Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Rozbor filmu: Planeta opic /1968/

23. 11. 2008
3
32
2565
Autor
jufonka

PLANETA OPIC

Věcné informace:

Název: Planet of the Apes (Planeta opic)

Režie: Franklin James Schaffner

Země původu: USA

Ostatní: dobrodružný, sci-fi, 1968, 112 minut

Úvod

Film Planeta opic se řadí mezi legendární sci-fi díla, která ovlivnila světovou kinematografii.  Film je natočen podle stejnojmenné předlohy francouzského spisovatele Pierra Boullea. Ačkoliv se často setkáváme s tím, že pokud je knižní předloha opravdu kvalitní, tak snímek většinou není lepší, tak myslím, že zde výjimka potvrzuje pravidlo: o tomto filmu nestačí říct, že je pouze dobrý. Je výtečný, překvapivý a v člověku dokáže vzbudit pocit, který se dá jen těžko definovat. Téměř každého po skončení a závěrečné scéně zřejmě napadne myšlenka, zdali tak jednou neskončíme. Ale co je na filmu doopravdy tak zajímavé, čím na diváka nejvíce zapůsobil a proč se stal legendou? Pojďme ho rozebrat více dopodrobna.

Stručný děj

Děj, který se odehrává zhruba v roce 2500, není nikterak složitý.  Na začátku se nám představí posádka kosmické lodi, která má za cíl své cesty dostat se na hvězdu, jenž je vzdálená stovky světelných let. Na své cestě však potkají planetu podobnou Zemi, proto se rozhodnou, že na ní přistanou a prozkoumají ji. Mají štěstí, jelikož podmínky jsou příznivé: počasí podobné jako na Zemi, je zde voda a dá se zde zřejmě žít. Po chvíli astronauti potkají obyvatele planety – člověka! Zajímavé však je, že nemluví, chová se naprosto primitivně a působí spíše jako divoké zvíře. Největší překvapení na ně ale teprve čeká – mluvící opice, které umí vše: přemýšlet, mluvit, objevovat, vynalézat a člověka používají maximálně jako svého otroka. Astronauti však nejsou jediní, kteří jsou překvapeni. Opice poprvé vidí člověka, který je schopen vyspělého chování a myšlení. Nadále se zápletka děje točí okolo astronauta Taylora. Nejzajímavější z celého díla je ale konec, kdy Taylor zjišťuje, že planeta, na které se nachází, je Země. Dochází mu, že zatímco na vesmírné lodi uběhlo jen pár měsíců, tak na Zemi se stihly odehrát věci, které by nikdo nečekal – opice ovládly svět, zatímco lidé se dostali do postavení divé zvěře.

Co pomohlo k úspěchu?

Jistě chtělo velkou odvahu v roce 1968 natočit film s tímto dějem. Vždyť sci-fi se téměř netočilo, navíc toto téma bylo velká sázka do loterie. Přesto se ale režisér Franklin James Schaffner rozhodl, že to riskne, a měl štěstí, povedlo se mu to. Co tedy na člověka zapůsobí nejvíce? Samozřejmě velice důležitou složku hraje na první poslech jednoduchá klavírní hudba Jerryho Goldsmithe. Ústřední melodie má sice jen pár tónů, ale dodává filmu atmosféru, která je nenapodobitelná – je z ní cítit strach, deprese, zvědavost. Zároveň ale syrová reálnost. Myslím, že neexistuje hudba, která by se k tomuto filmu a jeho hlavní myšlence hodila více. Mezi další důvody, díky kterým se Planeta opic stala úspěšnou, patří například propracované masky a obleky opic. V době, kdy film vznikl, to byla naprostá senzace. Masky věrně napodobovaly obličeje opic; jejich grimasy a pohyby různých částí obličeje jsou dokonale promyšlené. Opice divákovi přijdou tak uvěřitelné, že má dojem, že snad tvůrce masek vycestoval sám do budoucnosti a inspiroval se tam. Kvalitu kostýmů dokazuje to, že i dnes – po čtyřiceti letech – nepůsobí opice ve filmu směšně.

Ztvárnění hlavní role

Musím se samozřejmě také zmínit o hereckých výkonech, které se v žádném případě nedají zpochybnit. Hlavní postavu astronauta Taylora hraje herecká legenda Charlton Heston, který nedávno zemřel. Jedním slovem charismatický Taylor na začátku filmu možná působí trochu arogantně. Objeví „novou“ planetu, je si jistý, že je nejlepší. Jenže postupem času se z něj stává „normální“ člověk, který je v budoucnosti na Zemi pouhým zvířetem, jenž náhodou mluví, a to se opicím vůbec nelíbí. V druhé polovině filmu je na hlavní postavě vidět beznaděj. A co teprve na konci filmu, kde Taylor objeví Sochu svobody jako smutný důkaz toho, že se neocitá nikde jinde než na Zemi. Charlton Heston padá na kolena a proklíná všechny lidi za to, co s naší planetou dokázali udělat. Divák zatracuje lidstvo dohromady s Taylorem, jelikož si uvědomuje, že to všechno by se mohlo stát. Krásná dívka Nova, do které se Taylor snad i zamiloval, nechápe jeho beznaděj. Jenže proč by měla? Ona a tisíce dalších jedinců je výsledkem našich chyb – sami jsme se zničili a nechali obyčejná zvířata, opice, aby nás ovládla.

Dovoluji si film označit za strhující od začátku až do konce. Měla jsem to štěstí, že když jsem snímek viděla poprvé, neznala jsem pointu a konec, takže jsem nebyla ochuzena o závěrečné překvapení. Myslím si ale, že i ten, kdo konec zná a film vidí poprvé, není ochuzen, jelikož závěr je tak dobře natočen, že zapůsobí na téměř každého diváka i dnes.

Chyby ve filmu

Jako každé filmové dílo, má i tento film nějaké chyby. Nemohu se nezmínit o nějakých většinou spíše humorných scénách, které na mě dnes působí komicky. Děj se má odehrávat v daleké budoucnosti, ale raketa, ve které astronauti cestují, se potápí v normální vodě, ačkoliv by měla být špičkově udělaná. Některé dialogy diváka možná také donutí k úsměvu, například, když Charlton Heston zavelí, že „je čas zjistit, jestli tu je život“, ačkoliv má kolem sebe vodu, dýchá normální vzduch a v dáli vidí stromy. Také bych filmu vytkla poněkud zdlouhavý začátek, který se dal dle mého názoru zredukovat na polovinu. Dialogy, jak jsem psala výše, mohou občas v dnešní době vyvolávat úsměv na rtech, ale jsem si jistá, že před čtyřiceti lety vyvolávaly nadšení a lidé z kina vycházeli umlčeni pointou a strhujícím závěrem.  

Úspěch filmu: hudba, střih, děj

Znovu tedy shrnu to, co režisér dokázal spojit a stvořit. Výtečná hudba dokreslující záběry kamery, které jsou rozhodně nadčasové. Ke střihu nemám žádnou výtku, zvláště dobře provedené jsou záběry na tzv. zakázanou zónu, za kterou opice nesmí. Dále pečlivě vybraní herci, uvěřitelné masky a hlavně skvělý nápad a děj, za který samozřejmě můžeme poděkovat spíše autorovi předlohy, pravda ovšem je, že děj není úplně stejný. Když toto vše spojíme a odpustíme filmu několik chyb (většinou nelogičnosti), vyjde nám Planeta opic, film, o kterém jsem se rozhodla psát, ačkoliv byl natočen téměř před půl stoletím. Jednoduše nadčasové dílo, které si rozhodně zaslouží obdiv i v tomto století.


32 názorů

neroušek
02. 12. 2008
Dát tip
Neroušek souhlasí s Moorgaanem ve všem,co tady napsal.Pirát je moudrý a ví,že nemá cenu se bavit s arogancí a omezeností.Také recenci zhodnotil velmi moudře.Recenze je dle nerouška vynikající,výborně napsáno i s tím členěním.Neroušek doufá,že autorka dostala za jedna.*

Tož o nekvalitě bych zase nemluvil, ohledně filmu...

JiKo
29. 11. 2008
Dát tip
že je něco špičkově udělané neznamená že je to nepotopitelné. Voda stromy a vzduch nejsou přeci důkazem života... tenhle odstavec bych raději vymázl. Za A nereflektuje dobu vzniku filmu a za B tvoje logické vývody nejsou nejlepší. A to pojmenování "rozbor" zní dosti... no divně

Nojistěžejo.

jufonka
27. 11. 2008
Dát tip
No, patřilo to k rozsáhlejší několikaměsíční práci, ale k ní patřilo i tohle /rozbor filmu/, takže hodnocení rozhodně nebude teď, snad v prosinci ano. Přiznávám, že jsem rozbor psala už ve spěchu a zrovna záležet jsem si na tom nedala, to spíš na jiných věcech, ke kterým patřilo točení a stříhání reportáže atd... Co, jsi zvědavý, jak moc to budu mít zkritizovaný?:)

StvN
26. 11. 2008
Dát tip
V tomto případě proti tobě nemusím argumentovat. Vlastně ani nechci. To je jako snažit se přemluvit jabloň aby plodila hrušky. Některý věci prostě nemá cenu ani zkoušet, víš?

katugiro
25. 11. 2008
Dát tip
Stáhnout a vyvěsit. Říkal jsem to.

Jufonka: Vcelku by mě zajímalo, co ti na to ve škole řekli. Teda jestli to není tajné.

To je neuvěřitelné.

moorgaan
25. 11. 2008
Dát tip
StvN..tvoje argumentace o šaškovi je názorný doklad o tom, že ti chybí jakékoliv argumentace..další kritik , který vlastně ukazuje jediné- že jen umí používat slova jako, šašek, trdlo, cukrář, ..atd...není vám to kluci hloupé- vždyť vlastně dokazujete jen to, že skutečně ničemu nerozumíte a hrajete si na chytré- nevím z jakého titulu tu funkdci kritik tady máte, ale určitě to není o schopnosti komunikovat, argumentovat znalostmi a dokázat vlastní autoritou, že něco umíte- neumíte nic, jen hloupě žvanit a hrát si s přídomkem "kritik" na ty povolané, kteří vlastně tady určují co je a není správné...končím tímto další komunikaci, jelikož si myslím, že mně nestojí za to, se s vámi zahazovat...vím své a dokážu si za tím stát, ale určitě nebudu dál diskutovat s hlupáky, kteří si nevidí na špičku nosu..

jufonka
25. 11. 2008
Dát tip
StvN: Je to do školy, jinak bych to nečlenila, taky to nemám ráda

StvN
25. 11. 2008
Dát tip
Já si myslim, že Pišta tomu rozumí zdaleka nejlépe. Jako vždy, když někdo znalosti má (Pišta) a někdo je nemá (moorgaan), začne se argumentovat stylem: to je tvuj nazor a nikdo ti ho nebere moorgaane, copak nevidíš, jakýho šaška timhle ze sebe děláš? Jinak jestli to je rozbor do školy, tak prosim, ale jinak mě odradí už to členění článku na úvod atd. Jako by autor neuměl psát sám za sebe, udělat si nějakou svou koncepci a předat čtenářům, jak na něj film zapůsobil.

čuně!

katugiro
24. 11. 2008
Dát tip
Načež si žáka podrobil.

Úplně to vidím: "Františku, ty ses zase nepřipravil na hodinu!" zahřměl pan učitel a ze zásuvky vytáhl obří ztvrdlou veku. "Otoč se a nakloň se přes katedru, Františku. Nedals mi jinou možnost."

no jo, pořád :o)

Vekovský učitel učí pomocí veky? :))

moorgaane, Pozornost na sebe nestrhává herec. Ten jen plní pokyny režiséra. Teď jsem zrovna viděl Vekovského učitele od Bohdana Slámy, byl jsem mile překvapen, jak dokázal dříve rozjíveně podávaného Pavla Lišku usměrnit...

*/ Větší :-)

Chabal Tip Všetší slátaninu umí snad opravdu jedině FBC, na několika místech jsi ho dokonce překonala. Jsi totálně mimo jak po stránce slohové a stylistické , tak po stránce věcné . Příšerné, hrozné, otřesné. P.S.: Moorgan je taky mimo

moorgaan
23. 11. 2008
Dát tip
urcite-nema cenu dal to rozvijet...je to na ukor autorky a jejiho dila ...tohle bohuzel je presne to, co by se nemelo pod dily dit- polemika druhych o necem jinem nez o dile samem...

Budiž tedy. Neshodneme se, debata se stává zbytečnou.

moorgaan
23. 11. 2008
Dát tip
NEMYSLIM SI TO.. v planete moc dobre vedel, ze je to zanr, z ktereho bude tezke vydolovat "oskara" a presto dokazal bez dalsich hvezd kolem sebe vytvorit poutavou postavu na kterou strhl veskerou pozornost a na svou dobu vlastne postavil i celkem vysoko latku pro dalsi interprety ve sci-fi i jinych lehcich tematech...

Ale prd. Herec, a to mějme na paměti, je interpret. Tzn. nás jako diváky absolutně nezajímá, kde se cítí lépe - to je starost castingu. Nás zajímá, že odvede dobrou práci. Planetu opic Heston odzíval, byť v jeho podání jde o výkon vysoko nad možnostmi většiny dalších herců.

moorgaan
23. 11. 2008
Dát tip
to je tvuj nazor a nikdo ti ho nebere, ja si myslim,ze pokud se vubec da vykon herce ve filmech hodnotit bez prihlednuti k casove ose a vyvoji filmu jako vubec- tak jeho vykon v planete je v tom poradi, jak jsem napsal viz.nize - navic je to herecky vykon ve sci-fi,kde je velmi tezke hodnotit umeleckou hodnotu hereckeho predvedeni... urcite se lepe herec citi umelecky v dramatech a tematech, ktera vychazeji z klasickych predloh...

A Dark City, Dotek zla...? Planeta opic je Hestonův vrchol právě PO zmíněných snímcích.

moorgaan
23. 11. 2008
Dát tip
Dílo jsi rozebrala velmi dobře, jako profesionální kritik- bezkecneě, věcně, jasně , podrobně... Hestonův výkon v tomto díle zasloužil jedničku, určitě to byl jeho jeden z vrcholů po Ben Hurovi,Mojžíšovi a Michelangelovi... ve své době to byl mezník ve sci-fi a tento rozbor to skutečně dokonale vysvětluje a právě tvůj pokus je zdařilý a zaslouží uznání a zastavení se .. máš můj tip../***

Norsko 1
23. 11. 2008
Dát tip
to sou děkovačky a emoce, ne kritika

Mno... V šedesátém osmém nešlo o odvahu, ale svezení se na vlně zájmu lidí o to, kam to všechno spěje. Chamber nemusel cestovat do budoucnosti, neb prodřepěl spoustu dní v zoologické zahradě. Hestonův výkon byl na jeho poměry spíše standard. A tak bychom mohli pokračovat. Suma sumárum jsi v rozboru nerozebrala vůbec nic, jde spíš o stručný nástin děje, pár "zajímavostí" a informaci, že se ti snímek líbil. Takže znovu, a lépěji. :) P.S. ve středním rodě užíváme zájmeno "jež", nikoli "jenž".

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru