Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seČerná labuť
01. 08. 2005
4
0
2658
Autor
Presbyter
Černá labuť pluje nocí.
A když se hvězdy obnaží
vidět jí je křídly tlouci.
To divadlo ji neblaží.
Raděj má obzor temný
a lunu skrytou za mraky.
Při břehu čeká na dny
na další Héliovy doteky.
Temno a svit splývají
očím zjihlým jitřenkou.
Ale za úsvitu vidím ji
k Jediné Hvězdě plout.
Queen_Of_The_Damned
10. 03. 2006
ta hereze se nevztahovala k tý básni, ale k mixování vědy, poezie a víry... kolik osvícených lidí za to bylo upáleno, otráveno nebo jinak úkladně povražděno nebo úředně (z moci boží) perzekuováno? (tohle není cíleně zaměřený ani proti tobě ani proti husitský církvi, koneckonců byl mistr Jan Hus taky jedním z těch osvícenců, "kteří dostali spoustu prostoru, aby svou osvícenost rozvíjeli a prakticky aplikovali")
mě prostě jenom fascinuje, jak se různé církve modernizují,aby udržely tempo s posouváním se hranic etablovaných společenských norem do flexibilnějších rovin, které více vyhovují nárokům moderní hektické doby... sice mě to fascinuje, ale chápu tohle gesto - společnost se nezadržitelně vyvíjí a mění a víra se oprošťuje od dogmatismu a historických kompromitací sebe sama, vpodstatě by se dalo říct, že je pudem sebezáchovy nucena liberalizovat se, i když velmi pozvolna (nekřesťanské začaly tím, že vznikly, římkokatolická začala tím, že nový papež je kmet, kterému z kapsy padá parte a který trávil junácká léta svého života mezi ostatními hitlerjugend von Biber-Fluss)
kupříkladu, znám jednoho typa, kterej je zároveň psycholog, katolickej kněz, psychiatr, exorcista, soudní patopsycholog a navíc ještě uznávaná a respektovaná kapacita, což je pro mě velmi něuvěřitelný model překvapivě fungující překombinovanosti...
no nic, nechám theokritiku zas odpočinout...
a k tý básni: zas tak mizerná, jak jsem avízoval v tý první kritice, není - ale z fonetickýho hlediska skutečně nijak výrazně nepřesahuje nad průměr. téma je docela a dobrý samo o sobě a celková kompozice je taky vyvedená zručně - jenže na dost chatrný konstrukci a to celkově podlamuje její kvality...
černý trpaslík je astronomická a astrofyzikální mystifikace...
Ve jménu Boha se zabíjí a zotročuje, za tím však nestojí Bůh, nýbrž idea Boha, do níž si lidé promítají buďto to nejlepší, nebo to nejhorší ze sebe, jak správně poznal ruský filosof Berďajev, který mě poslední dobou hodně inspiruje (jeho kniha "Nový středověk" je opravdu prorocká). Víra je věrností a důvěrou vůči Bohu, který osvobozuje člověka svým zjevením lásky, která je připravená i k nejvyšší oběti (kříž Kristův). Na obsahu víry není co liberalizovat (uvolňovat, modernizovat), liberalismus sám je jednou z nejhorších herezí novověku. Boží království není z tohoto světa a nemůže na sebe brát podoby světa dneška (byť by byly cool a in). Dnešek není svobodný. Ve středověku hořely inkviziční hranice a pořádaly se křížové výpravy, ale byla tam svoboda ducha, o jaké se dnešní době nesní (stačí si porovnat filosofii středověkou s filosofií moderní - středověcí myslitelé se zabývali kořeny bytí, ti dnešní politikou, ekonomikou a sociologií). Modernizovat křesťanství je hloupost, neboť co by si mělo v dnešní době vzít za pozitivní vzor k modernizaci? Pluralitu názorů? Ta jenom relativizuje pravdu. Demokracii? Žvanírny parlamentů a kejkle politických stran. Liberalismus? Ten ve jménu lidských práv popírá Boží práva. Ještě jedna Berďajevova myšlenka na závěr: hlavní vlastností Boží je LIDSKOST. Bez Boha je člověk nelidským, přestává být člověkem. Já bych rád realizoval své lidství - proto usiluji být křesťanem.
přesně tak: hlavní vlastností Boží je LIDSKOST, proto by lidé neměli podléhat degenerativnímu vlivu stereotypizace mechanickou službou Bohu, ale snažit se svou lidskost zušlechťovat činy v reálné sféře existence - a to takovými činy, které někomu prospějou a ne někoho poškodí (vetšina populace bohužel vychází z toho, že je-li Bůh tak milosrdný, jak avízuje Bible, mohou s klidem hřešit, protože Bůh jim po pokání stejně odpustí)
na teologický diskuze moc nejsem - jestli existuje něco jako vyšší moc, jsou to principy energetických vazeb a magnetických polí, které udržují pohromadě atomy a tím vlastně tvoří všechno materiální i abstraktní (ale tato moc je naší sféře bytí ak vzdálená, že těžko může samovolně něco ovlivňovat - maximálně vlastním stárnutím a degenerací - koneckonců, rozpadá se všechno, i atomy). a pokud někdy existovalo něco jako Stvořitel, byl to princip atomu vodíku - z vodíkových atomů se chemickou hybridizací derivovaly všechny ostatní prvky a vodík je tedy tím, co stvořilo veškerou hmotu (Vesmír, Zemi, život i člověka). ale asi ne za 7 dní...
z fonetickýho hlediska je to mizerně odvedená práce a zvlášť poslední sloka - to už není pokulhávání, ale přímo tříštivé lámání holeně... (nicméně téma je docela dobrý)
jinak "černý trpaslík" je z astronomického hlediska trošku mystifikace (světlo pohlcující hvězdy zhroucené do gravitačních pastí se nazývají černé díry) - ale to je jedno, protože mixovat vědu a poezii je tak trochu hereticismus,že?
Také si myslím, že ta třetí sloka je nejslabší, ale herezi tam žádnou nevidím, na to bych si dal pozor.
salome_sisi
23. 12. 2005
Černé hvězdy existují - vlastní gravitací jsou zhroucené samy do sebe, takže nevyzařují žádnou energii. Nazývají ce černými trpaslíky (neplést s Červeným trpaslíkem). Jestliže ani tento astronomický fakt nečiní mé verše srozumitelnými, jsem asi pouhým trpaslíkem poezie, zaraženým ve vývoji.
Krásná báseň,jen mi tam trochu vadí ta plovoucí labuť v noci.Jestli je to souhvězdí hvězd,tak i to je diskutabilní,hvězdy nejsou černé.Nešlo napsat jiné přirovnání?Protože se mi líbí i přes nějaké ty nedostatky,dávám TIP
patrně máš na mysli souhvězdí Labutě - v tom případě mám stejnou připomínku jako tanec, že hvězdy nejsou černé ( když je pozorujeme). Ale jinak je báseň moc hezká.... TIP