Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

2. O jízdě MHD

Výběr: Pišta_Hufnágl
21. 05. 2009
12
51
4397
Autor
StvN

Protože jsem vás včera trochu namlsal, přidávám druhou kapitolu z úvah O čem by se nemuselo psát. Další kapitoly budou následovat s větším časovým odstupem. Některé myšlenky se opakují, jiné přichází v různých obměnách, některé teprve čekají na své uvedení.



Když jsem napsal povídku, v níž jsem se na jednoduchém příběhu muže, kterému se rozbilo okno, snažil vyjádřit nenávist k rodičům, závislost na alkoholu a touhu po sexu s dívkou, řekl mi otec, proč nepíši raději o něčem, co znám, třeba o jízdě vlakem. Kdo ví proč, dnes ve mně jeho otázka probouzí pocit houpání nohou.

Stává se, že nějaký autor publikuje hodně pitomý dialog jenom proto, že se skutečně stal. Nepřidat nic pro takového člověka představuje vrchol umění. Nahrát šum lesa a hle, umění. Ano, šum lesa je zajisté umělecký počin, avšak jeho záznam je jen záznamem umění, které vytvořil někdo jiný.

Nikde není psáno, že dělat umění musí být těžké a pracné. Nikde není dáno, že umění je syrové, reálné, přesné, nebo naopak vykonstruované, promyšlené a precizní. Je pro nás vůbec poměrně obtížné vyznat se v tom, co umění je a co není. Hodnotu uměleckého díla přece nepoměřujeme nějakým kvantitativním rozměrem – stráveným časem, mírou utrpení, body nebo procenty, cenou nebo počtem prodaných výtisků. Ostatně já se domnívám, že umění není nějaký klenot hluboko zakopaný pod ledovou horou. Umění je nejspíš to, o čem se v tomto smyslu hovoří. A je potom jedno, když nějaký matematik přijde s tím, že jedno umění je větší než to druhé. Komu na tom záleží?

My se však zatím nacházíme ve fázi prázdného papíru. Chystáme se psát o tom, jak jsme jeli vlakem. Můžeme o tom říci něco dopředu? Těžko. Nebudeme si nic nalhávat, dopředu to nevíme. Neexistuje nějaký zaručený atribut, který z díla dělá umění. Pokaždé je to něco jiného; vždyť ani Goethe by dvakrát nenapsal Fausta. Je jen na nás, jak si poradíme s vnitřní potřebou něco sdělit. A jestli zrovna tvoříme umění, nikdo neurčuje. Dopředu nelze říci, že povídka o cestování vlakem bude špatná jenom proto, že vlakem aspoň jednou jel každý a polovina z těchto lidí o tom napsala povídku. Lze však říci, že je to jedno z nejčastěji a nejstejněji uchopovaných témat a lze říci, že žádná scéna z následujícího seznamu sama o sobě nezaručuje úspěch, tím chci říci, že samotné její uskutečnění není důvodem k jejímu napsání:

Metro: čekání, cizinci, salám, cukání, dívání, nedívání, nekomunikace, stres, deprese, chci pryč, jezdící schody neboli eskalátory, sebevrazi, slepci, mentálové, jehovisti, mormoni, arabové, policajti s otlačenou pleší od čepice, taneční, opilci, bankomaty, fronty, osahávání, reklamy, poesie pro cestující, čtení, ignorace....

Tramvaj: pocení, padání, smrad, důchodci o desáté, hodina a půl přes Prahu, noční přestupování, vozíčkáři, opilci, bezdomovci, teplé sedačky, sraz dívčí školy po padesáti letech, přebíhání kolejí, rachot, I.P.Pavlova, falešní revizoři....

Bus: kam sakra jede, chci si sednout, tady revizoři nechodí, tlustá ženská, milování na zadních sedačkách, melouny, školáci, X-C, vibrace, typové, kluk, který žil jen proto, abych ho viděl stát vzadu, pani, která žila jen proto, abych ji viděl projít kolem, dobíhání, žvýkačky, tři hodiny ráno, rozbité hodiny, „Kluci, jste příčetní?“,….

Vlak: Mávání, zpoždění, kuřácké kupé, štíplístek, dětské tábory, skauti, pendolino, sebevrazi, odvážlivci, jede ten vlak do Prahy?, staví ten vlak v Čerčanech?, čůrání na koleje, lilie, já chci sedět u okna, je tu vedro, je tu zima, spaní, slintání, pivo, otravní trampové, holka na jednu noc, držení dveří na záchodě patou, slečno, mohu vám vzít ten kufr, už bychom tam měli být, doufám, že nám vrátí jízdné, zelí o korunu levnější, kupé pro matky s dětmi, kojení, přebalování, čekání na tebe, romantika psaných vzkazů na okno....

Nesmím zapomenout na pozorování odrazů ve skle, metafyziku pohybu, lásku přes uličku, gyros, zvracení na národce a tu sraženou pani v černém pytli. Na vsi pak můžeme počítat s vajíčky, štamgasty, osamělými Silvestry, bloudícími řidiči nováčky, řidiči znásilňovači, slepicemi v taškách, slámou v botech, pérem za kloboukem, klábosením, na stojáka do Prahy, místenkami, mami já chci čůrat, já chci zvracet, já se z něj poseru a tak bychom jistě mohli pokračovat tak dlouho, dokud bychom nevstoupili do dějin jako národ nejčastěji píšící o cestování hromadnou dopravou.

Domnívám se, že spisovatel, který má touhu psát, musí do textu vložit něco víc, než jen informaci o tom, že se něco stalo. Domnívám se, že každý, kdo si sedá ke stolu, cítí, jestli to k něčemu je ještě dříve, než vůbec začne psát. A když po sobě čte tu rychle vypocenou historku, kterou dnes ráno zažil cestou do školy nebo do práce, určitě v sobě cítí tiché tikání, které mu říká – Vždyť jsem to psal jen sám pro sebe. Na té povídce vlastně vůbec nic není.

Dovolím si zdůraznit, že mým cílem není zakázat psaní o nějakém tématu, mým cílem je upozornit autora na to, že umění je uměním až tehdy, když ho někdo vnímá. A to je nejspíš důležitější než to, co autor pociťoval, když si říkal, že o tomhle by bylo dobré napsat. Mým cílem není zakázat psát pro radost. Mým cílem je přimět autory k zamyšlení se nad tím, co stvořili, bez ohledu na to, jaké do svého textu vkládají očekávání. Snažte se na svůj text nahlédnout z odstupu. Položte si svou povídku vedle povídek, které jste tu již četli a řekněte si upřímně, v čem je jiná. Řekněte si upřímně - Kolik já jsem tady vůbec přečetl povídek?

Podobně, jako když srovnáte všechny natočené filmy v určitém žánru, dostanete nějaký průměr a pár výjimek. Což samo o sobě ještě nic neznamená. Můžeme si o Hollywoodské produkci myslet své, ale jedno jim věřím - když točí film, ví proč. Nesetkáte se s tím, že by režisér nějaké komedie pro děti tvrdil, že natočil velkolepé umělecké dílo, takže vlastně ani nemá smysl film podrobovat hlubší kritice. Nikdo rozumný to ani nedělá. Zde je vhodné tak akorát bodové hodnocení. Myslím, že tohle je všem docela jasné. Jen u nás se často zdá, že autor ani neví, co tvoří. Je natolik zaujat sám sebou, že na svůj text, který sám nepodrobil nejmenšímu srovnání, protože obyčejně nečetl ani Čapka, čeká hluboké a vážné kritiky. Je to škoda. Já si myslím, že to je škoda, neboť já sám chápu existenci braku, béček, románů pro pobavení etc. Nejen to. Já je mám rád. Bavím se u filmů s Van Dammem. Avšak nějak si nedokážu představit, že bych trávil večer v kavárně psaním obsáhlých komentářů na tu jeho „skvostnou roznožku“. To je mi proti mysli a bohužel to se po nás (jakože Kriticích) dost často požaduje. Náš šikovný český človíček totiž přišel s dokonalým nápadem, on nebude číst knihy, aby náhodou nebyl nařčen z toho, že opisuje, nechce být v žádném případě ovlivněn, takže věří, že výsledek jeho snahy bude dokonalou originalitou oslňující povídka, báseň nebo román. Zde nepomáhají příměry k fotbalistům ani ke kuchařům.

Každý, kdo chce psát povídky, si nejdřív povinně přečte Povídky alespoň z jedné kapsy.


51 názorů

StvN
14. 07. 2009
Dát tip
Myslím, že nechápeš, ale to nevadí.

těša
13. 07. 2009
Dát tip
melancholická dívko, podle mého názoru - a domnívám se, že tady nejsem v rozporu se stvnem, pokud ho správně chápu - může ta přidaná hodnota být i zachycením čehosi originálního, může jí být pouze výběr těch kterých padesáti faktů, které zmíníš o tématu které za to stojí. Můžeš "jen" popsat reálnou situaci z určitého pohledu (a tím mpohledem jsi ty, tudíž to může být umění). Ovšem u stvnem zmiňovaných kategorií to jde těžko, ježto ty situace josu natolik fádní a nicneříkající, že nelze uskutečnit tak kvalitní výběr, aby stál za přečtení. stvne, chápu tě správně?

těša
13. 07. 2009
Dát tip
chápu, souhlasím (mimo ty popisy umění - připadají mi o ničem a bez souvislosti s textem) , jen by to myslím šlo sdělit na zlomku místa¨nebo aspoň napsat jako třeba fejeton, takhle to působí aspoň na mě zbytečně nudně.

StvN
26. 05. 2009
Dát tip
Jsou knihy, v nichž postava tráví poměrně hodně času v cestovních prostředcích, ale není to o tom, že cestuje, jsou to jen kulisy. Když čteš Dostojevského, tak tam furt někdo sedí v hospodě (moje téma č1) nebo jezdí drožkou, ale těžiště příběhu je samozřejmě jinde. Zatímco tady když chce někdo psát o vztahu dvou lidí a jejich rozhovor chce zasadit do prostředí putiky, tak si neodpustí tu putiky zevrubně popsat minimálně v prvních dvou odstavcích. Příběhy z MHD jsou obdobné. A ty popisy jsou stejné, protože to je u nás všude stejný.

Vlastně mě skoro nic nenapadá, pokud mluvíme o nějakym detailnějšim popisu. (Různý "přejezdy" za účelem dostat se odněkud někam jsou asi leckde) Snad v Kreutzerově sonátě Pozdnyšev vypráví ve vlaku, ale neni to zrovna MHD a navíc příběh je jinde. Taky to může znamenat, že moc nečtu. Třeba jich je hafo? Nebo skoro žádný nejsou a naopak míříš k tomu, že to opravdu neni téma, který by se dalo rozumně zpracovat? To by pak ale znamenalo výzvu a prostor k vyplnění :) Ne. Dejme tomu, že MHD neni zrovna živná půda pro literární skvost, ale MOHLA BY. Přijdou mi osobně horší a zhoubnější různý dílčí klišé, obrazy, fráze nebo metafory, než konkrétní témata. Unavená jsem taky.

StvN
25. 05. 2009
Dát tip
Na samotným tématu nezáleží, pokud ho autor dokáže udržet v pozadí. Já ti teď nejsem schopen víc. Jsem unavenej. Ale zkus si pro začátek vzpomenout, v jaké knize, kterou jsi četla, se píše o cestování v MHD.

Tvoje myšlenky se mi líbí, ale nechápu jednu věc. Sám píšeš, že autor musí (měl by) do textu vložit něco víc, než to, co se stalo.. s tim souhlasim. Potom ale přece vůbec nezáleží na samotnym tématu, nemá smysl dělat seznam témat, o kterejch by se nemuselo psát, protože pokud má autor co říct a má dostatečně specifický vnímání světa kolem, ani jízda MHD nebude nikdy stejná jako třeba ta Tomášova, když sednul ráno na vlak a otupěle koukal okýnkem na ubíhající krajinu. Téma je jen odrazovej můstek a to, že ho většina uchopuje nudně a stejně neznamená, že ho někdo další nemůže zpracovat hodnotně. Samozřejmě sebekritika a nějaká literární uvědomělost je nutná. To je asi to, o co ti jde předně.

StvN
24. 05. 2009
Dát tip
Na papír je to nejlepší. Ať to jde tobě. Díky.

Plopez
24. 05. 2009
Dát tip
hlavní je , že tě to baví. chápu tě. já si teďka ujíždim na tom, že píšu RUČNĚ, jakože na PAPÍR a PROPISKOU o stavu současný generace. jen tak. baví mě to. tak ať to jde! plopez.

StvN
22. 05. 2009
Dát tip
Díky, že jsi zmínil tu manipulaci. Je hodně důležitý, aby si člověk sám v sobě uvědomil, jestli svá slova a tedy názory podřizuje nějakému trendu (což dělá neroušek), nebo jestli jeho názor reflektuje jeho vlastní zkušenost a jakýsi niterný stav.

StvN
22. 05. 2009
Dát tip
Jsi byl zase nadranej, co?

nicneříkající blábol, stejně jako předešlej part.. v podstatě se mýlíš všude vole, vysvětlovat ti to nebudu.. nemám čas tu vykydávat-- Pišto, zdůvodníš mi Výtěr? A to proč tu seš za kritika? smutnej nositel Statusu guo debility ?! bez komentu, bez tipu, bez vtipu, sereš díla kam nepatří... opravdovej úpadek lidí, kterým jsem dávno předpovídal skopání z piedestalů.. je to fajn.. hahaha.. sbohem*

neroušek
21. 05. 2009
Dát tip
*

StvN
21. 05. 2009
Dát tip
To bylo možná tvoje téma. Asi by pro tebe bylo lepší prosazovat ho někde jinde.

neroušek
21. 05. 2009
Dát tip
A jak jsi na to proboha přišel? Máš nespočet příkladů autorů, kteří byli odborníky za svého života odsuzováni, nespočet. Neexistuje, neexistuje jedno nějaké obecné pravidlo, neexistuje atribut, neexistuje odborník, který by to posoudil. Jestli si myslíš, že ano, tak mi dej konkrétní příklad. Jestli konkrétní příklad nemáš, tak mlč. *********************** 1)StvN,Ty jsi dokonalej popleta. 2)téma bylo laický versus odborný názor 3)to co říkáš je zase něco úplně jiného,to je o tom,že pochopitelně odborný názor není neomylný,ano někdy se mýlí 4)atribut rozlišující umění od neumění existuje,odborníci na umění existují,jednotné měřítko,jednotný názor pochopitelně ne A polepši se.****** PS.nevím,čeho chceš příklad.*****

StvN
21. 05. 2009
Dát tip
Minimálně:)

ceder_john
21. 05. 2009
Dát tip
a až to bude, tak to bude iso?

StvN
21. 05. 2009
Dát tip
A jak jsi na to proboha přišel? Máš nespočet příkladů autorů, kteří byli odborníky za svého života odsuzováni, nespočet. Neexistuje, neexistuje jedno nějaké obecné pravidlo, neexistuje atribut, neexistuje odborník, který by to posoudil. Jestli si myslíš, že ano, tak mi dej konkrétní příklad. Jestli konkrétní příklad nemáš, tak mlč.

neroušek
21. 05. 2009
Dát tip
Nechápu,proč diskuzi stáčíš do osobní roviny.Rozhodující je odborný názor,ale zároveň neroušek není ani umělecký kritik,ani umělecký teoretik.Neroušek je jen moudrý a StvN došly argumenty.****

StvN
21. 05. 2009
Dát tip
Jo a odborník seš asi ty:) Už toho nech prosím a logni se zase zpátky za mylenku.

neroušek
21. 05. 2009
Dát tip
Konečně se dostáváme k tomu důležitému. Napsal jsi to moc hezky. Postavit hromadu uhlí před hromadu mrtvol a napsat není uhlí jako uhlí, to je takový nápad, něco jako napsat o cestě vlakem, o čemž jsem psal. Pořád to ale není záruka úspěchu. Tohle samo o sobě ještě není umění. Jde totiž o technické provedení, kompozici a další podružnosti, které ovlivňují výsledné dílo. Čili když se vrátíme k tomu šumu lesa, tak samotný záznam ještě není uměním. Ani obecně specifický záznam. Protože jednou to bude prohlášeno za umění a podruhé za brak a jsme kde? Jsme u diváka. Ostatně autor je zároveň svým vlastním divákem a čtenářem. Autor je entita činná pouze ve chvíli tvorby. Pak už je jen divákem. Takže jsme zase kde? Zase u diváka. Tím jsem ti tedy všechno vysvětlil. *********************** 1)co sem pleteš úspěch? 2)Jde totiž o technické provedení, kompozici a další podružnosti,...ne nejde,to je řemeslo,které sice má taky váhu,ale umění se bez řemesla obejde,kdežto většinou je řemeslo bez umění 3)zase se mýlíš....je obrovský rozdíl mezi brakem na jedné straně a na druhé kvalitním či nekvalitním umění,pokud někdo umění nazve brakem je hňup 4)zase se mýlíš....divák je pouhý laik,čili jeho soudy pro umění nejsou vůbec podstatné,jsou jen laické,rozhodující je odborný názor 5)ještě dodatek:prostě ty záznamy šumu a s tím uhlím neber doslovně,čili nevynášej definitivní soudy,že to není uměním,když to může být uměním a jasně jsem to ukázal......pak už by záleželo na výsledném dotažení....

StvN
21. 05. 2009
Dát tip
Konečně se dostáváme k tomu důležitému. Napsal jsi to moc hezky. Postavit hromadu uhlí před hromadu mrtvol a napsat není uhlí jako uhlí, to je takový nápad, něco jako napsat o cestě vlakem, o čemž jsem psal. Pořád to ale není záruka úspěchu. Tohle samo o sobě ještě není umění. Jde totiž o technické provedení, kompozici a další podružnosti, které ovlivňují výsledné dílo. Čili když se vrátíme k tomu šumu lesa, tak samotný záznam ještě není uměním. Ani obecně specifický záznam. Protože jednou to bude prohlášeno za umění a podruhé za brak a jsme kde? Jsme u diváka. Ostatně autor je zároveň svým vlastním divákem a čtenářem. Autor je entita činná pouze ve chvíli tvorby. Pak už je jen divákem. Takže jsme zase kde? Zase u diváka. Tím jsem ti tedy všechno vysvětlil.

neroušek
21. 05. 2009
Dát tip
Stvn to nechápe a neroušek rád vysvětlí:umění je specifický(výlučný,charakteristický,ne každý )akt lidského ducha,který v něm-v tom aktu hledá krásu,dobro a smysl.Tedy vememe-li hudební skladbu a hromadu uhlí,tak je jasné,že hromada uhlí definici umění nesplňuje,protože skrze ní se nehledá kráso,dobro smysl,ale slouží k zahřátí zadku.Tedy hromada uhlí neobsahuje DUCHOVNÍ POSELSTVÍ a to je ten atribut,co odlišuje umění od neumění.Ale pakliže hromadu uhlí postavím před fotografii hromady mrtvol a výstavu pojmenuji NENÍ UHLÍ JAKO UHLÍ,tak v kontextu-souvislosti s tou fotografií by hromada uhlí mohla obsahovat duchovní poselství-hrúzu z 2. světové války a pak by i hromada uhlí byla uměleckým dílem.*****

StvN
21. 05. 2009
Dát tip
Řeknu ti jenom dvě věci. Přírodu podceňuješ neprávem, ale chápu že ne každý propadne jejímu kouzlu. Někdo má radši toho Van Damma. Za druhé mi prosím prozraď, jaký stribut to je. Ostatně jestli může být uměním záchodová mísa, tak jistě i hromada uhlí.

neroušek
21. 05. 2009
Dát tip
ad 1) Jak to víš? Jak víš, že příroda nic takového "nemá". Co ty víš o přírodě? A za druhé - ne každý lidský tvůrčí akt vede k vytvoření umění. Takže je nesmysl umění spojovat s tvůrčím aktem. Vždy se bavíme o díle. Nejde o to, kdo ho vytvořil, jde o to, kdo ho vnímá. Kdybys ses třeba někdy chtěl něco odozvědět, tak zajdi na fildu, dověděl by ses například něco o vztahu autor-text-recipient, ale to tu nebudeme pitvat. Jak jsem tu už napsal: Neexistuje nějaký zaručený atribut, který z díla dělá umění. V bodě 2 píšeš: záchodová mísa sama o sobě není uměním,ale zařazením na výstavu už je a v bodě 3: jeho smysl není vydáno moci diváka čímž sám sobě vyvracíš to, co píšeš v bodě 2. Tak se laskavě rozhodni, jestli teda umění je samo o sobě a není vydáno moci diváka, nebo je umění závislé na divákovi. Umění samozřejmě je závislé na vnímání diváků, o čemž nás přesvědčuje tato umělecky neutěšená doba, kdy se za umění vydává i právě taková záchodová mísa umístěná jinde než na záchodě. 4. Ano, kritiky můžeš psát na co chceš, je to tvá volba, piš si kritiku třeba na lák od okurek, když tě to baví, já jsem psal o něčem úplně jiném. Já psal to, že já osobně nehodlám trávit čas psaním kritik na každej blábol, kterej právě jeho autor považuje za super umění a je mi trochu trapné, že ti musím vysvětlovat každou větu, když máš tu drzost psát mi, že se mýlím, aniž by ses vůbec snažil chvíli zamyslet nad tím, co sis právě přečetl. Ale neboj se, o tobě mám taky jednu kapitolu. **************************************** 1)vím o přírodě to,že příroda není člověk a že příroda nemá lidského ducha,to je prostě fakt,s tím se nějak smiř. k tomu a za druhé:nečteš pozorně,můj milý mladý příteli,neroušek psal specifický akt,ne každý....a neoháněj se fildou,na fildě se sice dobře sere,ale bavíme se tady každý sám za sebe,tedy jen vlastní názory 2)tady si to nějak nepochopil,neroušek v bodě dva psal o kontextu a v bodě tři o divákovi a to jsou dvě rozdílné věci-kontext a divák 3)Neexistuje nějaký zaručený atribut, který z díla dělá umění....samozřejmě,že takový atribut existuje,jinak by hromada uhlí byla totéž jako hudební skladba,asi tam bude nějaká typická vlastnost,co odlišuje umění od neumění-zkus se podrbat na koleni a zamyslet se 4)to že se mýlíš není drzost,ale pravda...ale uznávám,že v bodě 4 jsem to pochopil trošku jinak a to jak to říkáš,pravda je 5)velký neroušek by si zasloužil kapitoly nejméně dvě zdraví neroušek.******

Janina6
21. 05. 2009
Dát tip
Koukám, že kromě úvahy si vytisknu taky diskusi. Čím dál zajímavější. Je fajn, že jsi tohle začal psát. Dáváš a máš z čeho.

StvN
21. 05. 2009
Dát tip
ad 1) Jak to víš? Jak víš, že příroda nic takového "nemá". Co ty víš o přírodě? A za druhé - ne každý lidský tvůrčí akt vede k vytvoření umění. Takže je nesmysl umění spojovat s tvůrčím aktem. Vždy se bavíme o díle. Nejde o to, kdo ho vytvořil, jde o to, kdo ho vnímá. Kdybys ses třeba někdy chtěl něco odozvědět, tak zajdi na fildu, dověděl by ses například něco o vztahu autor-text-recipient, ale to tu nebudeme pitvat. Jak jsem tu už napsal: Neexistuje nějaký zaručený atribut, který z díla dělá umění. V bodě 2 píšeš: záchodová mísa sama o sobě není uměním,ale zařazením na výstavu už je a v bodě 3: jeho smysl není vydáno moci diváka čímž sám sobě vyvracíš to, co píšeš v bodě 2. Tak se laskavě rozhodni, jestli teda umění je samo o sobě a není vydáno moci diváka, nebo je umění závislé na divákovi. Umění samozřejmě je závislé na vnímání diváků, o čemž nás přesvědčuje tato umělecky neutěšená doba, kdy se za umění vydává i právě taková záchodová mísa umístěná jinde než na záchodě. 4. Ano, kritiky můžeš psát na co chceš, je to tvá volba, piš si kritiku třeba na lák od okurek, když tě to baví, já jsem psal o něčem úplně jiném. Já psal to, že já osobně nehodlám trávit čas psaním kritik na každej blábol, kterej právě jeho autor považuje za super umění a je mi trochu trapné, že ti musím vysvětlovat každou větu, když máš tu drzost psát mi, že se mýlím, aniž by ses vůbec snažil chvíli zamyslet nad tím, co sis právě přečetl. Ale neboj se, o tobě mám taky jednu kapitolu.

neroušek
21. 05. 2009
Dát tip
Nevidím důvod, proč bychom nemohli tvůrčí akt přírody považovat za umění. Snad jen pocit vlastní nadřazenosti by mám v tom mohl bránit, ale tím přece netrpíme. Zároveň nevidím nic tvůrčího na pořízení záznamu. To bychom mohli za umění považovat i záznam ze soudního jednání nebo nějaký odposlech. Mám za to, že odposlech jako takový není umělecký počin, naopak takové filmové zpracování, například Životy těch druhých, již uměním je. Sám autor se může třeba stavět na hlavu, to úplně klidně může. Jednání nebo smýšlení autora o vlastním díle pro čtenáře však nic nezmaná. Musíme si uvědomit, že autor je osobnost, která díky tomu, že tvoří, roste, on to dělá zejména sám pro sebe, tvorba pro něj představuje jakousi substanci, která mu umožňuje se rozvíjet. Na druhou stranu nic z toho, co sám prožívá, nemůže nutit ani očekávat od čtenáře. Studie filmů s Van Dammem mají smysl pro určitý okruh lidí právě například z toho důvodu, že se chtějí poučit, ale hlubší kritika jednoho konkrétního filmu jako uměleckého díla, o čemž jsem psal, smysl nemá. To bychom mohli psát kritiky úplně na všechno. StvN se mýlí: 1)to není o nadřazenosti,umění je specifický tvůrčí akt pouze lidského ducha,které má duchovní poselství hledání smyslu,dobra a krásy,které přírodní akty prostě neobsahují 2)dnešní postmoderní umění hranice umění posunulo dál,čili nejde jen o dílo,ale i o kontext,čili záchodová mísa sama o sobě není uměním,ale zařazením na výstavu už je....taktéž záznamy soudních líčení,protokoly se mohou stát uměním-např. poezíí-básník Hořec-sbírka Testamenty-složeno z protokolů,záznámů,výslechů atd. 3)neroušek to psal jako odpověď na to,že umění je uměním,když je tak vnímáno a říkal,že stačí aby autor to bral jako umění,čili umění a jeho smysl není vydáno moci diváka 4)ano,kritiky je možno psát na jakýkoliv tvůrčí akt člověka,vše je možno podrobit zkoumání

jarouch
21. 05. 2009
Dát tip
Ano, neroušek dodal důležitou věc (bod 1). Ale ta dvojka - pokud mluvíš o zásadách k umění, moje zásada je komunikativnost. A komunikativnost se samotným autorem je jen egoismus --> to umění není. Ale hádat se můžeme roky takže mi přijde zbytečné že avízuješ svůj názor i ostatním (mě). StvNovi by to stačilo.

neroušek
21. 05. 2009
Dát tip
Pro Marvina:Marvine,chlape bídnej,pro Tebe každá myšlenka je slovíčkaření.Tak pak už jen zbývá ukazování a sraní.*****

StvN
21. 05. 2009
Dát tip
Nevidím důvod, proč bychom nemohli tvůrčí akt přírody považovat za umění. Snad jen pocit vlastní nadřazenosti by mám v tom mohl bránit, ale tím přece netrpíme. Zároveň nevidím nic tvůrčího na pořízení záznamu. To bychom mohli za umění považovat i záznam ze soudního jednání nebo nějaký odposlech. Mám za to, že odposlech jako takový není umělecký počin, naopak takové filmové zpracování, například Životy těch druhých, již uměním je. Sám autor se může třeba stavět na hlavu, to úplně klidně může. Jednání nebo smýšlení autora o vlastním díle pro čtenáře však nic nezmaná. Musíme si uvědomit, že autor je osobnost, která díky tomu, že tvoří, roste, on to dělá zejména sám pro sebe, tvorba pro něj představuje jakousi substanci, která mu umožňuje se rozvíjet. Na druhou stranu nic z toho, co sám prožívá, nemůže nutit ani očekávat od čtenáře. Studie filmů s Van Dammem mají smysl pro určitý okruh lidí právě například z toho důvodu, že se chtějí poučit, ale hlubší kritika jednoho konkrétního filmu jako uměleckého díla, o čemž jsem psal, smysl nemá. To bychom mohli psát kritiky úplně na všechno.

neroušek
21. 05. 2009
Dát tip
avi všem

neroušek
21. 05. 2009
Dát tip
Dvě teze,se kterými neroušek nesoughlasí:1)Ano, šum lesa je zajisté umělecký počin, avšak jeho záznam je jen záznamem umění, které vytvořil někdo jiný.-ne,šum lesa není uměním,uměním je až ten záznam toho šumu čili uměním jsou až specifické tvůrčí akty člověka,příroda neprodukuje umění. 2)že umění je uměním až tehdy, když ho někdo vnímá. A to je nejspíš důležitější než to, co autor pociťoval...- jako umění to dílo může považovat sám autor a to může stačit. ps.ve filmech s van Dammem je uloženo víc než jen roznožka:je tam poselství o tvůrci,o konzumentech těchto děl a je tam i odraz doby,čili samozřejmě studie těchto děl smysl mají.***

StvN
21. 05. 2009
Dát tip
Marvine, já se nesnažím řešit schopnosti nebo úroveň psaní jako takovou. Dobře vím, že když někdo neumí, tak prostě neumí. Snažím se upozornit spíš na to, aby se každý snažil uvědomit si, co vlastně píše. Nevadí mi, když někdo píše brak. Vadí mi, když brak vydává za umění.

G_B_Show
21. 05. 2009
Dát tip
lepší než včera, ale pořád bych od tebe čekal něco systematičtějšího. nicméně moje očekávání jsou tu vcelku irelevantní:)

jarouch
21. 05. 2009
Dát tip
Tohle už se mi ovšem moc líbí :) a to nejen obsahově ale i formálně; pěkně popsané, čtivě rozvržené.

ono to není ani tak o zapovídání, ale o přidané hodnotě...

moorgaan
21. 05. 2009
Dát tip
toto je seznam z jedne kapsy - zapovezene! dulezity bude seznam z druhe kapsy - doporucene!

sakra, nějak se mi ten seznam zapovězených témat prodlužuje :o)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru