmech, museli bychom vysvětlit jak je možné výtvarné umění nebo hudba. A konečně, běžně se hovoří o tom, že něco – například zkušenost mezní situace - nelze plně vyjádřit slovy. Sám Winston nedokáže vyprávět Julii svůj sen, protože je to příliš složité (část II, kapitola 7). Na druhou stranu je pravdou, že korupce jazyka vyústí v problém efektivní komunikace mezi lidmi, což v konečném důsledku ovlivní možnost shodnout se na definici situace. Definice situace vybírá ze světa relevantní diference a ty pak ustavuje v jazyce. Ovládnutím jazyka tedy Strana ovládá to, podle čeho lidé jednají.

Sám Orwell (1997: 163-174) zamyslel nad úlohou jazyka v politice. V eseji Politika a anglický jazyk si všímá zpětnovazebného vztahu mezi jazykem a myšlením – anglický jazyk se stává „ošklivým a nepřesným, protože naše myšlenky jsou hloupé, ale nedbalost našeho jazyka usnadňuje, abychom měli hloupé myšlenky“. Zvláštním a patologickým útvarem je pro Orwella slogan, fráze. Je to jev, kterého si všiml už Kierkegaard (1996: 82), když psal o vzniku příruček pro milující, jejichž výsledkem je dvojice na lavičce, která si přeříkává to, co včera přečetla o milujících. Otázkou je, jakou roli má slogan dnes – po informační dálnici se řítí informace světelnou rychlostí a slogan se stal strategií pro přilákání pozornosti. Navíc, jak ukazuje P. Bourdieu, myšlení je pro dnešní média – jejichž povahu a roli Orwell nemohl podrobit své reflexi – nudné. Tomu se bohužel přizpůsobili i politici a experti z řad vědců, když se nechali vmanévrovat do hlasatelů předžvýkaných myšlenek – sloganů (Bourdieu 2002).

Česká (československá) filosofie disentu je poznamenána reflexí vpádu komunistického newspeaku. Hra Vyrozumění (Havel 1999: 101-196) pracuje s umělým jazykem Ptydepe, který z lidí dělá mluvící stroje, jak napsal Orwell. V eseji Útěk z Ptydepe (Bělohradský 1991) můžeme najít filosofickou reflexi umělého jazyka, která ukazuje, že nepřirozený jazyk dělá z lidí mluvčí neosobních vyšších pravd, kteří jsou všeho schopni, protože své jednání chápou jako nutné, jedině možné. V devadesátých letech Bělohradský definuje demokracii jako polylogické společenství, tedy prostor, kde mohou koexistovat a komunikovat různé řečové kódy bez toho, aby jeden z nich byl hegemonem. Obava z hegemonie jednoho jazyka tak zůstává něčím, co je z Orwellova díla stále aktuální.

Jiný, dříve opomíjený rys newspeaku rozvíjí J. F. Lyotard (1993), když píše o „zajizvení události“. Díky byrokratickému newspeaku a „napravování (rectify)“ historie se stírá rozdíl mezi příslibem a jeho naplněním. Událost tak nemá prostor ani v jazyce, který ji hned převede na dopředu vymyšlený newspeak, ani ve skutečnosti. Novoust události, která působí jako rána, je hned zajizvena – a jizvy jsou Baudrillardovským dokonalým zločinem zahlazeny. Účel je jasný: zabránit změně.

 

---


Zdravím. Jistě, dá se rozebírat leccos, ale jenom něco je plodné (což je při intepretaci leckdy důležitější než pofiderní měřítko pravda/nepravda). Možná se mi to nepovedlo tak, ja bych si přál, ale zkusil jsem Orwella nečíst jako román, ale jako manifest jeho doby, jeho myšlení - modernity. Myslím, že svět od dob Orwellových došel dál, včetně totalitarismů, a tak je třeba znova ho číst, ale "jinýma očima". Třeba dovenit doublethink, jak jsem psal. Nebo sledovat to "zajizvování událostí" atd. S těmi citacemi - no normálně píšu s poznámkami, ale tentokrát jsem zkusil úpravu jinou. Možná si někdy dám práci a zkurzívím Orwellovské citace. Dík za upozornění. Se Stvn nesouhlasím, ale je mi to celkem fuk, jak jsem psal. V románech důkazy nehledám, ani to nepředstírám.

Zbyhoň
22. 08. 2004
Dát tip
Moc se mi nezdá to zaškatulkování ke trockismu, protože právě v „Holdu Katalánsku“ tohle Orwell dost obšírně rozebírá a tak jednoduše to nevidí. Trošku jsem se ztrácel v tom, co je citace, a co Tvůj text. Chtělo by to oddělovat trošku zřetelněji. Trochu souhlasím s StvN: je podle mě dost scestné za každou cenu hledat v Orwellovi skrytý a symbolický význam. 1984 je hlavně výborný román. Ono by se tam totiž dal najít důkaz prakticky pro cokoliv: „Červené šerpy? To přece úplně jasně znamená katolicismus…“ Jinak celkem bez výhrad a ještě furt to vydá na slušnej tip.

Ahoj. Napsal jsem to přílš příkře, ale nemyslel jsem, že jsi omezený. Spíš mi přišlo, že ses k tomu postavil kategoricky, zavrhnul si moji interpretaci ve jmenu te sve. Ja ti tvoji neberu, jen mi prijde nezajimava a zcela mimo pochopení Orwellových motivací a stylu psaní. Nemám chuť to rozebírat, ale je dost evidentní - a ani Orwell se tím netajil -, že svět 1984 je spojen s realitou na více místech. Proto jsem taky rozebral Orwellův život a zmímil jeho trockistickou minulost. A znáš-li příběh Trockého, pak se ti v 1984 otevře další rozměr. Asi tak to vidím já. Zkrátka bych o tom románu nedokázal říct, že je to "nesmyslná fantastika".

StvN
18. 08. 2004
Dát tip
V tom se shodnem. Mně zase přijde nezajímavý rozměr politický, protože mi neříká nic nového a hlavně mluví o něčem, co není fakticky možné. Beru to spíš jako strašáka, nějakou hodně výraznou červenou značku, tudy ne, ale když si vzpomeneš, že totalita zahubila sama sebe a vlastně každý společenský systém časem zaniká a přirozeně se formuje do nového, pak mi takové hluboké úvahy přijdou jalové. No a o pojmu nesmyslná fantastika? To necháme na diskusi o tom, co si kdo představuje pod pojmem smysl.

StvN
17. 08. 2004
Dát tip
Souhlasím s Derem. Docela dobře nechápu, co jsi tím chtěl říct, jestli vůbec něco. Mě se zdá, že si většina lidí při čtení takových děl neuvědomuje, že jde stále o umění, o fabuli, o metafory, symboliku a náznaky. Umělec není politik, není to vědec ani vědma. V první řadě totiž ta kniha není pravdivá. Odráží autorovy zkušenosti a jeho pocity. Je velmi subjektivně napsaná, ale chápu, že je to dobrý námět k bádání. Dává prostor k dezinterpretaci.

Děkuji. StvN: Teď zas já nechápu cos ty chtěl říct :-). Vztah mezi uměním a politikou, jak jsem napsal, definoval sám Orwell. JIstě, je to jen jedna z možností. Na druhou stranu, pokud bys sis přečetl i mé další věci na písmáku, pochopil bys, proč si myslím, že i metafora může být politikum. Nemyslím si, že bych Orwella dezinterpretoval, pokud se mi tohle snažíš naznačit.

StvN
17. 08. 2004
Dát tip
Chtěl jsem říct, že v něm někteří lidé hledají něco, co tam není. Nesoudím autorovy úmysly, ale dílo, které vytvořil a on vytvořil antiutopii, která se ke skutečné realitě, ve které se pohybujeme, váže pouze skrz vztah muže a ženy. Avšak prostředí je sen mimo realitu. Něco neskutečného, co se nikdy nestane a tudíž, pro mě, nemá smysl z toho cokoliv vyvozovat a domýšlet. Ono totiž metaforu najdeš i v logru od kafe, když chceš.

To jistě ano, a nic ti v tom nebrání, pokud to k něčemu bude :-) Myslím, že na Orwellovi se dá leccos najít a já mu to nepodsouvám. Nemyslím, že smyslem interpretace je objevovat "co tím chtěl básník říci", to je omyl ze základky :-). Jak jsem napsal, nabízím svoje čtení a rozebírám místa, na kterých je krásně vidět Orwellův modernistický světonázor a hluboké pochopení totality. A jestli si myslíš, že "fantasy" literatura nevypovídá nic o realitě, tak o hodně přicházíš. A začni třeba u Borgese.

StvN
17. 08. 2004
Dát tip
1984 není fantasy. Jinak, když jsi tak skvělej řečník, mi ukaž, kde jsem napsal, že fantasy nic nevypovídá o realitě. Jestli mi chceš rozumět, porozumíš, jestli se chceš hádat, pak neuspěješ. Nemám chuť se s tebou v ničem předhánět.

Děkuji za poučení, zkus zauvažovat, proč jsem slovo fantasy dal do úvozovek. Nechápu tuhle tvou větu, resp. asi jsme ji špatně pochopil: antiutopii, která se ke skutečné realitě, ve které se pohybujeme, váže pouze skrz vztah muže a ženy. Avšak prostředí je sen mimo realitu. Něco neskutečného, co se nikdy nestane a tudíž, pro mě, nemá smysl z toho cokoliv vyvozovat a domýšlet. Já se nechci hádat, spíš mám pocit, že ty ses hned k tomu dílu postavil dost hloupě a omezeně. Snažím se ti ukázat proč si to myslím. I já si ego dobíjím jinde než v diskusích s mudráky :-))) Myslím, že vztah 1984 k realitě je daleko uzší a mimo mé interpretace, která je nad rámec, to tvrdí i Orwell. Ale to by sis mou práci musel ještě přečíst a zkusit zase poruzumět mně, ok?

StvN
17. 08. 2004
Dát tip
Je těžké se k něčemu dobrat, když si myslíš, že mám omezenější hranice, než ty. Mně se 1984 líbilo, protože je to fantastickej román a já mám rád fantastiku. Inteligentní, ale nesmyslnou fantastiku, kde hlavním cílem není svět, ale lidé. A to je to, co jsem si z Orwella vzal. Že ačkoliv je svět, společnost kolem nás nějaké, ovlivňuje každého jinak. Je mi jedno, čeho on chtěl dosáhnout, byť to třeba tvrdí. Já neposozuji literaturu podle úmyslů, ale podle výsledků, podle toho, jak působí a co mi dává.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru