Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seZ písmáckých avíz II.
Autor
umře
jen tak pro radost
(čistě jeden pohled)
sny
(nechápu)
v dávném snu
jsem tě někde zapomněla
a přitom jsi pořád u mě
- dotyky pálí
vzdáleností
hvězd
(18t, 4V) Co říct k takovéhle básničce? V takovéhle miniatuře je asi těžké něco nějak pokazit, což je samozřejmě ta lepší z cest. Jeden jediný okamžik textu: sen a jeho pomíjivost. Vymalováno je jakoby sněhovou vločkou, která právě padá. V rámci své krátkosti my myslím nabídnul to, co mi nabídnout mohl.
Sukovitě
(Craerassy)
Trávím se časem
a utahuju nadčasový smyčky
na hrdlech se vzduchem
pokaždé mnohem víc obdivuji
do krve rozedřené ruce
manifest masturbační revoluce
A jak že to dámy nemluví drahý ?
Víš kdybych nebyla tak rozdávačná vzpomínkami
mohla jsem napsat paměti
Nejspíš by začínaly tou princeznou
s blonďatými vlásky od pasu ke kotníkům
a s hlavou v odpadkovém koši
v tom sáčku s ušima
zdrhovadlem kolem krku
se smetím
a pak bych v epilogu napsala nějaký klišé
Zamávej miláčku
dnes mám tak těžkou hlavu
a blázni prý padaj z višně
(25t,7V) Drhne to zdrhovadlem, že poezie se píše i ze zlých slov, tak hláskami hrajeme na r. Kdyby to neobsahovalo tuhle figurku, kterou se dá táhnout jak libozvučně tak protisměrně, asi bych si řekl, že je to pro mne už opravdu trochu moc známé. Přesto, především první půle, mi přijde zajímavá. V druhé půli mi ztrácí trochu na síle, kterou na začátku zprostředkovalo trávení, hrdlo, ruce… Od tohoto verše: A jak že to dámy nemluví drahý ?, je spád textu tak nějak očekávaný, což se mi zdá trochu na škodu. Nejsilněji je to asi vidět při využití slova klišé, tohle, byť věcně asi sedí, mě moc velký exkurs do světa neviděného nezprostředkovalo. Nic méně za pozornost mi stála, to určitě. Ještě jednu poznámku; název je výborný.
Bloudím
(Empty)
Propadám se
dovnitř sebe
do zkurvenýho
nepochopitelnýho
labyrintu lidský duše
a všechny známý
cesty se zdaj slepý
bojim se jít po další
zase nebude ta správná
východ ven
nebo další
cirkulárka nastavená
noha šklebící se stěny
a tak je zkoušim
všechny naráz
putuju všemi směry
současně rozkládám se
už jenom pulzuju
a možná
ani nehledám východ ven
ale sebe pohromadě
všechny ty
roztroušený částečky
co se míjej a blouděj
potkávaj a rozcházej
pořád dokola můžou
se sejít všechny
když žádná neví
kde je dál
kde je zpět
a kde ven
?
(t14,V3) Jestliže jsem u předchozího textu zmiňoval, že od jistého okamžiku je očekávaným, tak v tomto případě musím říct, že zde jde o text, který mi z básničky nenabízí víc, než co se na písmáku běžně dočtu. Naráží tedy na mnohokrát slyšené nejen obecně, ale i v rámci písmácké literatury – smím-li užít takový termín. Škoda. Na druhou stranu jsem omylem zařadil text, který nedosáhl čtyř V, čímž narušil koncepci, kterou jsem si pro tento seriál stanovil. Přehlédl jsem se, ale když už jsem ho zařadil, tak jsem ho tam nechal.
OSVĚTIM
(a2a2)
Kino Svět nepromítá
a v kině Čas je plný sál
Zavřeli dveře
Na kabátech tmavnou hvězdy
... něžně je Měsíc kolébá
(36t,5V) Opět krátký text, jako v prvním případě, kdy byl čtenáři nabízen pohled do jeden pohled do prchavosti štěstí, nás tentokrát obrací k pomíjivosti věcí světa jako takových. Metafora s kinem není jistě nic objevného, přesto především ve spojení se zbylými dvěma verši nepůsobí otřele. Kde se mi ovšem zdá, že je text nejsilnější, je ironické vyústění, které danou metaforu s kinem inovuje.