Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seVariace na čtyři roční období...
Autor
Bíša
JARO...
Zima ještě si chvílemi zdřímne, ale často se země zabělí sněhem, či jíním. Moudří havrani v ebenovém slavnostním hávu se kol 7. března pravidelně chystají opustit náš klimat. Skřivánek jásavě trylkuje nad poli a lukami. Vše živé, ať lidé, zvěř, dobytek i ptactvo, nebo byliny čekají, zprvu rozpačitě, poté se spontánní radostí na nový zrod a růst. Všeobjímající láska! Květy se zhlíží v odrazu jarního svitu v kalužinách. Jen na mě padá mocná únava jarní... nevypil jsem pohár odvaru prvosenky jarní?
LÉTO...
Slunce visí nad obzorem jako nebeský vějíř z tepaného zlata, slavnostní šípy paprsků jsou vesele jižní, nebo zádumčivě severní, dle toho, kde na světě jsou lidé. Žár těla i duše žádá stín a chladivé moky! Sluníčko od jihu sálá do zateplení mé "nory", klimatizace je slabá, horizont se třese a chvěje sálavým horkem! V nočním temném plenéru i můj poloslepý zrak obdivně pozoruje Mléčnou dráhu, mou rodnou galaxii, aspoň si to myslím!? Čas trávím čekáním na osvobozující bouři a ochlazení, které by mi prodloužení chorého života mého, umožnily...
PODZIM...
Babí léto někdy čaruje, aby dohnalo manka léta! Půda, stromy a keře vydávají dlouho očekávané plody a ovoce. Je vinobraní, trnkobraní, doba honů, výlovy rybníků. Říjí ryčí les! Příroda kouzlí - astry a jiřiny. Nádhera koloritu stromů prolínající se do mlh a oparů, svit luny nad borovými lesy, havrani se vrací tak jako vždy - moudře a přesně. Chci ještě jednou vystoupit na srázný vrchol a pozorovat zor z výšky hor...
ZIMA...
Chlad a mráz nastává nenadále. Sníh pokryje popadané listí a zakryje špínu velkoměsta. Někdy trvá toto chmurné období velmi dlouho, tak jako letos a za mých mladých let. Vločky se sypou, lidem tuhne krev i dech. Kosti se lámou, plechy aut se křiví do bizardních tvarů. Mrazík tvoří kaleidoskopické ornamenty na sklech oken našich domovů, vidím svícny rampouchů pod okapy střech a vytváří pomocí stromů zimní pohádku. Andílci a víly tančí své zimní reje na lesních pasekách.
Marketink a trh šílí!!! Jsme krmeni virtuální realitou, nadsázkami a banálními příběhy plných emocí a falše! Svátky slunovratu, klidu, míru, pokoje a dobré vůle si přivlastňují pokrytci a náboženští farizejové!!! Přichází na mnohé lidi nostalgie a melancholie, strach z opuštěnosti, samoty, beznadějnosti, z dalšího trudného života. Je nutno zůstat v klidu! Potlačená zloba, zlost a zášť vzbuzuje nenávist, lhostejnost a apatii! Bilancuji život, vzpomínky - to je slast starců! K cestě do minulosti svého života po stopách prožitého štěstí nepotřebuji pas ani vízum! Nad hlavou mi září souhvězdí Orion, někdy nastane konjunkce planet, blíží se Vánoce, Silvestr, Nový rok a znovu očekávání příštího jara...
c 2006