Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sevigilie
09. 01. 2001
5
0
2586
Autor
Vyjan
noc mazlavá tichem
ty mi spíš lásko
pod zachmurlým mlčením
svrasklých kaktů
na cestách hádků
pod pískem krve vyschlých hádek
pod kouzelným mumlem
čarodějky s očima vrostlýma
do kůže netečného času
pod ostřím větru
pod tíhou zubu mastodonta
pod klenbou z rostlin časožravek
pod dechem hodin vykundávajících duet
kukačky
a žáby
spíš mi má lásko
tvůj dech obrůstá
střepy mé samoty
spíš mi má lásko
tvůj dech obrůstá
střepy mé samoty
to ostatné ...je balast...na rane
tak snadno se odhaliti
identitu vyzraditi
nebaví mě už dál žíti
všechno je to prostě v řiti
:-)
teď bude Vyjan asi nerad
čekal zřejmě něco lepšího
no nedá se už nic dělat
mohlo to být i horšího...
Inventor: proč by "pod pískem krve vyschlých hádek" měla být násilná metafora? Třeba do tebe jenom nepronikla..., třeba jsi do ní nepronikl...
Nemyslím, si, že básně, které lze vysvětlit, jsou ty nejlepší básně. O metaforách to platí stejně tak.
Metafora je pro mně právě tehdy dobrá, když jí rozumem zcela vysvětlit nelze. Působí šokem, vyhodí mozek ze sedla...
Vyjan: **!!
Inventor:lascívně násilné? Ne - lascívně surové, zvrácené. Nemodernost? Vida, že by už i na mě šla postmoderna? Vysvětlování či obhajování metafor - to jsme nikdy nedělal a nedělám, já metafory prostě vypouštím. Noc, mazlavá tichem - víš, že jsem to chtěl původně škrtnout? Jenže pak tam bylo na začátku moc prázdno.
Fuj, jak se někomu může něco takového líbit? Máš pravdu, Vyjane, ty jsi vážně zvrhlík. Je to hnus.
velevážený Vyjane, to si opravdu myslíš, že bezvědomá asociace, kterou nelze vysvětlit, použít v životě, má vůbec nějaký smysl?? tady právě je platforma k diskusi, zda si lze za metaforami stát nebo je libidovolně vypouštět;
žádná vnitřní náročnost, pokleslost a povadlost, to ještě chybělo zmínit. jsme přeci v Aréně..
Jsem pro libidovolné vypouštění. Pokud dokážu metaforu vysvětlit jinak, a přesto ji použiju, pak nejsem básník, ale hádankář! Nebo šifrovač (Existuje takové slovo vůbec?). K tvému seznamu ještě přidám: impotence, narcismus, rozměklost, chorobná blábolivost.
Ananas: Ty mě překvapuješ, takový názor bych po přečtení tvého díla nečekal. Děkuji.
Inventor: odpověděl za mne Ananas.
velevážený Ananasi, tak libidovolné vypouštění, mhm, myslím, že můžeme poezii zabalit, podle tvé definice se nejlepšími básníky stali programátoři, tam je všechno jednoznačné (až na chyba :-)); bohužel si v rozporu s tebou myslím, že vědomá mnohoznačnost metafor je jádrem básnictví, šifra má také svůj smysl pokud ji vyrábí básník a ne Enigma; hádanka jako prvek básně je okrajová věc, ale v dobré básni být musí, zřejmě jsi estét, který by nejraději v Louvru zapálil ten záhadně usmívající se obraz od da Vinciho; k tvému seznamu mohu přidat jen pochopení, které ti schází.
Nechápu, kde se ta lascivní surovost a zvrácenost bere v člověku s tak lascivně andělskýma očima, jaké si pamatuju ze školních lavic (a na které tak ráda vzpomínám). Ale asi právě proto, že je znám, tak se mi to tolik líbí.
By the way: dneska jsem je měla možnost po dlouhé době zase vidět :-)
Soudci, obžalovaní, viníci, básničky, metafory, rozsudky, milosti, amnestie...veršíky...
Násilí, lascivnost, vysvětlení, obhájení, modernost...
To je... (mhm)
Ach, básničko - tobě *!
Miroslawek
10. 01. 2001
lascivně násilné, nemodernost prozrazují "obrůstající dechy" apod.
"pod pískem krve vyschlých hádek" je nejnásilnější metafora, kterou nejde ani vysvětlit, ani obhájit
ovšem "noc mazlavá tichem" to je (mhm)