Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seVermeerova dívka
14. 04. 2009
8
14
2696
Autor
Podměsíc
Perly máš v očích,
princezno staletá,
sedl ti do nich Měsíční prach.
Až mistr Vermeer své tahy dosplétá,
budeš tu napořád
dívat se přes rámě,
přes rámu práh.
14 názorů
Já myslím, že prologu vůbec nebylo třeba, vždyť tělo básně je samo odkazem. Ale taky vysvětluji, i co není nutné.
Rámu práh je moc hezké, vyvedlo se.
Sedí to! Ona má v obličeji sice náznak úsměvu, ale současně v očích smutek a strach. Zvláštní výraz. A to, cos o ní napsal, je přesné. *t
Svou otázkou v podstatě voláš po ideální perspektivě. Nic takového neexistuje. To, jak chápeš Ty perspektivu a jak si tedy myslíš, že by měl obraz vypadat, jak by měly být namalovány ruce a tak dál, není "správná perspektiva". Správná perspektiva je něco, co se v dějinách umění vyvíjelo a dnes už je to tak, že s perspektivou si dělá kco chce co chce :) Vidění a chápání perspektivy pak zkresluje proporce. Lze se o tom dočíst spoustu věcí, jak se perspektiva vyvíjela. Můžeš například začít knihou "Příběh umění" od Gombricha. Jedna z nejlepších souborných knih o umění, která kdy vyšla. Naučí Tě chápat souvislosti, vnímání krásy, perspektivy atd.
To se týká i "příliš mužské postavy". Nic takového neexistuje. Ideál krásy se neustále proměňuje. A to se promítá i ve výtvarnu.
Něžný_debil
03. 09. 2009Něžný_debil
03. 09. 2009
Domnívám se, že z toho, co píšu, je patrné, že ten obraz trochu znám...
Mám pro Vermeera slabost (jako mnoho jiných). Osobně ale dávám spíš přednost jiným jeho obrazům, neboť tento je příliš zprofanován. Ale to se stává většině lidem, kteří se do toho teprve noří... :)
Stačí si přečíst nejen báseň ale i prolog. Ten obraz má fantastickou hloubku a proto jakákoliv poezie může být jeho pouhým doplňkem. A můj výtvor jiné ambice ani nemá.
Obraz je znám spíše pod názvy "Dívka s perlou" nebo "Dívka v turbanu" :)
Chápu, že tě obraz fascinuje, někteří ho srovnávají s La Giocondou, nicméně zatím zůstáváš jen na povrchu... :)