Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

ODPOČIŇ SI NA HRANĚ SLUNCE

27. 04. 2005
1
0
824
Autor
LovingFirst

Rád bych jako milovník psaného slova podotknul, že si nesmírně vážím, že ještě dnes je možno najít lidi, kteří mají zájem zkoumat slovo a slovně se vyjadřovat. Dnešní doba drží poezii pod gilotinou, kdy se básník cítívá sám, když kultura soudobého člověka upadá a není s kým se podělit. Naštěstí jsou ještě i tací, kteří cítí potřebu ze sebe pocity dostat verbálním způsobem. A je to nádhera, co se dá slovy všechno vyjádřit. Moje téze ohledně poezie je prostá. Umění musí sloužit všem a musí být pro všechny, jinak nemá smysl. Miluji slova mého vzorového básníka Dylana Thomase, Welšana, kterého nadpřirozeným a jedinečným způsobem přeložil z anglického originálu vážený pan Pavel Šrut: \\\\\\\"Dejte mi list papíru a ja si nedokážu zabránit, abych jej nezaplnil písmenky. Výsledek je nejčastěji dobrý i špatný zároveň, vážný i komický, upřímný a neupřímný, průzračný a neproniknutelný, takový, jaký je můj způsob přemyšlení, rozvířený jak dětský vláček, kdy začínám od špatného konce, utíkám, kde bych měl kráčet, ale chci letět, aniž bych měl právo na křídla vůbec pomyslet.\\\\\\\" [1933] Asi takto bych viděl můj přístup k poezii. Píši jedině, tak jak píši, protože jinak psát neumím.

ODPOČIŇ SI NA HRANĚ SLUNCE
[Chill Out Upon The Edge Of The Sun]

 

Odpočiň si na hraně slunce,
kde žár má nejmenší stín trápení,
kde uvadá jen stvol vláhy
a žízeň po poznání.
Usni jen na chvíli a zastav tok myšlenek,
když Nil nenajde svůj cíl
a zápěstí řeže ti kýl utonulé lodi.

 

Odpočiň si na špici slunce,
kde vztek všech zel je pro posměch
a neuvadá nálada na věčnost
a smrt je na rozhraní.
Nezavrávorej na vrcholu slávy
toho slunce, vždyť upadl bys v nic,
jen černo éterické vlálo by ti kol zraku tvého.

 

Odpočiň si v jádru slunce,
spal si všechno své ješitné já
a pýchu své škaredé lidské stránky
k prospěchu a dobru svému.
Roztav se až ke svým molekulám,
obnaž svou duši, vytvoř si oči,
a viz, žes nebýval člověk, jen stín snahy.


Amanda
28. 04. 2005
Dát tip
Moc se mi to dilko libi, jen je podle meho nazoru skoda ze chvilemi padas do az prilis vzletne odtazite, neprirozene napomadovanych obratů typu: "a viz, žes nebýval člověk, jen stín snahy" "...černo éterické vlálo by ti kol zraku tvého." Ve vztahu k celku mi z toho naskakuje husi kuze, zatimco zbytek krasne hreje prirozenosti a skvelými obrazy.

Nicollette
27. 04. 2005
Dát tip
Sem ráda, že báseň koncem spěje tam, kam spěje a že se tu neprojevuje nějaké zbytečné moralizování... jen stín snahy... vážně dobré nevim, kolik podobných básní této sem četla,a le určitě jich nebylo moc (co se Pímáka týče). je pravda, že tady teď frčí trochu volnější nekonvenční styl, ale tohle..... je dost dobře přijatelné líbí se mi hodně, hodně zdaru Pane *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru