Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seARS ALCHYMIAE
Autor
Feanor
Všudy využitelná, tajemného roucha zbavená a navíc navýsost zábavná reakce alchymická zmýdelnění se zovoucí, odhalená a daná v užití všem po vědě prahnoucím
Thema: Provedení slovutné a nanejvýš blahé transmutace lipidů, čili tuků, v universální prostředek čisticí
Instrumenty: Bunsenův žhnoucí plamen modravý ku žíhání essencí určený, baňka slovutného páně doktora všech věd Erlenmeyera, skelná tyčinka a další všeliké křivule
Chemikálie (dále dle jejich pravých a skutečných názvů alchymických): sádlo (anóbrž Bílý Špidla), louh (anóbrž ukrutná žíravina), sůl (anóbrž kvintessentia culinarensis), kousek tuřínu čerstvě vykopaného
Theorie: Stůj profánní znesvěcovateli neb tobě není dovoleno dokonati Veliké dílo. Ty však, s čistým srdcem, adepte učení alchymického, přistup bez bázně a uzři Veliké tajemství transmutace, transkonfigurace a transcedence dvojplodného otcovství Bílého Špidly, jenž v plameni spravedlivých poctivě žíhán, rozmělněn a rozpuštěn jest žíravinou ukrutnou a obcovavši s ní, povstávají z jeho mrtvoly dvě děti by pokračovaly v díle svého otce, jenž vzniku dal jim svou drahou obětí. I hle – ze smrťoucího obětí povstává Bílý Mydla a Prouhledný Mydla, kterýžto zákeřně se svým bratrem promíchán jest a nutno odděliti jej přidáním posvátné kvintessentia culinarensis. Tu hle, zanechav Bílý Mydla ve spod Prouhledného Mydlu, jemuž vyrván byl, vzestupuje ve své apotheose k povrchu, stávajíc se Bílým Mydlínem, darem to nebeským, konečným produktem díla našeho. Co řekl jsem o magisteriu mýdla jest ouplné. (Ministr zdravotnictví varuje: dlouhodobé vystavení účinkům Bílého Mydlína vysušuje kůži)
Realisace: Ve vhodný den, k dílu posvěcený a určený, vstup do laboratoře, zakroj tuřín ve tři části a připrav aparaturu k dílu vhodnou. Nyní sněz jeden díl tuřínu, pokloň se do čtvera světových stran a dej do nádoby Erlenmeyerovy Bílého Špidlu s vodou smíseného a s ukrutnou žíravinou v boj uvedeného. Nechť započne žíhání kavanovo (totiž kahanovo) (nebo že by karhanovo?). Prováděj je dokud slunce neujde 1/288 své denní cesty, poté se posilni kouskem tuřínu a přidej menší množství ukrutné žíraviny. Posečkej opět stejnou dobu, posilni se kouskem tuřínu a dodej k esencím v Erlenmeyerově nádobě poslední díl ukrutné žíraviny. Nechť se vše dále žíhá, přidavše’s tam před tím několik kapek vody, zamkni laboratoř a odejdi na pole pro další tuřín. Až se vrátíš, bude třeba vysvobotiti Bílého Mydlu – hle kvintessentia culinarensis očekává na svém místě, nechť smočena je v tělech obou bratrů. V té chvíli ať zhyne Bunsenův Kavan. Sněz tuřín, zanech laboratoře a odejdi na tuřínové pole. To obdělávej přes slunka západ a běsy půlnoční až do nejvyššího odpoledne. Pak zanech práce rolnické a jdi do svého alchymistického kamrlíku. Tu hle, na povrchu obtížen bílými obláčky spočívá tvá převýsostná odměna – Bílý Mydlín. Užívej ho dobře. Co řekl jsem o magisteriu mýdla ouplno jest. (Ministr zdravotnictví varuje: dlouhodobé vystavení účinkům Špidlovým působí infarkt!)
Cvičení: 1. Chemickou rovnici Prouhledného Mydly napište.
2. Jak reakce, jejímž prostřednictvím Bílý Mydla vyrábí se, jmenuje se.
3. Jaký vztah mezi Bílým Mydlou a Bílým Mydlínem jest