Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seJeden den ve vladařově životě
Autor
Éterický_mích
JEDEN DEN VE VLADAŘOVĚ ŽIVOTĚ
Povím vám příběh, který se stal, anebo možná nestal. Hlavní postavou je pro některé nafoukaný imperátor, pro některé hrdina. Další jsou na řadě k vyjmenování smyšlená postava a moudrý šejk z okolí Jathribu. Takhle to teda bylo a takhle to teda začíná.
Jako každé ráno si Gaius Iulius Caesar kráčel po Via Appia k zahradám na konci města, aby si odpočinul. A nejenom odpočinul. Zahrady dal sám vybudovat a těšil se pohledem na svěží stromky a bílý altánek mezi rostlinami. Počasí bylo příjemné, slunce jemně svítilo a vzduch voněl. Protahoval se. I když měl pořád ještě dobrou formu, v 56 letech se už někdy necítil moc dobře. Šedá cesta se městem pěkně vinula a na Via Appia byl klid.
Mezitím na druhém konci Říma branou projel kočár a kočí si nervózně popotahoval klobouk na zpocené plešatějící hlavě, kdy už se tam jako dostanou. Dobrý pozorovatel by za malými dveřmi, okénkem a prachem z cesty vysledoval mladého pána. Jenom málo lidí ví, že je to urozený Montek. Za nějakou chvíli se setkal v zahradách s Iuliem Caesarem. Císař a vládce těchto krajin stál u altánku a s milým radostným úsměvem a rozpřaženýma rukama vítal cizince. "Romeo, jsem moc rád za tvůj příchod. I Calpurnia, moje žena, tě později ráda uvidí." Montek si teprve teď všiml dalšího muže vedle Gaia Iulia, který zkřížil ruce na prsou a lehce se poklonil. Tunika mu překvapivě moc nekontrastovala s jeho umně vyrobeným turbanem. "Caesare, příteli, vyzývám tě tedy k opatrnosti," trochu s mráčkem v obličeji upozorňoval. Caesar přeskočil pohledem z jednoho na druhého. "Romeo Monteku, tohle je šejk Spír z daleké Arábie. Je mu domovem už 25 let, jak není poznat z jeho osmahlé tváře," představil mladíka s tmavým porostem na bradě. "Přišel jsem k vám za kupeckým uměním," poklonil se zase Arab. Romeo: "Chtěl jsem být také kupcem - nebo ovocem do Jogobely, ale naši mi to zakázali." Přišel sloužící. Odvedl šejka s sebou a rýpnul si, když mizeli ve křoví. "Vím, jak vás oslovují vaši známí. Basama s fusama." "To se neříká!" "Dobře."
Romeo s vladařem zůstali sami. Drželi se za ruce a ticho bylo výmluvné. Oba byli rádi, že se zase vidí. Podobnost mezi jménem Gaius a slovem gay je čistě záměrná.
Opusťte římskou periférii a pojďte se podívat do středu města. V jednom z hezkých, drahých, zdobených domů tam zaraženě sedí na posteli Iunius Brutus, hledí do země a vzpomíná na Londýn. Na Romea. Na Londýn s Romeem Montekem. Předtím nechápal, proč se s ním jeho milý (R.M.) rozešel, ale teď už to věděl. Zahýbal mu! Iunius Brutus vstal a šel pro svých 22 přátel.
Arabský kupec a šejk Spír se vydal pryč. Obcházel řídké lesíky a po vrchovité krajině střídal krok za krokem po žloutnoucí trávě. Na cestu do Jathribu mu po modrém nebi mávaly vlaštovky, on se hluboce nadechl, aby noha nohu minula a nechal za sebou další kus téhle země.
Ať chcete nebo nechcete, teď se se mnou vrátíte do zahrad. Scénárista by napsal: záběr na oba muže. Drží se za ruce. "Romeo!" "Iulie." V tógách stáli uprostřed tiché zeleně. Mezi řádky tady někde máte cítit tu pohodu a svěží vzduch. Je 15. března mínus 44. Od rána se děly divné věci, stáda koní zasvěcená Gaiem Iuliem bohu řeky Rubikonu se odmítala pást a střízlíka s vavřínovou větvičkou v zobáku rozsápali draví ptáci rovnou v Pompeiově divadle. V tom se mělo konat zasedání senátu, jak přišel oznámit otrok. O pár chvil později panovník ve svém domě letmo políbil manželku a dostavil se k politikům.
Lucius Tillius Cimber dlouho zmateně mluvil. Známí obklopili Caesara a předem zmíněný řečník mu strhl tógu z ramen. Jindy veleopatrný dobyvatel Galie neměl ochranný pancíř, každý z 23 útočníků zasadil jednu ránu. Podle pramenů nemluvil, zakryl si tvář tógou a nebránil se, podle jiných jen řecky vydechl směrem k Brutovi: "I ty, můj synu?" V místnosti byla tma jako v hrobě.
Šejk Spír přešel velký travnatý vrchol kopce a zamračeně se díval na krvavý západ slunce.