Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSkutečná svoboda
25. 10. 2004
1
0
1950
Autor
Přeno
Co je pečetí dosažené svobody? - Už se před sebou nestydět.
Friedrich W. Nietzsche, Radostná věda
III. / 275
"93" je číslo z radostné vědy.Jinak tvůj názor je akceptovatelný patří asi k nejrozšířenějšímu pohledu na život
..dík
crony - došlo mi, četl jsem. Ale podle svých zkušeností silně pochybuji, že je to nejrozšířenější pohled. Zvláštní je, že já si to zas myslim o tom tvém... :)
Proč píšu? Protože chci a baví mě to, asi tak.
Jinak, skromnost rozhodně není můj cíl. Ovšem za tím, že se nemám, za co stydět, si stojím. Stydět se za něco znamená uvědomovat si, že jsem se nezachoval podle nějakého morálního předpisu, ať už jakéhokoliv, což je prostě nesmysl, jak Nietzsche ukazuje v každé své knize. Proč bych se za něco měl stydět?! Možná, že se třeba ukáže, že některé z mých činů měly nechtěné důsledky, byly nedomyšlené, ale i tak, stydět se za ně? To znamená podřídit se nějakému umělému řádu. (bohužel/naštěstí, stydět se je do jisté míry v přirozenosti člověka)
Přeno:
Friedrich W. Nietzsche, Radostná věda
závěr knihy třetí 275tá úvaha ;
Od té doby o tom přemýšlím a nemohu si pomoci ,dospěl jsem pouze k pocitu,že dojde-li člověk k názoru,že se nemá za co stydět,je to známka ,nedostatečné kontemplace vzhledem k sobě samému.Tudíž mi připadá jakoby skromností neoplýval. Neskromný člověk nemůže však okusit svobody,natož dosíci té zmiňované pečeti.Toliko můj názor.Názor člověka který si uvědomuje komplikovanost tématu a učí se žít dostatečně svobodně v neodstranitelné nesvobodě. A co takhle "93" proč píšeš?crony
crony: to mě se zase čte nadmíru dobře, ne jako takový ty přeintelektuálštělí filozofové a la Kant.
Slůůůníčko: to je tvoje volba. Ale spíš se nestydět - proč vůbec? Anebo prostě - přestat škatulkovat své chování jako dobré x špatné.
ondrech: chmch, taky si myslim. :)
Friedrich W. Nietzsche byl divoch,špatně se mi čte.Doufám,že nemyslel :státi se nestydytým.:))))