Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seNejhorší představení v dějinách /recenze/
Autor
Stuart_Hample
Avantgardní divadelní společnost DeCadent uvedla premiéru hry Desmonda Focarta Přineste ten repelent v režii Jana Krušného. Nesmrtelné dílo, jež v minulosti ocenil i Focartův guru Alfred Jarry, pojednává formou surreálných výjevů o přetrvávající hrozbě nacismu, válečných konfliktů a senné rýmy. Už po desetiletí diváky dojímá hluboce lidským příběhem o mladičké Babette, kterou traumatické dětství a chorobný strach z porcelánových omáčníků přivedou k myšlenkám na sebevraždu a zachrání ji až láska k chrabrému desinsektoru Didierovi.
Krušný bohužel složitý úkol nezvládl a realizačně zapeklité drama mu doslova protéká mezi prsty. Především očividně nepochopil záměr dramatika varovat diváky před blížící se nadvládou obřích mravenců. Ti podle autorových prognóz už brzy přiletí z Venuše a snědí všechny cukrářské výrobky. Režisér se rozhodl vetřelce upozadit ve prospěch ostatních motivů a při závěrečné scéně útoku mravenců na pytlík hašlerek je díky nedůsledné koordinaci pohybu na jevišti většina představitelů hmyzu ušlapána. Ani divácky vděčné momenty, jako je rozmluva Didiera s ošatkou hrachu nebo vrhání ovocných jogurtů do oken dívčího internátu, nedokázal Krušný patřičně režijně uchopit a scéna s trpaslíkem, tančícím mazurku v krocanové nádivce, měla být snad raději vypuštěna.
Za nešťastný považuji také výběr herců. Zatímco debutující představitel mravenčího náčelníka pouze mírně přehrává a snad trochu hystericky gestikuluje kusadly, zkušení herci v rolích kontaktních čoček hrdinky se vyžívají v sebestředných improvizacích, hraničících s trapností. Za ukázněný výkon v psychologicky náročné roli bych pochválil jedině představitele věšáku na klobouky. Po celé dvě hodiny na jevišti stojí bez hnutí, což přispívá k všeobecnému napětí, neboť se divák dohaduje, zda to není skutečný věšák.
Navzdory tomuto pozoruhodnému výkonu lze bez nadsázky říci, že jde o nejhorší představení v dějinách. A - jak píše věhlasný divadelní kritik N.A.Krknutý ve spisku Divadlo je hnůj, - "Herci by zasloužili postřílet a režisér ať je potrestán nastudováním Fidlovačky".