Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seKolárek
19. 05. 2010
6
19
1304
Autor
Morsdave
Tak loučím se lásko sladká,
již neroň slzy venuše,
nevšimneš si ani zkrátka,
jak rok si rokem prokluše.
.............................................
Psát ti budu každý den,
na chladnou holou stěnu
a tobě tiše vnuknu sen,
že nad spánkem tvým se klenu.
.............................................
.............................................
Tak vracím se ! Má rozmilá!
Ach komu vezeš kočárek?
Když lásku mou jsi nectila,
já rovněž ne - Hle kolárek.
19 názorů
nápad fajn, škoda tých nepravidelností v rytme, jak to tu už rozobrali chlapi a ich vykladači vyššie.
Miroslawek
21. 05. 2010
Kríženie metier v rámci prvej a druhej strofy sa prejavuje nesúrodým, zadŕhavým rytmom. Pomohla by VEDOMÁ rytmická organizácia básne – ujasniť si na začiatku či
TROCHEJSKY
(Tak se loučím, lásko sladká,
neroň slzy venuše,
nevšimneš si ani zkrátka,
jak rok rokem prokluše.)
alebo JAMBICKY
(Tak já se loučím, lásko sladká,
již neroň slzy venuše,
nepovšimneš si ani zkrátka,
jak rok si rokem prokluše.)
a potom zachovať metrický pôdorys podľa zvoleného vzoru aj v ostatných strofách. Dobré by bolo najmä prihliadať na alternácie párno- a nepárnoslabičných rýmov. Čo vo svojej básni „neriešiš".
Miroslawkove výhrady... pravdepodobne smerujú k problémom s odtienením (až určením) metra a jeho nedôsledným uplatňovaním:
(X – prízvučná slabika, x – neprízvučná slabika)
„Tak loučím se lásko sladká,"
x Xx x Xx Xx
Takáto kombinácia prízvučných a neprízvučných slabík v prvom verši spôsobuje problémy pri nabiehaní na rytmický impulz. Medzi trochejskými veršami, pod rytmickým tlakom okolia, by sa v takomto prípade prejavila tendencia k trochejskej výslovnostnej modulácii, i keď len za cenu transakcentácií. Na začiatku básne je lepšie sa tomu vyhnúť a hľadať čisté riešenie (napr. Tak se loučím lásko sladká).
Podľa mňa je z formálneho hľadiska problémom tejto básničky „metrická nerozhodnosť". Prejavuje sa síce istá tendencia k pravidelnému striedaniu (trochej – jamb), ale obávam sa, že je skôr výsledkom náhody, a jednak kríva už od tretieho verša druhej strofy a druhak, keby sa Ti to striedanie aj podarilo zachovať, bol by to takmer určite experiment s rozpačitou hodnotou.
Avi M.
M: to je jedno jednou na to příjdeš, piš jak to cítíš ty to je nejlepší volba ;)
blboun nejapný
19. 05. 2010Miroslawek
19. 05. 2010
Mnohokrát děkuji. jít proti proudu?? Proč se mi tak zdá, že tě stále nechápu?? : (
jako jo má to myšlenku hezky to zní, někomu se to i líbí ... neříkám, že mi to vůbec nic neříká, přeju hodně štěstí do budoucna ;) Taky jsem musela přeorientovat jinak by mě sežrali v dnešní době za živa :D
v tom případě děkuji za vysvětlení. Mě se v tom právě ta svázanost líbí. že nejde jen o to, aby tam věta měla nanejvýš stejný počet slabik, ale že jde o celé znění slov.
No, že vážeš máš ABAB, jako jo zní to ale na mě to působí příliš svázaně