VT: dík za zastavení,
hezkou neděli,
Marek
ne, docela si mě pobavil, fakt..:-)
chjo, projde světa kraj, a furt není ve střehu...
Lydie:
Souhlasím, definice čehokoli těžko uchopitelného a jednoznačně popsatelného za každou cenu začne pokulhávat.
Tak, jako je podle mého v tvorbě důležité hledat svou cestu, to samé platí i pro kritický přístup k dílu. Je to o subjektivitě, o vnímání, o působení díla na člověka...
Marek
Moorgaan:
Trochu bych polemizoval s tím, že tu "není nikdo, kdo by měl ambice stát se opravdovým umělcem" - ty pochopitelně mám :-)))
Ale vážně: Najdou se zde autoři i díla, jejichž úrovně si vážím. A objektivně řečeno, není tu zase až tak málo děl, jejichž kvalita je velmi vysoká. Je pravda, že jsou trochu utopena v oceánu, ale kdo pluje, ostrůvek si najde...
Jsou zde všestranní umělci (výborní textaři, např. baaba), mistři volného verše (např. vindal, baronka, nes), mistři vázaného verše (např. whitesnake, dali - jeho villonské balady mají filosofický rozměr), mohl bych pokračovat. Jsou tu i autoři, kteří se nějakým způsobem prosadili mimo Písmák, ať už jejich tvorba lidi tady oslovuje, či ne (např. jt).
Stačí hledat a číst...
Marek
Whitesnake: No jo, úplnej staroch jsem už... Trefils to přesně - s tou srnkou na obraze...
...Marku-zamysleni dobre, trochu kýč, ale dobre!...
...takovy dobry maly kýč-10 bodu je takova norma pro kýčovist, cim vic bodu, tim vetsi kýč :-)))
...ale vazne!
- kýč, nevkus, nevhodnost, komercnost, libivost, vlezdoprdelkost, atd atd - cim se zde ohaneji TI moudri, znalci, opravdovi gurmani literatury, profesori umeni, dirigenti spravneho, detektori nespravneho - je a byla vzdy otazka individuality nazoru !!
- NIC VIC NIC MIN -...na Pismaku se hemzi TEMI, kdo kyce vytvareji a TEMI / a tech je malo a vetsinou se prezentuji tim- ze oni jedini to umeji rozpoznat / co pise jako opravdovi umelci !...no rekni ze ne?.-))
- hrat si na ameterskem literarnim serveru na to, ze je to prostor, kde by mela byt predeevsim kvalita - je k smichu...
...neni zde jediny autor,ani jeden, ktery neco v ceske literature znamena,ani jeden co by mel ambice se stat opravdovym umelcem, ani jeden koho ma v podvedomi vetsi mnozina ceske populace, nez je jen tech par " literatnich nadsencu " na Pismaku...
... tady to je o kuminite lidi, kteri si nasli tu svou "sit", ten svuj prostor, kde mohou sem tam neco nablejt na monitor - nekdy pro pobaveni, nekdy jen tak, pro radost a nekdy s tim, ze by se to opravdu mohlo stat skvostem ceske, ci slovenske literatni tvorby...
- takze zblebty o kyci ci nekyci , jsou jen okurkova sezona z nudy v diskusich, protoze, se zde moc kvalitniho stejne nevytvari a pokud ano, tak te toho tka malo, ze to nestoji za porovnani s tim ostatnim, co ma ten obal " amaternosti"...
- ale chodime sme radi a mame pocit, ze jsme ti jedinecni, skutecne nekycoviti a opravdovi umelci sve doby!!..zejo?.-))
Ta srnka na kolejích atd... :-) že bys byl tak starý a pamatoval Chalupáře, Muamarku ???
Jinak, ok
Metta:
Na rychlosti napsání díla nezáleží. Kvalitní lze napsat za chvíli i za dlouho po mnoha korekturách. To samé platí o díle, které měřeno formální i obsahovou stránkou tyto parametry nesplňuje.
Co se mě týče - soutěžím rád, protože mám rád prvek hravosti. Záleží na tématu soutěžního příspěvku. Buď ve mně evokuje něco, k čemu mám, co říci a vložit do něj svůj prožitek, nebo mě napadne něco ryze hravého, momentální nápad, hříčka...
Ale lze říci, že za dílky poslanými do K.O.U.L.E. či jiných zdejších soutěží si stojím - a když mě téma neosloví, většinou nepřispívám...
Marek
v souvislosti s pojmem "prožitá poezie" by mě ještě zajímal tvůj názor na díla napsaná na zadané téma v časovém limitu - vím, že rád soutěžíš...
nekteří autoři mají za to, že napsat za takových podmínek dobré dílo není možné
Manuamanua:
Jistě: někdo si může na originalitu pouze hrát a používat "nesrozumitelnost" za cíl, nikoli za prostředek ke sdělení...
Viděl bych to jako v abstraktním výtvarném umění. Aneb není šmouha jako šmouha. A je v podstatě nemožné dostat se k abstraktnímu vyjádření bez mistrnného ovládání vyjádření konkrétního,
Marek
Alegna: Taky mi klaďáci neseděli - zřejmě nesedli ani samotným autorům (které jsem četl), protože byli narozdíl od rozporuplných postav viditelně plošší...
Také se mi s Tebou dobře diskutuje,
pěkný víkend,
Marek
Ještě bych se rád pozastavil nad rozporem: "kýč" versus "skutečná poezie", na nějž jsem narazil v jiné diskusi zde na serveru Písmák.
Pro mě osobně je "skutečná poezie" něčím, co z člověka vyvěrá, s čím se v danou chvíli dotyčný (dotyčná) ztotožňuje a proto v ten okamžik působí dílo pravdivě. Je tam souznění myšlenky a citu.
Proti tomu je možno postavit pózu, se kterou se autor neztotožňuje a nevěří ji. Slova nejsou prožitá ani procítěná, ale mají působit, jako by byla.
Samozřejmě je otázkou, co s oběmi modelovými díly udělá čas.
V prvém případě se může stát, že časem se autor posunul někam jinam, a už by dílo, které napsal před časem, nevyprodukoval. A pokud ano, ne v té podobě jako tehdy. A pokud i v té podobě jako tehdy, už by to nebylo pravdivé - a byla by to póza. Ale stát se to nemusí. To pokud se podařilo autorovi vyjevit něco, co tak snadno nezastará, co přetrvává v čase a s časem...
Ve druhém případě se může z pózy časem stát něco skutečně prožitého a získat punc pravdivosti. Nebo póza zůstane nadále pózou.
Opustil bych proto rozpor "skutečná poezie" x "kýč" a nahradil jej dichotomií "prožitá a procítěná poezie" versus "neprocítěná, neprožitá poezie" zaujímající určitou pózu a hrající si na prožitek a hlubší odkaz...
No, nemám pocit, že bych s něčím vyložně nesouhlasila, spíš mě k tomu jen napadá, že autor, který je pro ostatní lidi málo srozumitelný, se dostává do situace, že píše třeba naprosto originálně a neotřele jen pro pár "vyvolených" nebo sám pro sebe.. ;-) Autor hledá cestu k vlastnímu syrovému a pravému projevu toho, co chce vyjádřit a zároveň ke čtenáři. Někdy to drhne. Může to drhnout i na nedostatku talentu autora nebo neznalosti jiných slov a způsobů, než jsou kýče a klišé, v tom, že autor v zajetí sebe a svých představ nevymyslí prostě nic jiného než "láska-kráska-sedmikráska" a "růže-nepomůže," i když to v podstatě myslí dobře a čtenář jeho dobré úmysly pochopí a dá mu tip :)))
Marku, opět s Tebou souhlasím, talent si nevybírá jen charakterní lidi, ale také není samospasitelný, do díla autor nevkládá jen to, co umí, ale i to jaký je. Mimochodem, nemám ráda "klaďáky", to jsou mi bližší lidé s hříchy, jen z nich nesmím cítit zášť a tak. Myslím, že je to téma na dlouhé diskuse. S Tebou se mi sice diskutuje moc hezky, ale musím končit.
Hezký víkend.
Manuamanua: Může Tě poprosit o zmínění míst, která se Ti příliš nezdála (recipročně k těm, jež Ti přišla "dost pravdivá")?
Díky,
Marek
Alegna:
"Kvalita díla neznamená jeho oblíbenost teď ani v budoucnosti, ani jeho trvanlivost...":
To je právě otázka, co se rozumí "kvalitou". Pokud je to jenom jakýsi formální obal - obaly většinou zpuchří či se přímo rozloží. Jde o to, co se nachází pod obalem.
Mně šlo v mém předchozí reakci na Tvou úvahu o jedno: vyzdvihnout, že i ten, s kým bytostně nesouhlasíš a povahově Ti nesedí, může napsat něco, co Tě dostane - a bude dostávat i jiné - a i s odstupem času. Talentovaní jsou lidé napříč "morálním" spektrem.
Vem si, že spousta autorů, co má co říci i dnes, žila často velmi rozporuplné životy. Villon, prokletí básníci, z malířů třeba Škréta - to jen tak okrajově.
Docela mě mrzí, že ti, kdo si tyto autory oblíbí, je pak mají potřebu malovat na vzácné a ušlechtilé charaktery. Proboha, proč?
Důraz kladu na prožitek, procítění a empatii. A ta se může objevit i v dílech autorů jinak velmi neemaptických a necitlivých...
Marek
Málokdy čtu tady na serveru něčí prózu, spíš si přečtu poezii. Ale tohle jsem si přečetla se zájmem a zamyšlení se mi zdálo místy i dost pravdivé.
Metta: Za alternick se můžeš schovat, ale stejně máš riziko prozrazení, které někdo nechce podstupovat.
A nebo si alternick vybere záměrně, například k provokaci - a pak se k němu hrdě hlásí a fermentuje (fermentace - kvašení)...
KS: nakrájel ti tam okousané nehty ?
Kamil: Ono co je pro jednoho originální, může být pro jiného kýč...
Ty budeš, hochu, v balíku, když z mrkvičky poznáš charakter :-))) A neostrouhal jsi ještě?
Diana - to co líčíš, nebude "kýč" v tom smyslu, jak je často prezentován.
Naopak, takové to upřímné dětsky naivní umění je často originální, jeho nedokonalost je v dokonalosti výrazu...
A pod to, že každý má právo na svou individualitu (pokud tím neomezuje a neničí individualitu kohokoli jiného) a svou cestu, se podepisuji,
Marek
Marku, určitě stačí, ne že bych nesouhlasila, jenže, ani kvalita díla neznamená jeho oblíbenost teď ani v budoucnosti, ani jeho trvanlivost
Kamile, dostal si mě Ó
Jednou jsem večeřel v restauraci a jídlo bylo dokonalé. Chutné, křehké, krásně upravené, ale ve způsobu nakrájené mrkve jsem náhle vytušil charakterové nedostatky kuchaře a jídlo raději vyzvracel:)
raja: čeho se bát, dyš je možno experimentovat pod altery ?
Alegna:
Jistě, do hodnocení díla se promítá celá řada faktorů - subjektivních - od momentální nálady, nastavení čtenáře zrovna na toto dílo - po objektivní. Tj., jaká je forma díla, jeho obsah, co dílo říká, co řekne za pár dní, atp.
Já také při čtení děl vnímám i toho, kdo je psal. Autor často z poza řádků vyčuhuje s celou svou bytostí.
Mám tak někdy problém kladně hodnotit dílo, za nímž cítím nesnášenlivost k jinému vyznání, pohrdání lidmi stejné sexuální orientace, bublající ego.
Ale tohle by měl asi člověk překonat a soustředit se na dílo jako takové, co do něj člověk vložil - a podívat se na něj i z hlediska, že autor tu už jednou nebude, ale jeho dílo bude pulsovat dál...
Ono s tou profilací autora je to těžké. Někde jsem četl, že můj oblíbený spisovatel, F. Werfel, jako malý kluk umučil v plamenech koťata. Určitá míra zla je v každém z nás, jde o její intenzitu. Zároveň však z Werfelova díla sálá neskutečná citovost, potvrzující, že dobro a zlo jsou neodmyslitelně propojeny...
Stačí takto?
Marek
Marku, musím s Tebou hluboce souhlasit a k tomu hodnocení děl Ti vkládám malou úvahu:
Jsme lidé různí, na tom se asi shodne každý. To co čteme, tedy hodnotíme podle sebe. Vnímáme nejen obsah, techniku, talent, ale i osobnost autora.
Občas se mi stalo, že dílo bylo po technické stránce dokonalé, obsah měl co říct a svědčil o vzdělanosti, přesto se mi nelíbilo, kdesi ve slovech byly zakukleny nepříjemné vlastnosti autora, nebyly vidět, nejspíš si jich málokdo všiml, ale já je cítila, a dílo jsem zavrhla.
Naopak, někdy ještě nedokonalé dílo ozvláštní autor svou osobností natolik, že mi vůbec nevadí nedostatky a dílo přijímám velice kladně.
Tohle je výborné zamyšlení. Má svou hlubokou moudrost a přitom postihuje i laskavé pochopení motivů, umožňujících existenci kýče. Přidám další: Můj bratránek maluje kýče -olejovými barvami - a občas jeho obraz dostanu darem. Jiříka mám velmi ráda. Má srdce ze zlata a sotva se umí podepsat. Tak tak prolezl základku. Celé dětství mne chránil, vyráběl mi hračky, učil mne střílet z luku terče. Jeho obrázky jsou mi drahé, ať si o mně myslí kdo chce co chce....
Každý má právo na svůj život, na svůj vkus, na to, co sám se sebou a ze sebe udělá.
Rajo, víš proč se neexperimentuje? Protože originalita odjakživa vyvolává ještě větší nevoli, než ten kýč!
Víš, co mě štve? Že se neexperimentuje. Že i autoři, co mají potenciál psát hlubší věci a pustit se do něčeho nového, se bojí....*
Metta: Nevylučuje, samozřejmě že ne. Ve zdravém prostředí to naopak patří k sobě.
Ale spíš tu mluvím o tom, že mnoho lidí apriori, aby se ke kladné odezvě dostalo, tak něco ze sebe zapřou a uměle přizpůsobí - bez ohledu na to, jak by reagovalo okolí. Je tam to povědomé očekávání...
Krytyk: :-)))
Hezkej víkend oběma,
Marek
dobré...
ta vřelá sounáležitost a pochopení se ale podle mě nevylučuje s negativní kritikou...
osobně nemám problém drsně zkritizovat cizí dílo a pak si s autorem-kou za pokusu o vzájemné pochopení docela pěkně, nepovrchně popovídat
a naopak, negativní komentáře k mým dílům mě třeba nasměrují k jejich zajímavým autorům, které pak o názor i(negativní) kritiku sama žádám...
je škoda, že si autoři někdy musí dokazovat sympatie a pochopení chválou, co občas přeroste v lízání tentoho
t