Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seMísto těch třešní
16. 11. 2000
8
0
5113
Autor
hermit
Na každém místě v sadu musí vyrůst strom.
Den po dni bude vysbíraný.
Všechny verše vysloveny a utonulá z nich láska.
A právě k poledni je třeba dojít ke stolům.
Za těžce dolehlých tónů
známé víno posté pijem.
Na té stráni s bílými loučemi
sedíme spolu odjakživa.
Procházíme se - Ty ve mně a já v Tobě.
hezké příměry...popravdě já Skácela moc ne..takže v tomhle jsem v klidu:-)
Miroslawek
27. 11. 2000
Miroslawek: :) A to mě by to zase moc zajímalo:) Ostatně - myslíš si, že když někdo kritizuje něčí názor, smysl to nemá? Ouha, tak to se Darwin mohl jít se svou teorií vývoje druhů zasklít:))) Připouštím, že se třebas mýlím - ale za zbytečné to rozhodně nemám:) Už proto, že si nemyslím, že bys byl ubohý primitiv;) Tož, jestli můžeš a chceš napsat, proč se pletu, ráda bych si to...:)
Tak přislíbená "kritika" kritiky (lépe řečeno, byla to výhrůžka):c) - hermite, omlouvám se, že se Ti takhle pod dílkem...
Miroslawku - původně jsem si sice chtěla dlouze řešit, jak a proč nemáš pravdu, leč pak jsem našla milý citát (neboli - opět to někdo řekl lépe a o mnoho let dřív).:)
Takže -
"Existují sbírky matematických úkolů, úkoly v nich jsou roztříděny popořádku. Jedny úkoly s rovnicemi o jedné neznámé, dále úkoly s rovnicemi druhého stupně. Na konci knihy jsou odpovědi popořádku ve sloupci:
4835......5 beranů
4836.....17 vodovodních kohoutků
4837.....13 dní
4838..1000 slanečků
Chudák je ten, kdo počne se učit matematice přímo z odpovědí a snaží se najít smysl v tomto úpravném sloupci. Záleží na úkolech, na chodu jejich řešení, ale ne na odpovědích o sobě.
V situaci člověka, jenž chtěje se učit matematice studuje sloupce odpovědí, jsou ti teoretikové, kteří v uměleckých výtvorech zajímají se o ideje, o závěry, ne však o stavbu díla.
V jejich hlavě se děje toto:
romantici = náboženské vzrušení
Dostojevskij = hledání Boha
Rozanov = sexuální otázka
rok 18.. = náboženské vzrušení
rok 19.. = hledání Boha
rok 20.. = sexuální otázka
rok 21.. = přesídlení do severní Sibiře
Ubohý je spisovatel, jenž se snaží zvětšiti váhu svého díla ne propracováním jeho chodu, nýbrž velikostí "odpovědí" na svůj 'úkol'. Jako kdyby úkol 4838 byl větší a důležitější než úkol 4837, protože v odpovědi na jeden z nich stojí 13 a na druhý 1000 slanečků. ..."
Uzavřu - vytýkat básni její "jednoduchost", to, že po ideové stránce nepřináší překvapivou pointu, je poněkud podivné... V básních přece nejde o pointy - od toho jsou reklamní slogany:) Pozornost se tu (dle mého skromného mínění, a taky jsem to někde četla):) má soustředit na slovo samotné. Taky nic ve zlém.
(btw, použitá literatura je
JAKOBSON, R. Konec básnického umprumáctví a živnostnictví. in: Poetická funkce. Praha, 1995
/on tam sice cituje Šklovského, tudíž bych to od něj správně vlastně takhle přejímat neměla, leč zdá se mi být výstižný a pro tyto potřeby dostačující:) /)
Miroslawek
21. 11. 2000
Hermitovi napíši soukromě, bude-li chtít:-) Což jsem měl udělat hned a ne tady veřejně plácat polověty a čtvrtmyšlenky.
Nic na to nemění ovšem fakt, že ta básnička je nádherná!
A.Similovanij
16. 11. 2000
Dobré, ale čichám v tom trochu Skácela. Poslední verš je tam zbytečný - asi jako bys osladil čokoládu. Jinak opravdu dobré!
Vyjan: Dík. Když jsem to psal, tak jsem Skácela hodně četl a ten vliv tam asi opravdu je znát, to uznávám. Co s tím? ?:-|
Print: Vyjan odhalil to, co já jsem si nechtěl přiznat, a v co jsem tajně doufal: že to nikomu nebude připomínat Skácela. (Nic jsem od něj neopsal, to ne.) Poslední verš v té básni nechám, ale takovéhle kritiky si smrtelně vážně cením. Takže mě to řeklo hodně.
Opět poučení pro mě: jít si svou cestou. Básničky, co jsem sem posílal v poslední době, jsou staré asi tak pět let. V tom, co píšu teď (občas), jsem asi svobodnější od vlivů zvenčí.
Dost dobře nerozumím slovesům: odhalit, přiznat, doufat, připomínat...
Je to o vině? O trestu? O nápravě?
O poučení? O svobodě? O vlivech "zvenčí"?
Svou cestou? Smrtelně cením? Řeklo hodně?
Hm...
To je pro mě těžko směnitelné...
Print: Promiň, asi jsem se nevyjádřil srozumitelně.
1. Mám hodně rád Skácela. Jsem dost senzitivní, takže když na mě něco takhle působí, podvědomě píšu trochu pod tím vlivem. V tom asi nejsem vůbec sám. Prostě: nešel jsem tak úplně "ve svých botách".
2. Vyjan to poznal, napsal to a tím mi připomněl: jdi si svou cestou, piš jenom tak, jak narostl tvůj vlastní zobák, nekoukej se, jak to píše soused v lavici. Proto jsem za to vděčný. A vůbec za každé nakopnutí. A že jich potřebuju dostat!
Tak.
Rozumíme si?
Ne... Nerozumím ti. Ale když už je to tak, pak spolehám na tebe, že pochopíš, že je to můj problém a ne tvůj!:-)
ale klucí klíd
jinak se mi to děsně líbí
Hermit:taky miluju Skácela, ale vážně mě to nenapadlo, ovšem já bývám roztěkaná
*!asi si budu muset přečíst Skácela:o))) jestli je tak dobrej jako ty tak se moc těším...(aneb různé úhly pohledu)
Printe: když jsem u toho komu kdo koho připomíná... mě si svými připomínkami připomněl okřídlené učitele z knížečky "Nikdo není daleko" ... a to že ti to píšu samozřejmě nic neřeší jak už to u slov bývá.