Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nevšední všednosti

10. 07. 2005
5
0
1753

Můžu se tě dotýkat ?                                              1917

 

Sbírka, která nenaléhá. Nebude se vám vnucovat bombastickou grafikou, masírováním češtiny, ani snahou vyřešit mezi řádky smysl života.

Kdyby nebylo slovo „upřímnost“ poslední dobou tak zneužíváno, použila bych je jako hlavní charakteristiku tohoto souboru. Takhle jen konstatuji, že autorovi se podařilo najít pověstnou „zlatou střední cestu“ mezi deníčkem (kdy si čtenář všechny informace v básních automaticky spojuje s jeho osobou) a poezií (metafory, formální stránka textu,…).

Dá se říct, že sbírka je koncipována jako dialog; resp. monolog za přítomnosti druhé osoby – ženy (teoreticky by to mohla být třeba i slečna Poezie, na niž básník promlouvá; ovšem připustíme-li, že má tato imaginární postava vagínu).

Kulisy básní jsou vesměs všední – vlak (s nímž autor „prohání uhlí kdesi po Ostravě“), park, nebo to, co čtenář vnímá jako domov.

Osvěžující je sebeironie (doporučuji básně V nádražce a Já zoufalec), jejíž rozmístění ve sbírce zdá se mi být ideální – prostřídává závažnější úseky. (Nejen) díky tomu se autorova poezie netopí v patosu a neuspává.

Ostatně svou tvorbu zlehčuje básník sám v kousku Mé múzy (Největší tvůrčí období mám krátce před výplatou, /  když už nemám ani na pivo, / když stále sním a myslím, / povětšinou na jídlo.).

Místy dochází ke konfrontaci (šedi a chladu) vnějšího světa s (teplem a důležitostí) světa intimního (Země je placatá jak pánev na plotně / nikam se netočí / jen tvé tělo to moje zahřívá).

Zajímavá je role, kterou má ve sbírce erotika – kromě již zmíněné vagíny se verši míhá i onanie, „vlasy, co lechtají mě v rozkroku“, sperma či soulož v různých polohách…pardon…podobách. Pochybuji však, že by mohla kohokoli pohoršit. Veškerý sex se totiž odehrává jakoby na správných místech. Sem tam má i ironický nádech (opět odkazuji na piďibáseň V nádražce).

V přítomných třinácti textech se střídá volný, vázaný i smíšený verš, který se obejde bez výstřelků – interpunkce je převážně přítomna, na jiný než spisovný jazyk narazíte jen výjimečně.

Jenže přes relativní všednost témat a ne netradiční formu nepostrádá sbírka originalitu. Verše se místy otřou o „něco více“ – o nějaký vyšší (nebo taky hlubší) princip – nejčastěji prostřednictvím výrazněji vyjádřených emocí, které čtenáře překvapí (Vím že kdesi pod těmi mraky mám tebe taky / Nebýt tomu tak nechci nebýt nemít … / Stačí budeš-li živá / nechci nikdy jinak).

Tam asi by se našel i důvod titulu sbírky; v doteku rozehřáté plotny a následném ucuknutí. To všechno s nesmělostí, kterou by od autora veršů „Zoufalec jsem uzoufaný / fčera usínal jsem zas ožralý“ čekal málokdo.

Co říct k nedostatkům… Jejich posuzování závisí více než obvykle na čtenáři. Nepochybně by se našel takový, který by z básní pochytal všechny „okecávačky“, „nepoetismy“ a podobné lotry a přišpendlil je na literární nástěnku tak_takhle_teda_ne. Pak ale je i řada takových (já se mezi ně řadím), kteří našli všechno, co očekávali a poezie je pro ně poživatelná i bez (nebo jenom bez) neologismů, slůvhrátek a snahy všechno zakódovat.

Měla-li bych proto reagovat na závěr autorovy básně Kalamita Cokoliv co já jsem napsal / bylo vesměs o hovnu – řekla bych, že ne tak docela.

 

http://www.pismak.cz/vypsbirka.php3?u=&id=2608&langs=1&upd=0


TvůjMéďa
25. 07. 2005
Dát tip
Líbí se mi lidský přístup, takový nezatížený, nesamožroutský a tak ehm. Líbí se mi i ti dva sprosťáci.M.

a2a2a
24. 07. 2005
Dát tip
Hodnotím zpravidla jako rozhodující většina čtenářů - intuitivně. Dosud jsem tohoto autora nečetl. Myslím, že se velmi ztotožním s recenzí, jak je napsána. Snad bych napsal, že víc než o pomyslný dialog se přece jen jedná o monolog, o jakési vyjádření všednosti, ve které převážně žijeme a ze které občas vystřelujeme ke hvězdám. Zdá se mi, že erotické poznámky v řadě básní mají přesně vymezený význam, žádné romeovskojulijské vzepětí, ale samozřejmý trvalý projev té obyčejné lásky, kterou se skoro bojíme takto pojmenovat, ale která je víc trvalým testem našich charakterů než tělesnosti. Básně se mi líbily i svou poklidností, tak to prostě je a nemá cenu z toho dělat vědu, jako by autor chtěl říct. K těm krátkým věcem, které recenzistka zmiňuje, proč ne, sbírku trochu odlehčují, ale ne že by to byl záměr, spíše se mi zdá, že autor chtěl zůstat pro nás při zemi a tak svým přece jen existujícím snům dát věrohodnost. Děkuji recenzistce, že mne k autorovi přivedla a autorovi za pěkné čtení.

knizku ? :-) Precetl sis prvni radek ? :) Myslim, ze tak daleko este autor nedosel.. "Nevidím důvod v závěru konfrontovat text se složitěji psanou poezií s kvalitativně srovnávacím (pod)textem." - myslim, ze k nicemu takovemu tam nedochazi... Mohl bys mi ukazat, kde jsem napsala, ze "někteří lié píší poezii složitě a ještě k tomu špatně" ? Mohl bys mi ukazat, kde jsem napsala, ze "jsou tito lidé ztotožněni s lidmi, kterým vadí formální nedostatky do té míry, že by se jim sbírka právem nelíbila" ? Docela by me zajimalo, jak si predstavujes "absenci formy" :-))))). moc dekuju

Jinovata
15. 07. 2005
Dát tip
"poezie je pro ně poživatelná i bez (nebo jenom bez) neologismů, slůvhrátek a snahy všechno zakódovat." To se vztahuje k předešlému popisu lidí kteří by onu báseň přišpendlili na nástěnku se slovy takhle_teda_ne... a vlastně to o nich říká, že oceňují "snahu všechno zakódovat"... což je špatný přístup i z hlediska lidí, kteří kladou důraz na formu. Tedy je to srovnání nikoli s lidmi kladoucími důraz na formu v rámci nějakého právoplatného vkusového hodnocení... ale s lidmi, kteří se staví k poezii spíš jako povrchní snobi. Přitom se text tváří jakoby srovnával dva právoplatné přístupy... přičemž jeden je banalizován a pokřiven. To ovšem jen v podtextu. kdybych to bral doslovně, tak se stalo pouze to, že je bezdůvodně spokojený čtenář této sbírky porovnáván se snobským čtenářem. Absence formy neexistuje, máš pravdu ;-) Ale rozumíme si....

Jinovata
15. 07. 2005
Dát tip
Tak jsem až teˇpochopil, že 1917 není narození neznámého autora... ale jméno autora, kterému jsem dokonce svého času prdnul Q. Přišel jsem na to náhoou teď, když jsem procházel sbírky... a začal si číst právě sbírku od 1917.. a najednou čtu.. že prohání uhlí po ostravě... hmm.. a v tom mi to docvaklo :-). To by mě zajímalo, jaká bude...

hele, jinovato, kam myslis, ze vedl ten odkazek ze zaveru kritiky - do knihovny ? :-)

Jinovata
15. 07. 2005
Dát tip
neklikám :-) no jo.. moje blbost a lenost

Jinovata
14. 07. 2005
Dát tip
Nevidím důvod v závěru konfrontovat text se složitěji psanou poezií s kvalitativně srovnávacím (pod)textem. To je uplně irelevantní poznámka, že někteří lié píší poezii složitě a ještě k tomu špatně. Zvlášť pokud jsou tito lidé ztotožněni s lidmi, kterým vadí formální nedostatky do té míry, že by se jim sbírka právem nelíbila. Právem proto, že i vnímání formy je do jisté míry subjektivní. Někde na formu dbám, někde ocením její absenci nebo deformaci, jsou různé váhy, různé kvality. Jinak je to jak říkáš popík, ale rozhodně chvályhodný ve zdejších vodách. Kdyby mi tu knížku někdo dal do ruky, rád bych otevřel

Ta recenze je dobrá; tedy, že jsem skousla ze začátku docela vyčnívající "zprasení". Je to dost čtivý styl, i když bych ho nakonec spíš přisoudila k těm subjektivním ukázkám ze zmiňované sbírky. Jo, bavilo mě to. Sice nedokážu odhadnout z této recenze nakolik by mě z toho bavila a pobavila samotná sbírka, protože zrovna někdy "okecávačky" *z každodenního života* mě nebaví, nedokážu jim přisoudit tu věrohodnost a nebo tu důležitost, proč jsou právě v textu. Asi bych měla poděkovat jako jeden ze čtenářů za přiblížení zase jednoho z autorů, i když o jedné sbírce tu už řeč byla, že jo? Pak tedy díky.

nojo...kdyz ja asi nejsem schopna neudelat narazku na politiku :-); zmenim to dekuju moc

Craerassy
10. 07. 2005
Dát tip
díky za tuhle recenzi...prošla jsem si sbírku a přidávám souhlas...je to syrová poezie - nepoezie...je zvláštní svou jednoduchostí a přitom odkopává to, co jiní zabalují do spousty metafor, je odzbrojující svou otevřeností a to je to, čeho se mnozí z nás bojí..ukázat se ve své přirozené nahotě... *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru