Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seČasopis Bezvedení
Autor
pozorovatel
Časopis Bezvedení
Je třeba si položit několik filosofických otázek (na které skoro není pořádná odpověď):
K čemu potřebuje Písmák časopis? (...rád připíšu i vaše pro/proti)
Proti: K čemu časopis s díly, když je Písmák plný děl? Jde jen o další výtvor skupiny vyvolených, který beztak čte málokdo. Časopis nikdy neměl valnou odezvu a po čase se stejně ztratil. Redaktoři se k psaní článků musí přemlouvat a šéfredaktor s tím po čase otráveně sekne. Sisyfovská práce. Spousta úsilí a ve výsledku vás stejně někdo zkritizuje, že to děláte špatně.
Pro: Časopis vybírá to nejlepší z Písmáka a uchovává na rozdíl od děl (a Zlatého výběru), která se po čase ztratí. Vlastní satisfakce, že za člověkem zůstane kus něčeho, co si přečtou jiní. Sdružuje nejaktivnější a nejschopnější uživatele. Dává obraz o současném Písmáku.
Přiznávám, že sám nevím, jestli by časopis k něčemu byl a když vznikal Bezvedení, tak jsem byl spíše skeptický. Ovšem skeptický vzhledem ke konceptu a struktuře. Sám jsem časopis kritizoval. A kritizovat umí každý, takže...
Pokládám jiné otázky (no, spíše hesla):
Aby pro časopis psali ti nejlepší a nejaktivnější, je třeba jim něco nabídnout, motivovat. Ne, nenabízím práci v příjemném kolektivu, ani slevy na spotřební zboží. Mohu nabídnout pouze technické záležitosti, tedy výběrování (tak jak jej znáte u kritiků). Není to moc. Rád bych nabídl více, ale víc mě nenapadá (můžete přijít s vlastními nápady...). Takový výběr by měl především váhu a redaktor by byl profilovaný svými články (psát články by bylo jedno z pravidel redaktorů).
A pak je tu šéfredaktor. Já osobně si nedovedu představit časopis bez šéfredaktora(rů). Šéfredaktor by byl volený redaktory (je tu ještě komplikovaná možnost volby všemi písmáky) na omezené období (viz pravidla). Byl bych rád, kdyby se šéfredaktoři střídali a tím i tvář časopisu. Šéfredaktor by zadával témata, motivoval, schvaloval články, vybíral tvůrce, oslovoval, určoval směr a cíl. Šéfredaktor by byl buď jen jeden na celý časopis nebo několik na různé rubriky (Poesie, Próza, ...), aby např. poesie kvantitou nepřevyšovala prózu a naopak.
Změny. To je pro mě velmi důležitý bod. Rád bych, aby byl časopis pružný, neustále reagoval na dění venku a neuzavíral se. Časopis by mohl střídat žánry a zatímco jedno číslo by bylo podobné sborníku, druhé zas bulváru, tak třetí by mohlo být např. v podobě kuchařky. Přeháním, ale možností je nepřeberně.
Aby se ale časopis mohl měnit, musejí být redaktoři motivováni a také odměněni!
Nástroje motivace a odměn: čtenáři hodnotící články v časopise (bodovací systém). Střídaní šéfredaktorů (mám na mysli šance na místo šéfredaktora, ne šance na vyhození, i když vlastně taky...; viz pravidla). Další možnosti jsou spíše sliby, které nezaručuji, ale věřím v ně: vydávání sborníků, pořádání akcí (to je zatím velmi pravděpodobné, zejména spolupráce s http://www.freshflesh.cz), audionahrávky děl, filmové zpracování povídek/básní (to je takový můj osobní cíl, který bych si chtěl splnit prostřednictvím FAMU) – všechny tyto činnosti jsem si už vyzkoušel a jsou možné. Samozřejmě je možností mnohem více, ale buď nejsou tak reálné nebo o nich ještě nevím.
Důležitá je ovšem jedna věc: redaktor by měl mnohem větší šanci na tyto aktivity-odměny (vydání sborníku, čtení, atd.) a to z jednoho prostého důvodu: dělá víc než ostatní a tím má právo i více získat. Nelíbí se mi zde přítomný strach procpat svá díla, jako by šlo o největší sobeckost a egoismus. Kdo víc dělá, víc si zaslouží. Spíš se divím těm, kteří nic nedělají a ještě si stěžují, že jsou málo vidět. Tím končím své mravokázání.
Pravidla:
Pravidla by měla být motivační (jo, zas to slovo – motivace). Nebudu tu hloupě házet pravidly, které si vymyslím na kolenu. Jen načrtnu, čeho by se měly týkat:
-
střídání šéfredaktorů (např. 1 šéfredaktor na 1 číslo, ovšem podle poptávky...!!! I proto bych chtěl naznačit, že funkce šéfredaktora nebude nijak obtížná, spíše bude klást nároky na vaši fantazii, nápady a schopnost občas někoho zprudit). Také je možné volit šéfredaktora na delší období, což se mi zdá vhodnější. Ale to ponechávám otevřené...
-
redaktor musí psát články (např. nový redaktor by musel napsat článek do dvou týdnů od svého přijetí; stálý redaktor by musel napsat alespoň jeden článek na měsíc – což by zajišťovalo i obměnu redaktorů a zajištění aktivity redakce... i když otázkou je, jestli to není moc a to je ostatně i otázka na vás...!! Ostatně uvidíme samy až se časopis rozjede...)
-
chování redaktora. Tak to je oříšek. Mně osobně je fuk, jak se redaktor bude chovat, hlavně když bude psát dobré články. Kontroverzní osoba v časopise mi přijde velmi přínosná. Je tu samozřejmě i nějaká míra (i právní), kterou ovšem každý rozumný člověk pozná, takže pravidla chování bych raději šalamounsky vynechal a odkázal na http://www.pismak.cz/index.php?data=text&id=2.
Pak je tu problém, který by bylo dobré vyřešit. Někteří nechtějí spolupracovat s jinými a naopak.
Pokud by se dotyční našli a bylo jich více než dva a byli by aktivní a přínosní, řešil bych situaci jednoduše. Dal bych dotyčným vlastní autonomní prostor v časopise.
Dále by tu byly články, které se do časopisu nevyberou (šéfredaktorem).
Pokud by jich bylo více než dva, vytvořila by se např. rubrika Co se do časopisu nedostalo. Pamatuji dobu, kdy tu byl koš a že do něj chodilo nejvíc lidí...
Korektoři
Jako vždy. Korektory mám rád, nejsou s nimi problémy, píší spisovně. Jen bych je chtěl něčím rozlišit, vyzdvihnout a odměnit. Návrhy?
(Vstupním testem by mohla být např. korektura tohoto mého textu...ehm)
Ještě je tu možnost spíše výhledová. Propojení literárních serverů skrze Bezvedení.
Rád bych nejprve uvedl do provozu Bezvedení a pak teprve se zabýval touto otázkou. Ale myslím, že spolupráce tu je celkem reálná.
Co by časopis obsahoval?
Kdyby časopis vycházel každý měsíc, bylo by to skvělé, ale jinak časopis bude vycházet jen tehdy, kdy bude hotový a to se časově nedá vymezit.
Časopis by měl být i ke stažení v pdf.
Závěrem
Co se týká mě, tak bych ze začátku dělal takového koordinátora. Snažil bych se vylepšit podmínky redaktorům a přijímal první uchazeče, kteří by po čase přijímali nové členy samy. O mých dalších funkcích bych se dohodl až v časopise s redaktory. V krátkosti by tyto funkce znamenaly „co je potřeba“...