Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seEkologie naruby
Autor
weitinger
Tomu nerozumím. Sotva se nejmocnější černoch na světě ujme vlády v Bílém domě, vyhlásí za jednu z hlavních priorit svého funkčního období nesmiřitelný boj s globálním oteplováním. Na tom by nebylo nic nezvyklého, kdyby to vyhlásil prezident některé evropské, třeba severské země, ale konzervativní Amerika? Všichni jeho předchůdci dosud vždy podlehli lobingu velkých chemickobetonářskoautomobilových korporací proti zdravému rozumu a mínění výzmamných odborníků. Šedivého pána z pražského hradu nepovažuji za odborníka na nic a zvláště na ekologii je to militantní zastánce nesmyslů a názorů z první poloviny dvacátého století.
Vlády některých zemí unie (Rakousko, Německo, Španělsko, Itálie...) dává příspěvek na nové auto. Tu 5000,- tu 2500,-éček. Ne, není to vtip, jak jsem si zpočátku myslel po přečtení téhle zprávy. Samozřejmě v souvislostí s úvahou naší poturčené vlády zavést takový nesmysl u nás. Je to prý ekologické. Zmiznou stará páchnoucí auta z našich měst. Po zavedení jakéhosi ekologického poplatku při přeregistraci na jiného majitele, který vstoupil v platnost začátkem roku, je to další rána pod pás chudákům, co nemají na nový vůz.
Ale k věci. V zemích, o kterých je řeč, je životnost auta tak pět, maximálně osm let. To před pěti resp. osmi léty už tahle auta nesplňovala ekonormy? Myslím, že jo. A proč měnit pořád dokola vozový park? Komu to prospívá? Tak všichni víme komu, navíc výroba dalšího auta, které nahradí to tzv. dosluhující, rovněž životnímu prostředí nepřidá. Další kovy a plasty, další hliník, energie potřebná na jeho výrobu..... Musel jsem se zbavit Favorita z roku 94 a srdce mi krvácelo. Nic mu nebylo a šel do šrotu. Tahle auta jsou vinou prapodivných předpisů neprodejná.
Dotace automobilek pod pláštíkem ekologie je podvod, na který naletělo i pár slušných občanů. Nedávno jsem vyslechl polemiku dvou lidí, jeden montážní dělník malého skomírajícího strojírenského podniku pan Aleš T., druhý pracovník údržby krachujícího Dřevotvaru, ctihodný Pavel M. Tihle dva se bili v prsa a zastávali se zmíněného příspěvku. Jenže si neuvědomili, kdo to zaplatí a komu je určen. Zaplatíme všichni, užitek budou mít pouze ti movitější z nás. Kdo si kupuje nové auto? Tahle evropská unie je mazaný Jánošík naopak - chudým bere, bohatým dává.
Je tu ještě jeden aspekt našeho tématu. Proč nedávají příspěvek pro čalouníky? Pan Aleš G. by měl jistě radost. Špatný příklad, to by nebylo dost ekologické. Ale třeba ledničky jo. Každé dítě ví, že ty nové třídy A mají mnohem nižší spotřebu. Nebo, co trouba na pečení - potřeboval bych vyměnit. Je spousta výrobců, kteří by nařízení o dotaci pro svůj produkt uvítala. Čím si to zasloužily automobilky? Asi je v jejich rukou koncentrováno mnohem víc finančních možností potřebných k ovlivněnní jednak zákonodárců, jednak obyvatelstva. Taky mají strašáka všech vlád světa, totiž propouštení zaměstnanců, když se přestane dařit.
A pod kotel globálního oteplování jsou přidána další polena...