Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Píseň fantazie

23. 03. 2001
2
0
3109
Autor
christi

Měla by to být písnička...

Já vyprávět chci příběh svůj, jak přišla jsem a pohled můj, v tvých očích záblesk uviděl a jiskru vášně, cos v nich měl. Jsem ráda, že jsem prožít směla, hodiny ticha, naše oči, naše těla, moje fantazie v minulosti bloudí, minutu pouhou marně z tebe loudí. Ta fantazie krásná, já v náruči tvé šťastná, ta fantazie krásná, září ve mě jako hvězda jasná. Snad přála jsem si moc, splálit v srdci svém náš most, jsme stejní a přece tolik jiní, moje vášně se teď tebe stydí. Každou noc jsme stejně spolu tajně, má začíná, když tvá se končí právě, splétám své sny z fantazie touhy, ráno mi zbyde stín tvůj pouhý. Ta fantazie krásná, já v náruči tvé šťastná, ta fantazie krásná, září ve mě jako hvězda jasná, ta fantazie slastná.
Joey
08. 02. 2002
Dát tip
Naprosto skvělý!! T I P!!

Marigold
29. 03. 2001
Dát tip
Že bychom si nakonec alespoň trochu rozuměli....?:) Jsem moc rád... Mějte se a nezapomeňtě bránit Arenu!:)))

Astalavista
29. 03. 2001
Dát tip
Marigold: Taky se měj a nezapomeň kousat. Je správné, že chodíš do arény bez náhubku a že z toho potom vykrystalizuje taková diskuze jako je tahle. :-)

christi
28. 03. 2001
Dát tip
Ahoj kluci, jsem uprimne potesena vasim zajmem o me dilko a samozrejme i zajmem druhych. Marigolde ja se jen vyjadrila k tvoji kritice, aby ses to snazil pochopit jako ctenar, ne jako kritik, tu kritiku samozrejme prijimam a vzdycky se snazim si z ni neco vzit, jsem rada, kdyz mi nekdo rekne svuj nazor a pocitam s tim, ze je to uprimne a dobre myslene v zajmu poezie jako takove. Taky nejsem nijak velkym fanouskem nekterych prihlouplych pisnovych textu, na druhou stranu vsak musim uznat, ze i v jednoduchosti je krasa. Tu hvezdicku jsem tam dala proto, abych nebyla usetrena zadne kritiky a proto si velmi vazim toho, ze jsi tak ucinil vyse. Jsem zastancem toho, ze cim vic nazoru tim lip, aspon mam urcity nahled na vec jako takovou. Budu rada, kdyz se mi podivas i na ostatni dilka a poradne je zkritizujes. Jak jsem jiz rekla jednou, jsem pouze amater a bavi me hrat si se slovy, ale moc neumim pouzivat ona mysticka slova, ktera pouzivaji jini, vzhledem k tomu, ze ve svem pravem zivote nerikam vsechno zrovna dvakrat srozumitelne, snazim se o to alespon ve svych basnich. Diky vam moc za vas cas straveny u kritiky k mojemu dilku. Mejte se fajn a preju vam hodne zdarilych kritik i del. Pa Christi.

Wolfling
28. 03. 2001
Dát tip
Zdá se, že chiristi má víc rozumu než Mythus. Chtěl jsem obhájit svůj přístup ke kritice, ale udělal to za mě Marigold.

Wolfling
28. 03. 2001
Dát tip
.

Marigold
27. 03. 2001
Dát tip
Milá Christi a vážení oponenti, pokud autor přidělí svému dílku hvězdičku a zažadí je tím do "arény" tak to znamená, že stojí o upřímnou literární kritiku a nemusí se na něj tudíž v žádném ohledu brát ohled:-), proto byla taky tahle kategorie děl zařízena. Promiň Mythusi, ale tohle ti asi uniklo:(... K mojí kritice: Báseň se mi vůbec nelíbí. Je to tak a jsem v tom upřímný a taky v tom budu upřímný, protože Christi dala hvězdičku. Chtěl jsem (pokusil jsem se) trošku definovat, proč se mi báseň nelíbí a co mi na ní vadí. Nejsem literát, ale pokusil jsem a chtěl jsem, aby účelem mé kritiky nebylo "srazit autora", ale poskytnou Christi nový pohled na tvorbu, aby na tím mohla přemýšlet taky z jiného úhlu, protože když jí pánové budete říkat, ať si s toho nic nedělá, že to je dobrý, tak se nikdy básnířkou nestasne, i kdyby mohla... "Láska je ochotna odpustit všechny nedostatky a milovat bez ohledu na ně, POŘÁD ALE USILUJE O TO, ABY BYLY NAPRAVENY." (C.S.Lewis) Ad "Písňové texty současných interpretů": některé z nich jsou taaak příšerné, že se občas divím, jak si někdo může dovolit s něčím takovým vůbec vylézt na veřejnost:(... Perzonifikace fantazie - máte pravdu, přemýšlel jsem nad tím a tady jsem ujel já.... Perzonifikace pohledu - nemůžu se zbavit dojmu, že tohle je prostě nešťastné řešení, možná že je to jenom nějaká moje osobní deformace, ale mě to prostě vadí - neříkám, že moje kritika je všeobecně správná a platná, vžycky tam je dávka "mého názoru"... Nechci se s váma hádat a je mi líto, že jsem vás nějak popudil, ale prostě aréna je aréna a zdá se, že pomalu strácí svůj význam. Taky je mi líto, že jsem si s tou kritikou dal vůbec práci, protože se to totálně minulo účinkem, takže - příště, až budu mít možnost se k něčemu vyjádřit -tak se vám na to (doplňte si známý citát z J.Cimrmanna:-)))...). Žijte Blaze Marigold

Astalavista
27. 03. 2001
Dát tip
Marigold: Nepíšu teď na něčí obranu, ale za sebe. V zásadě s tebou souhlasím, že aréna se pomalu ale jistě stává jakýmsi "druhým přehledem děl", ale ono je to trochu svízelné - autor si dá s dílem větší či menší práci a chce, aby jeho dílo bylo korektně zkritizováno. Na tom nevidím nic špatného, horší je, že kvalita takových děl někdy nedosahuje těch výší, které by si kritici v aréně určitě představovali. Zde je problém číslo dvě - začínající autor těžko objektivně zhodnotí kvalitu svého dílka. Navíc ještě existuje takový pocit, že to co napíšeš jako poslední, se ti zdá nejlepší, aniž je to obvykle pravda. V tom, co píšeš o písňových textech, s tebou souhlasím, ale opět ne bez výhrad. Ono je to způsobené tím, že texty českých "pop star" musí být uchopitelné pro co nejširší publikum - a to by nebyly, kdyby byly povýšeny na úroveň poezie, neřkuli nějaké alegorie. Určitě to není správné, ale jednou je tady komerční sféra, která se bohužel na nějaké umění neohlíží. Skutečností je, že poezie je menšinový žánr, kdežto hudba nikoliv. Nedávno jsem vedl takovou polemiku s Inventorem - téma: pocity v básni - říkal, že o tom založí auditorium. Báseň, která obsahuje osobní pocity, emoce, je prakticky nekritizovatelná, protože v sobě skrývá tu jednu obrovskou pravdu, jeden velký osobní prožitek, který ten člověk zkrátka tak cítí, a nezáleží na tom, že to ostatní chápou jinak. Měj se Marigilde Astalavista

christi
24. 03. 2001
Dát tip
Mythus:Dekuji mockrat, neboj beru ty kritiky sporovne)))Jsem rada, ze se to libi aspon nekomu.

christi
24. 03. 2001
Dát tip
Albi:Taky dekuju no vzdyt me znas, myslim, ze specielne pisnicky maji jednoduche texty a proto jsem se toho snazila drzet, ani jsem necekala, ze se tu na me vsichni tak vrhnou. Kdybych napsala neco lepsiho neni tu zase tolik kritik, takze je to vlastne dobry.

christi
24. 03. 2001
Dát tip
Jo a jeste jsem vam chtela rict, ze si myslim ze si jako basnik amater muzu personifikovat co chci, no kdybych to nedelala, nebyla bych uz basnikem, ale autorem co pise na prani ctenaru, tak se na me nezlobte))))

Astalavista
24. 03. 2001
Dát tip
Určitě můžeš, christi. Pryč je doba, kdy ti někdo stanovoval co je a co není správné. A u poezie to platí dvojnásob. :-)

christi
24. 03. 2001
Dát tip
Astalavista:Kdyz se mnou je to tezky ja totiz zboznuji delat vsechno naopak, takze kdyz se neco nesmi nebo to neni v norme bavi me to zkouset. Jiste je jedno nemuze se to prece libit vsem. Diky za kritiku.

christi
24. 03. 2001
Dát tip
Astalavista:Kdyz se mnou je to tezky ja totiz zboznuji delat vsechno naopak, takze kdyz se neco nesmi nebo to neni v norme bavi me to zkouset. Jiste je jedno nemuze se to prece libit vsem. Diky za kritiku.

Dantte
23. 03. 2001
Dát tip
Ajajajajaj. . Fantazie jastná náruč slastná poezie..mastná Christi, mé oko nedokáže zadržet slzu na povrch se deroucí.. Ne, nezlob...to není ..tip:o)

Albireo
23. 03. 2001
Dát tip
Já přišel zpívat nevolán příběh, co má povědět vám... Čte se to hezky a asi by se to opravdu dalo zhudebnit, což by mohlo kombinací čtvrtek s osminkami napravit určité rytmické nedokonalosti. Některé ne moc povedené rýmy by to ovšem nezachránilo: krásná/šťastná/krásná/jasná. Přesto ale nechci jenom kritizovat. Básničku jsem si přečetl se zalíbením a lehounce se dotkla srdce. Proto díky za ni, i když zůstane bez tipu.

Marigold
23. 03. 2001
Dát tip
Milá christi, dala jsi své dílko do arény, címž jsi mimovolně povolila nám, kritckým dravcům, že můžeme být zlí:)))... K básni: -píseň z ní uděláš jen dost těžko...a jestli tak to bude maximálně rap. Albiero je dost optimista... -pohled můj uviděl...? (2.sloka) perzonifikovat pohled je dooost nešťastné řešení a přikládat pohledu vnímání pocitů je ještě nešťastější, protože se nedívá "tvůj pohled" ale "ty" pohled je akt, čin ne věc a ani osoba. -moje fantazie v minulosti bloudí..to samé jako z pohledem. Nebloudí fantazie, ale ty boudíš svou fantazií. Zosobnění fantazie v tomto případě není básnický prostředek, ale -nezlob se prosím- nesmysl. -když se celou báseň křečovitě držíš rýmu, nemůžeš si bezdůvodně ve čtvrté sloce zvolit volný verš...dá se to někdy v básni použít, ale to musí mít významový nebo zvukomalebný smysl...takhle to dělat nejde. -nejvyšším aktem lásky je spálit v srdci most...? Co tím zamýšlíš..? Je to nějaký tajný jazyk milenců anebo má autora nezakrývané žhářské sklony..?:) -"moje vášně se teď tebe stydí". Zase perzonifikuješ věci, které prostě zosobnit nejde. Čtenáři si v životě nedokážou představit stydící se vášeň mimochodem slovní spojení "tebe stydí" není česky a nedává to smysl ani gramaticky ..."za tebe stydí" nebo "před tebou stydí" by bylo něco jiného... -pokud se čtenář prokouše až k předposlední sloce, zůstává naprosto zmaten, protože z této sloky není jasné, jestli sní autorka o idolovi nebo jestli se zdá milencům o nich navzájem neb jestli jsou skutečně spolu. Všeobecně ti doporučuju, aby se vykašlala na rým a soustředila nejprve na to, co chceš vyjádřit. Rýmovačky poezii nedělají, rým je pouhým nástrojem. Nerad bych, aby tě moje kritika nějak srazila, spíš bych byl rád, kdyby jsi se nad tím zamyslela a při dalším psaní neopakovala... S úctou Marigold :)

Wopi
23. 03. 2001
Dát tip
Krásná - jako hvězda jasná, to už se nesčetněkrát opakovalo v kalendářích na přelomu století. Chtělo by to trochu víc popustit uzdu fantazii.

Wopi
23. 03. 2001
Dát tip
Mikey má pravdu. Jsem totiž muzikant a jasně tam cítím rytmus, do kterého by to přesně zapadlo. To jen na první pohled ta druhá sloka jde z rytmu ven. Je potřeba ho najít, je tam.

Wolfling
23. 03. 2001
Dát tip
Koukám, že se tu perou kritici, tak se zkusím přidat. Ohledně zhudebnitelnosti - nevím, nejsem skladatel, ale řekl bych, že pokud má být z něčeho písníčka, tak to musí dodržovat nějaký stálý rytmus, jinak bude každá sloka vyžadovat jinou melodii. S kritikou personifikace také nesouhlasím jak řekl Mikey (ono je těžké být originální, když už to dva lidé předemnou proprali) je to báseň a tyhle obraty jsou běžné i obyčejném hovoru natož v uměleckém stylu. Tebe stydí zní ale opravdu divně. Nebylo by lepší vypustit teď ve prospěch za? (Moje vášeň se za tebe stydí) Čtvrtá sloka podle mě není volným veršem, jen jsou tam ty rýmy hodně nepřesné (ovšem výraz křečovitě se držet rýmu zavání netolerancí volnoveršníka, já se rýmu taky "křečovitě" držím). To že jde o písničku nikoli o básničku podle mě není omluva, spíš naopak, protože písnička dává ještě menší prostor pro rytmická sklouznutí. Možná se mnou nebudete souhlasit, možná to u moderních písní už neplatí, já poslouchám starší klasiku. Takže suma sumárum to není špatné, ale nedával bych tomu písňové ambice. Možná by opravdu nebylo špatné přejít k volnému verši, pokud se chceš soustředit hlavně na obsah, který je podle mě velmi dobrý. A nebo to che trochu víc času stráveného pipláním se s rytmem a veršem, než to oficiálně prezentuješ. Ať tak či tak, přeju hodně zdraru, každý jednou začínal.

Albireo
23. 03. 2001
Dát tip
Chtěl jsem původně zaplnit ještě jedno žluté okénko, protože Marogoldova kritika mě dost nadzvedla, ale všechno, čím jsem mu chtěl oponovat, už uvedli Mikey a Wolfling. takže jen srtučně: Za zhudebnitelné to považuji. (Ostatně v dějinách hudby se objevují i zhudebněné texty ryze prozaické, třeba Dvořákovy žalmy. Žalmy byly sice v hebrejském originálu písně, ale v překladu, přinejmenším Kralickém, už je to po formální stránce ryzí próza.) Personifikace je standardním básnickým prostředkem a myslím si, že perzonifikovat lze téměř vše. I 4. strofa je rýmovaná, i když nepříliš zdařile. První 2 verše mají společné schéma mo*, další dva *i?í (pro souhlásky tady používám DOSovsko-Unixovské náhradní znaky) Souhlasím pouze s tím, že ve volném verši by tahle báseň asi vyzněla lépe. christi: nenech se otrávit.

Astalavista
23. 03. 2001
Dát tip
Je sice pravda, že Ti tam občas ujel nějaký ten rým, ale jako celek to působí dobře, hlavní myšlenka prochází jako nit od začátku do konce.

christi
23. 03. 2001
Dát tip
Vsem Vam diky otravit se rozhodne nenecham uz jsem tu rekla jednou, ten kdo me zna, tak vi o cem a jakym stylem pisu. Ovsem my vsichni se ucime kazdy den)))

Mythus
23. 03. 2001
Dát tip
Christi, vôbec nepočúvaj kritiku marigolda and spol. (sopl.). Tvoje personifikácie sú super (pohled muj te uvidel......). Bolo to dobré.....jeden tipík sa ti bude páčiť? Hele hele, tady ho máš..

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru