Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sewalk downtown
26. 02. 2010
8
13
1982
Autor
snake_01
Zvětralé oční jamky oken
a řasy ptačích křídel
na obnažených stehnech větví
promile Kerouaka
přímo do žíly
paprsky
pleskající o skleněnou podlahu
jarní řeky
dřeň slunce
nad tepnami kolejí
žeberník polí –
hladiny bez obzoru
a místo krve
čtyři deci
vína
13 názorů
to podstatný už vypíchli Armand a Mimoň, já ale přidám tip, páč se mi líbilo, když sem si to přečet nahlas, je to dost zvukomalebný *
aleš-novák
27. 02. 2010
nemám představu, zkusím o tom zapřemýšlet, kdyžtak se obrať na Aleše Nováka :o)
Přidal jsem nadpis: je to trochu svého druhu implantace, ale třeba by to mohlo pomoct "dokreslit" text, nevím.
Díky za kritiku, jsem si vědom fragmentárnosti textu, nicméně domnívám se, že i přes ni je možné nalézt vnitřní "nit", proto jsem ostatně dal text do arény: abych si ověřil, kolik čtenářů bude ochotných se zabývat spekulacemi o smyslu. Jinak nejautentičtější část, podle mne, by měl být závěr. Ten by mohl vytvářet kontraporici proti pseudotragičnosti předchozího textu. Ale spekulace autora o vlastním díle nikdy nikam nevedou :o)
Sice zajímavá a originální slovní spojení, ale naházená bez ladu a skladu, s chatrnou rádobytragickou kostrou. "Promile do žíly" je nonsens, i z básnického hlediska, protože promile v klasickém slova smyslu jsou v krvi teprve poté, co se do žil něco dostane, jsou výsledkem, takže se nám figura krapet zacykluje do sebe. Jiný než klasický smysl u těch promil bohužel nevidím.
Báseň je něco jako dred, když je dobře upletená, žádné jednotlivé vlasy se z ní netřepí, každý verš jede s každým, ale tady ti míří každý řádek někam jinam a čtenář se nemá čeho chytit. První tři řádky evokují prostor kdesi mezi stromy a domy, zatímco podlaha je čistě "indoor", abychom se pak s řekami, sluncem, kolejemi a polnostmi přesunuli úplně někam do přírody, a přitom z útržkovité básně zároveň tolik vyplývá neschopnost pohybu a činnosti... to nelze sladit, tyhle dvě věci, resp. ne takhle jednoduše.
Taky bacha na klišé a "neautentičnost", o které píše Armand - nelze slovy vytvářet most mezi čtenářem a slovy, která autor přečetl, ale musí se to chytit samého autora - byť jeho zážitky nejsou tak "sexy", jako hranice jeho představivosti ohledně literárního díla.
Zkus si tu báseň zarecitovat nahlas. ... Udělej to hned. Máš? Pak už přesně víš, co v ní nehraje, co je v ní navíc. Nepřehrávej, nepřidávej ani neubírej. Piš za (a ze) sebe. Jinak se celá tvá poesie stane lží. A místo krve, budou jen ty čtyři deci vína, jen slova.
Ar.