Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Podivín

08. 12. 2010
16
24
2531
Autor
sharik

Spěchal jsem na metro, když jsem si všiml někoho, kdo tam obvykle nebývá. Těsně před začátkem placeného přepravního prostoru stál podivný muž. Otrhané oblečení, starý, vrásčitý obličej. Smrděl tak, že jsem ho v hale cítil i na několik metrů. Stál tiše s napřaženou levou rukou, ale lidé ho míjeli, jakoby tam ani nebyl.

Šel jsem si k automatu koupit lístek. Chlápek se otočil a šoural si to ke mně. Označil jsem jízdenku kterou jsem chtěl a vytáhl jsem peněženku, když v tom se mezi ní a mým obličejem objevila jeho levačka, plná drobáků. Samé stříbrné mince, jen dvě padesátky. Sáhl jsem do peněženky a podal mu pár drobných. Asi deset korun, nebo tak nějak, taky ve stříbrných. Koukl se na ně a posunul si je na ruce stranou od ostatních.

Hodil jsem do automatu peníze. Trhan mi začal ukazovat na jednu tu padesátku, co mu ležela v dlani.

„Sorry, nemám“ odpověděl jsem na jeho gesto.

„Já neberu. Já dávám,“ vysvětlil a pořád ukazoval na tu minci.

Vzal jsem si z automatu lístek a zbylé drobné, které jsem mu přidal do dlaně.

„Ne,“ pokračoval on. „Vezmi si,“ pořád prstem ryl do té padesátikoruny.

 

Mlčky jsem ho obešel a vydal se k eskalátoru.

„Já dávám, vezmi si,“ zaslechl jsem ho ještě za sebou. Na schodech jsem se ještě ohlédl. Už zase tam stál, tak jako před tím. Tiše s napřaženou levou rukou, ale lidé ho míjeli, jakoby tam ani nebyl.


24 názorů

sharik
20. 12. 2012
Dát tip

nenarazil.. díky za zastavení :)


vinca minor
20. 12. 2012
Dát tip

Super, fakt:) Narazils na něj ještě někdy? Ten by stál za rozhovor. *


Bealtaine
07. 07. 2012
Dát tip
To mám za to, že čtu kritiky :( taky mě zamrzelo, že jsi zmínil, že se ti to takhle stalo, že to není tvůj nápad.

Lan
19. 12. 2010
Dát tip
Obrazy života. Většina je míjí bez povšimnutí. Zachytils ho skvěle. Není potřeba žádný názor, ten obraz sám o sobě stačí.

Douger
19. 12. 2010
Dát tip
Označil jsem jízdenku kterou jsem chtěl a vytáhl jsem peněženku- nějak mi nevadí, když jsou dvě věty za sebou a tam třeba dvě jsem, ale tady mi ti trochu tahalo=) (před kterouje čárka) No... podivíni v tý Praze... To opravdu... zajímavá příhoda... Trochu mi tam chyběl tvůj názor na tu věc, ale budiž. Tip

..to se ti povedlo..líbí..moc..

Janina6
09. 12. 2010
Dát tip
Ono je asi celkem jedno, jestli se ti to skutečně stalo. Každopádně mi to připadá napsané narychlo, asi jako záznam pro pozdější využití. Jako bys mi to povykládal někde u kafe, a já bych ti řekla, to je zajímavý, zkus o tom napsat povídku :-) Takový dost obyčejný, suchopárný popis. Chtělo by to něco tvého, zvláštní úhel pohledu, neobvyklý styl vyjádření. Aby to nemohl napsat kdokoli. "Stál tiše s napřaženou levou rukou, ale lidé ho míjeli, jakoby tam ani nebyl." Tohle souvětí, v textu dvakrát opakované, což má svůj důvod, se mi líbí. To už má atmosféru tvého vlastního pohledu, tvého zamyšlení, jde dál za "obyčejný" popis. (Jen bych doporučila "jakoby" rozdělit na "jako by", které víc odpovídá významu "jako kdyby". Myslím, že jakoby se používá v trochu jiném smyslu - třeba "díval se jakoby smutně").

Doony-Don
08. 12. 2010
Dát tip
I kdyby je to hezké, je z toho cítit dobrý úmysl =)

sharik
08. 12. 2010
Dát tip
tak jo, poslechnu pro jednou rady a dám ten prolog pryč...

Andyhell
08. 12. 2010
Dát tip
Tak příště vynech hloupý prolog a je to :)

sharik
08. 12. 2010
Dát tip
Doony-Don: mě ještě napadlo, jestli to neni normální chlápek, kterej jen takhle blbne - dělá si z lidí srandu, když se převleče do starejch, smradlavejch hadrů a vyrazí ven. Něco jako když minulej rok chodil po Andělu týpek s reklamní cedulí, na který byl nápis "Nic nenabízím". Andyhell: já ale netvrdim, že svoje věci píšu slovo od slova tak, jak se staly. Jen řikám, že se mi staly.

Doony-Don
08. 12. 2010
Dát tip
Určitě =) Víš on musí být dokonale smířený se životem...jakási harmonická bytost =)

Andyhell
08. 12. 2010
Dát tip
Ano, ale je rozdíl inspirovat se životem - a nechat to tajemství, nakolik je to podle pravdy a kde začíná autorská licence - a něco jiného je to prostě vyplivnout a hotovo, že. Všímat si je dobrej základ, to jo. Umět to dobře podat je další věc. Ale pak to chce ještě to něco navíc. Ten přesah. To tajemství. A vůbec. Zkrátka jsi mě naštval tím, žes ten příběh nevytvořil speciálně pro mě, pro čtenáře, tak je to.

sharik
08. 12. 2010
Dát tip
myslím, že najdeš sám spousty autorů, kteří píší a psali to, co se jim stalo. taky jsem toho názoru, že jde i to, umět to dobře napsat a umět si všimnout běžných věcí a "hodit je na papír" tak, aby se dobře četly. nevadí, i tak díky za zastavení.

Andyhell
08. 12. 2010
Dát tip
Ano. Protože literatúra je tu jaksi od toho, aby autor čtenáři něco sdělil, prostřednictvím symboliky, prostřednictvím příběhu, obrazně. Kdybys neřek to "stalo se", přemýšlel bych o tom, co z toho jako vyplývá o životě a o lidech a tak. Ale zaznamenat, co se stalo cestou do práce, to promiň, ale to dokáže každej trouba a patří to do deníčku a ne sem. Tak! A máš to! :) A taky jsem už podobný příběh slyšel, mimochodem.

sharik
08. 12. 2010
Dát tip
jestli tam zas zejtra bude, tak mu to řeknu :D

Doony-Don
08. 12. 2010
Dát tip
Jednou už jsem něco takového slyšela. Třeba že ten člověk vypadá děsně...má velké srdce jako málo kdo a promiň, ale dnes to není tip pro tebe nýbrž pro něj...=)

sharik
08. 12. 2010
Dát tip
chceš tim říct, že se ti to líbí, ale jediný co ti na tom vadí je to, že se to vážně stalo? zajímavý :D

Andyhell
08. 12. 2010
Dát tip
Když mě ale srdečně nezajímá, co se ti stalo. Zajímalo by mě víc, co se ti nestalo. Jako miniaturka pěkný, ale prolog to úplně zkazil :(( (v druhém odstavci chybí dvě čárky)

sharik
08. 12. 2010
Dát tip
Většina věcí, který píšu ze svého pohledu (krom fantasy a sci-fi) a někdy i ty z cizího, se mi stala (pokud to teda rovnou nenapíšu v prologu, že je to smyšlený). Tohle se mi dneska ráno fakt stalo a celej den jsem to nemohl dostat z hlavy :-)) díky

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru