Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte se"Musíte se stát bambusem"
22. 01. 2001
3
0
2310
Autor
vasů
to jsme slyšeli několikrát od čínského mistra kaligrafie a čínské malby v oboru květin a ptáků. Obrazy, které s sebou přinesl na první hodinu všechny uchvátily a natěšily. Čínská malba se zásadně liší od evropských stylů. I když se nebrání novým směrům a přístupům. Kořeny čínské malby sahají do 8. až 9. století. V tomto období má zatím dekorativní charakter. Základním motivem prvního období jsou květiny a ptáci. Později se člení na pět základních okruhů. Duchovní prvek se objevuje v malbách až v 17. století a v polovině 19 století vzniká Šanghajská škola. Čínská malba vychází z kaligrafie, která je v Číně na žebříčku hodnocení před malbou.
Čínská malba vychází z odkazu tradičního malířství. Způsob čínské malby zůstane, narozdíl od evropského malířství, odlišný svým přístupem k malbě samotné. Umělci Dálného východu se věnují před malbou meditacím a samotná malba je svým způsobem typem meditace. Meditace je podmínkou i pro kaligrafii. Zklidněná mysl a harmonie duše jsou základními podmínkami pro úspěšnou práci. Než se však propracujete k tomu, aby jste se dokázali podle potřeby "dokonale naladit" je třeba zvládnout základní způsoby držení štětce, jistotu v míchání tuše a zvládnutí základních technik malby. Na počátku je třeba zvládnou metodu kung p´ - metodu pracného štětce, která se snaží o věrné zachycení skutečnosti. Zvládnutí této metody je pak krokem k osvojení metody sie i - metody vystižení duchovní podstaty věci.
Práce se štětcem u čínské malby je odlišná od práce při normální malbě jak ki známe ze školy. Podle motivu je třeba použít předepsanou techniku držení. Pro nacvičování čínský mistr zvolil motiv bambusu, který je na začátku jedním z jednodušších motivů pro nácvik, pro mistrovské ztvárnění pak jeden z nejtěžších motivů, který se často objevuje v čínském malířství. Nedokážu posoudit na kolik jsme zvládli dané téma, všichni však malovali s nadšením. Pozorovat při práci učitele bylo fascinující. S lehkostí a razancí zároveň maloval stonky bambusu. Z jeho tahů bylo cítit sílu s jakou vyráží bambus na svou cestu směrem ke slunci. Z rozmístění listů pak byl cítit lehký vánek, který si s nimi pohrával. Malba opravdu obsahovala í-ťing, který se nám snažili po celou dobu přednášky popsat. Podstata významu í-ťingu je v zachycení duše obrazu, vychází z osobních zkušeností a životních prožitků malíře. Aby mohl zachytit motiv, musí předmět obrazu dobře znát a rozumět mu. Chcete-li namalovat bambus, musíte se tedy stát bambusem. Tento způsob malby vede i k vnitřnímu zdokonalování malíře. Obrazy ostatních umělců vás mohou inspirovat. Snaha o kopírování jejich stylu vede k tomu, že se vytrácí síla a energie, které jsme do obrazu vložili a které jsou jeho nezbytnou součástí, bez kterého se může obraz stát pouze vkusnou dekorací. Je to umění nenapodobování a hledání vlastní cesty. Čínský mistr "Čípaiše" řekl: "Příliš mnoho vymýšlení vede k tomu, že člověk vypadne ze světa umění.
Zvládnutí čínské malby "sie i" je metodou zvládnutí energie čchi, která proudí naším tělem. Malba vyžaduje stejnou přípravu a koncentraci jako tradiční orientální cvičení (př. tai cchi). Maximální koncentrace, správné držení těla a správné dýchání umožní proudit energii čchi, která se přenáší přes štětec do obrazu. Porozumíme-li způsobu malby s jejím vyjádřením, naučíme se dívat na díla čínských malířů. Pocítíme proudění energie a zjistíme, že bílé plochy v obrazu nejsou vlastně prázdné. Energie obraz oživý a my se stáváme jeho součástí.
I když se většina z nás asi nikdy nestane mistrem čínské malby, jedno v nás zůstane: nový pohled na svět kolem nás a příjemná metoda pro uvolnění a zpomalení běhu času, který se neustále zrychluje. Navíc obrázky které vytvoříme, pak budeme moci obdarovat alespoň své přátele. A to taky není málo.
jemným tahem napsané, a proto krásně čtivé (kdyby takto byly napsané učebnice, možná by se dost dítek učilo lépe...) TIIIP
A ten bambus zkusím.
Opravdu hezky čtivé, díky...chtěla bych tohle také někdy zažít, ale obávám se, že bych dřív zranila mistra, ostatní žáky i sebe, než bych se dokonale seznámila a srozumněla s bambousem...
Merlí! :-D
Merléééééééééééééééééééééééééé ty si cvok!!!:o)))) nejsi můj brácha?;o)
Vasů - tak za tohle moc díky...je to krásně napsaný a dost mě to chytlo... ty kurzy jsou v Praze?
Merle, tak se zkus s tim bambusem naroubovat.
vasů - je to moc hezký, článek i cchi
Bývaly v Náprstkově muzeum, pak je pořádala Sinologická společnost a pak budou v průběhu roku v jednom z ateliérů, teď nevím jestli na Synkáči nebo v Nuslíched
děkuju moc anonýmku a ty se jich budeš účastnit? já bych potřebovala až příjde ten správný čas trknout...
tak jsem to včera zkoušel, ale moc mi to nešlo... tu dutost jsem zvládl hned, o rovnost se marně pokoušel, zelenost procítil, mnohočetnost trapně simuloval, vkořenění nahradil okořeněním, ale to správné šumění a vlnění ve větru se mi prostě nepodařilo... Už už jsem to měl, když přišla máma a zeptala se, co tam blbnu v květináči po palmě :-)))
tak tak, též poučné... tip
kromě toho, myslím, že se jdu stát bambusem :-))
no a teď už jen uchopit štětec... a podivivat se, jak jsou jednoduché věci někdz složité :c)))