Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Od kýče k potřebě zakořenit

25. 03. 2011
16
43
3704
Autor
Muamarek

 

 

Pokud se člověk s nějakým slovem setkává dnes a denně, má to za následek dvě věci. Dané slovo se mu znechutí a zprofanuje. Tento osud už potkal řadu výrazů, jež by vydaly na slovník encyklopedického rozsahu. Sešly by se tam láska, spravedlnost, čest, pravda, svoboda, demokracie – a někde mezi nimi by se hrdě tyčil on. Samolibý, v plné parádě, nepřemožený a nepřemožitelný, všemi napadaný a každým používaný. Kýč.
 Jednomu to nedá, aby se občas neptal sám sebe. „Je-li to nějaká choroba, nemůžu ji také chytnout? Jak se proti ní bránit? A mám se vůbec bránit?“
 Z toho, jak se o něm píše, to vypadá, že to bude pěkný mizera. Jeho mediální tvář rozhodně povzbudivá není. Je prý laciný a podbízivý, je pro každého - skoro to vypadá na veliký bordel. Alespoň tam by se měly nacházet osoby podbízivé, co jdou s každým. Jen ta lacinost pokulhává.
 Jenže on je také ve flóru, je vlivný. Ostatní se mu snaží zalichotit, předcházejí si ho. Je bez skrupulí, mění názor ze dne na den, je ohebný, bezpáteřný. Popře, co včera slíbil. Je poplatný době a mění kabát. To by mohlo být znamení hledat jej místo v nevěstincích v budovách honosnějších, s lavicemi a hlasovacími zařízeními.
 Ale tak jednoduché to také nebude. Je masovou záležitostí, cpe se do médií, stává se nejprodávanějším artiklem. Rezignuje na přemýšlení. Nemá na nic svůj názor. Typický stádní volič.
 Je nakažlivý, rychle a snadno přenosný. Nikdo se před ním s jistotou neuchrání. Jedná se tedy o nějaký velmi zhoubný vir?
 Tuhle jsem se o něm bavil s jedním známým v hospodě.
 „A myslíš, že je skutečně tím nejhorším darebákem? Jasně, krade osobitost a talent. Ale zase nabízí něco za to, ne? Tak je na každém, zda se mu poddá, nebo ne?“
 „Jenže tím, že ovládne všeobecný vkus a nadiktuje si, co se má líbit, a co ne, zničí všechno kolem sebe. Něco jako velký supermarket, který dumpingovými cenami zlikviduje konkurenci široko daleko. A pak panuje a ceny šroubuje podle svého. Tam nemáš na výběr, protože nic jiného neseženeš. A toho se právě bojím. Vždyť to vidíš i na literárním serveru.“
 „Ale tam si najdu vcelku všechno možný.“
 „Jenže hodně na jedno brdo. To už jsem všechno většinou četl. A v lepším kabátě. To mělo švih tak před dvaceti třiceti lety. A nacházíš pořád stejné obraty, stejná sdělení. A pod tím jsou zástupy s potleskem. K čemu?“
 „Ale najdu tam i věci originální. Pravda, že pod některými moc komentářů ani tipů není. Ale tipy nebo výběry nejsou rozhodující…“
 „Proč ale pak jsou? Pokud nějakou funkci plní, pak není v pořádku, že se soustřeďují jen pod hrstkou vyvolených a ještě ne vždy tam, kde si to dílo zaslouží. Víš, co mě štve? Že se neexperimentuje. Že i autoři, co mají potenciál psát hlubší věci a pustit se do něčeho nového, se bojí. Raději vsadí na jistotu. Napíší něco, co se zalíbí každému bez nutnosti nad tím přemýšlet. Ale proč?“
 „Tak chtějí mít úspěch, mít oblibu…“
 „Na literárním serveru? Chápu ještě, když jde o peníze, rivalitu mezi autory na knižních pultech. Ale proč tady?“
 „No, vem si, že každý chce někam patřit. Mít nějaké zázemí. Doba je plná nejistot, vztahy mezi lidmi jsou všelijaké. A takový server ti najednou může dát pocit, že jsi někým. Zatoužíš po přísunu obdivu a uznání. Je to jako droga. Je jedno, jakou má objektivně cenu. Pro toho kterého autora ji má ale značnou. Počítá komentáře, vzhlíží se v kladných. Horečně na ně odpovídá, buduje si zákopy, zázemí. Víš, přijde mi, že těch ran člověk schytává všude tolik, že hledá místo, kde ho někdo pochopí. Takové útočiště. A úzkostně se bojí, že by o ně přišel. Jen málokdo chce být štvancem, věčně v izolaci, vzdorovat všem. Na to nemá síly. A tak raději obětuje originalitu, talent, jen aby si vytvořil drahocennou chvilku vřelé sounáležitosti. Já tohle pochopit umím.“
 „Na tom by něco mohlo být. Ale je to smutný.“
 „Tak smutné je hlavně to, že se často zašlape něčí talent rovnou v zárodku. Kdo má ale potřebu psát, neodradí ho to. Podívej, lhal bych, kdybych řekl, že mě tipy nepotěší, že nemám radost, když si přečtu kladné kritiky, o nichž si navíc myslím, že jsou upřímně myšlené. Ale troufám si říct, že touha něco zkoušet, hrát si, nepřizpůsobovat se za každou cenu, jít svou cestou, je u mě silnější. Ale to se uvidí. Víš, co si myslím?“
 „Ne.“
 „Že ty sice hodně mluvíš o kýči a jeho škodlivosti, ale víc ti vadí ještě něco jiného.“
 „Co?“
 „No – co je kýč? Absurdní spojení líbivosti? Usmívající se srnka na kolejích v idylickém oparu kouře nad lesem? Je to něco, co se nemusí prožít, procítit? Co je uvnitř prázdné? Ale představ si originální kýč. Něco, co se bude líbit, nebude to mít hloubku, ale bude to něčím nové. Jako Mládkovy texty ve své době, třeba. Myslím, že víc než kýč ti vadí epigonství, následování jakoby vzorů, nevybočování ze zajetých kolejí.“

 Hovor byl mnohem delší, ale jeho hlavní myšlenka již zazněla. Nadávky na kýč jsou často svou povahou jedním velikým kýčem, kdy se člověk vůbec nezamýšlí, co kritizuje, hlavně, že je rozhorlen. Nanejvýš spravedlivě, samozřejmě. Pokud někdo viní z krádeže talentu a osobitosti kýč, je na špatné stopě. Nemá pádné usvědčující důkazy. Podléhá mediální hysterii, která může vést až k záhubě kýče, přesto to nikomu jeho osobitost nevrátí.
 O tu se totiž každý připravuje sám.


43 názorů

Muamarek
11. 04. 2011
Dát tip
Díky, Bíšo, Marek

Bíša
10. 04. 2011
Dát tip
*

Muamarek
03. 04. 2011
Dát tip
VT: dík za zastavení, hezkou neděli, Marek

raja
02. 04. 2011
Dát tip
ne, docela si mě pobavil, fakt..:-)

raja
02. 04. 2011
Dát tip
:-)

raja
02. 04. 2011
Dát tip
chjo, projde světa kraj, a furt není ve střehu...

Muamarek
28. 03. 2011
Dát tip
Lydie: Souhlasím, definice čehokoli těžko uchopitelného a jednoznačně popsatelného za každou cenu začne pokulhávat. Tak, jako je podle mého v tvorbě důležité hledat svou cestu, to samé platí i pro kritický přístup k dílu. Je to o subjektivitě, o vnímání, o působení díla na člověka... Marek

Muamarek
28. 03. 2011
Dát tip
Moorgaan: Trochu bych polemizoval s tím, že tu "není nikdo, kdo by měl ambice stát se opravdovým umělcem" - ty pochopitelně mám :-))) Ale vážně: Najdou se zde autoři i díla, jejichž úrovně si vážím. A objektivně řečeno, není tu zase až tak málo děl, jejichž kvalita je velmi vysoká. Je pravda, že jsou trochu utopena v oceánu, ale kdo pluje, ostrůvek si najde... Jsou zde všestranní umělci (výborní textaři, např. baaba), mistři volného verše (např. vindal, baronka, nes), mistři vázaného verše (např. whitesnake, dali - jeho villonské balady mají filosofický rozměr), mohl bych pokračovat. Jsou tu i autoři, kteří se nějakým způsobem prosadili mimo Písmák, ať už jejich tvorba lidi tady oslovuje, či ne (např. jt). Stačí hledat a číst... Marek

Muamarek
28. 03. 2011
Dát tip
Whitesnake: No jo, úplnej staroch jsem už... Trefils to přesně - s tou srnkou na obraze...

moorgaan
25. 03. 2011
Dát tip
...Marku-zamysleni dobre, trochu kýč, ale dobre!... ...takovy dobry maly kýč-10 bodu je takova norma pro kýčovist, cim vic bodu, tim vetsi kýč :-))) ...ale vazne! - kýč, nevkus, nevhodnost, komercnost, libivost, vlezdoprdelkost, atd atd - cim se zde ohaneji TI moudri, znalci, opravdovi gurmani literatury, profesori umeni, dirigenti spravneho, detektori nespravneho - je a byla vzdy otazka individuality nazoru !! - NIC VIC NIC MIN -...na Pismaku se hemzi TEMI, kdo kyce vytvareji a TEMI / a tech je malo a vetsinou se prezentuji tim- ze oni jedini to umeji rozpoznat / co pise jako opravdovi umelci !...no rekni ze ne?.-)) - hrat si na ameterskem literarnim serveru na to, ze je to prostor, kde by mela byt predeevsim kvalita - je k smichu... ...neni zde jediny autor,ani jeden, ktery neco v ceske literature znamena,ani jeden co by mel ambice se stat opravdovym umelcem, ani jeden koho ma v podvedomi vetsi mnozina ceske populace, nez je jen tech par " literatnich nadsencu " na Pismaku... ... tady to je o kuminite lidi, kteri si nasli tu svou "sit", ten svuj prostor, kde mohou sem tam neco nablejt na monitor - nekdy pro pobaveni, nekdy jen tak, pro radost a nekdy s tim, ze by se to opravdu mohlo stat skvostem ceske, ci slovenske literatni tvorby... - takze zblebty o kyci ci nekyci , jsou jen okurkova sezona z nudy v diskusich, protoze, se zde moc kvalitniho stejne nevytvari a pokud ano, tak te toho tka malo, ze to nestoji za porovnani s tim ostatnim, co ma ten obal " amaternosti"... - ale chodime sme radi a mame pocit, ze jsme ti jedinecni, skutecne nekycoviti a opravdovi umelci sve doby!!..zejo?.-))

Whitesnake
25. 03. 2011
Dát tip
Ta srnka na kolejích atd... :-) že bys byl tak starý a pamatoval Chalupáře, Muamarku ??? Jinak, ok

Muamarek
25. 03. 2011
Dát tip
Metta: Na rychlosti napsání díla nezáleží. Kvalitní lze napsat za chvíli i za dlouho po mnoha korekturách. To samé platí o díle, které měřeno formální i obsahovou stránkou tyto parametry nesplňuje. Co se mě týče - soutěžím rád, protože mám rád prvek hravosti. Záleží na tématu soutěžního příspěvku. Buď ve mně evokuje něco, k čemu mám, co říci a vložit do něj svůj prožitek, nebo mě napadne něco ryze hravého, momentální nápad, hříčka... Ale lze říci, že za dílky poslanými do K.O.U.L.E. či jiných zdejších soutěží si stojím - a když mě téma neosloví, většinou nepřispívám... Marek

Metta
25. 03. 2011
Dát tip
v souvislosti s pojmem "prožitá poezie" by mě ještě zajímal tvůj názor na díla napsaná na zadané téma v časovém limitu - vím, že rád soutěžíš... nekteří autoři mají za to, že napsat za takových podmínek dobré dílo není možné

Muamarek
25. 03. 2011
Dát tip
Manuamanua: Jistě: někdo si může na originalitu pouze hrát a používat "nesrozumitelnost" za cíl, nikoli za prostředek ke sdělení... Viděl bych to jako v abstraktním výtvarném umění. Aneb není šmouha jako šmouha. A je v podstatě nemožné dostat se k abstraktnímu vyjádření bez mistrnného ovládání vyjádření konkrétního, Marek

Muamarek
25. 03. 2011
Dát tip
Alegna: Taky mi klaďáci neseděli - zřejmě nesedli ani samotným autorům (které jsem četl), protože byli narozdíl od rozporuplných postav viditelně plošší... Také se mi s Tebou dobře diskutuje, pěkný víkend, Marek

Muamarek
25. 03. 2011
Dát tip
Ještě bych se rád pozastavil nad rozporem: "kýč" versus "skutečná poezie", na nějž jsem narazil v jiné diskusi zde na serveru Písmák. Pro mě osobně je "skutečná poezie" něčím, co z člověka vyvěrá, s čím se v danou chvíli dotyčný (dotyčná) ztotožňuje a proto v ten okamžik působí dílo pravdivě. Je tam souznění myšlenky a citu. Proti tomu je možno postavit pózu, se kterou se autor neztotožňuje a nevěří ji. Slova nejsou prožitá ani procítěná, ale mají působit, jako by byla. Samozřejmě je otázkou, co s oběmi modelovými díly udělá čas. V prvém případě se může stát, že časem se autor posunul někam jinam, a už by dílo, které napsal před časem, nevyprodukoval. A pokud ano, ne v té podobě jako tehdy. A pokud i v té podobě jako tehdy, už by to nebylo pravdivé - a byla by to póza. Ale stát se to nemusí. To pokud se podařilo autorovi vyjevit něco, co tak snadno nezastará, co přetrvává v čase a s časem... Ve druhém případě se může z pózy časem stát něco skutečně prožitého a získat punc pravdivosti. Nebo póza zůstane nadále pózou. Opustil bych proto rozpor "skutečná poezie" x "kýč" a nahradil jej dichotomií "prožitá a procítěná poezie" versus "neprocítěná, neprožitá poezie" zaujímající určitou pózu a hrající si na prožitek a hlubší odkaz...

Manuamanua
25. 03. 2011
Dát tip
No, nemám pocit, že bych s něčím vyložně nesouhlasila, spíš mě k tomu jen napadá, že autor, který je pro ostatní lidi málo srozumitelný, se dostává do situace, že píše třeba naprosto originálně a neotřele jen pro pár "vyvolených" nebo sám pro sebe.. ;-) Autor hledá cestu k vlastnímu syrovému a pravému projevu toho, co chce vyjádřit a zároveň ke čtenáři. Někdy to drhne. Může to drhnout i na nedostatku talentu autora nebo neznalosti jiných slov a způsobů, než jsou kýče a klišé, v tom, že autor v zajetí sebe a svých představ nevymyslí prostě nic jiného než "láska-kráska-sedmikráska" a "růže-nepomůže," i když to v podstatě myslí dobře a čtenář jeho dobré úmysly pochopí a dá mu tip :)))

Alegna
25. 03. 2011
Dát tip
Marku, opět s Tebou souhlasím, talent si nevybírá jen charakterní lidi, ale také není samospasitelný, do díla autor nevkládá jen to, co umí, ale i to jaký je. Mimochodem, nemám ráda "klaďáky", to jsou mi bližší lidé s hříchy, jen z nich nesmím cítit zášť a tak. Myslím, že je to téma na dlouhé diskuse. S Tebou se mi sice diskutuje moc hezky, ale musím končit. Hezký víkend.

Muamarek
25. 03. 2011
Dát tip
Manuamanua: Může Tě poprosit o zmínění míst, která se Ti příliš nezdála (recipročně k těm, jež Ti přišla "dost pravdivá")? Díky, Marek

Muamarek
25. 03. 2011
Dát tip
Alegna: "Kvalita díla neznamená jeho oblíbenost teď ani v budoucnosti, ani jeho trvanlivost...": To je právě otázka, co se rozumí "kvalitou". Pokud je to jenom jakýsi formální obal - obaly většinou zpuchří či se přímo rozloží. Jde o to, co se nachází pod obalem. Mně šlo v mém předchozí reakci na Tvou úvahu o jedno: vyzdvihnout, že i ten, s kým bytostně nesouhlasíš a povahově Ti nesedí, může napsat něco, co Tě dostane - a bude dostávat i jiné - a i s odstupem času. Talentovaní jsou lidé napříč "morálním" spektrem. Vem si, že spousta autorů, co má co říci i dnes, žila často velmi rozporuplné životy. Villon, prokletí básníci, z malířů třeba Škréta - to jen tak okrajově. Docela mě mrzí, že ti, kdo si tyto autory oblíbí, je pak mají potřebu malovat na vzácné a ušlechtilé charaktery. Proboha, proč? Důraz kladu na prožitek, procítění a empatii. A ta se může objevit i v dílech autorů jinak velmi neemaptických a necitlivých... Marek

Manuamanua
25. 03. 2011
Dát tip
Málokdy čtu tady na serveru něčí prózu, spíš si přečtu poezii. Ale tohle jsem si přečetla se zájmem a zamyšlení se mi zdálo místy i dost pravdivé.

Muamarek
25. 03. 2011
Dát tip
Metta: Za alternick se můžeš schovat, ale stejně máš riziko prozrazení, které někdo nechce podstupovat. A nebo si alternick vybere záměrně, například k provokaci - a pak se k němu hrdě hlásí a fermentuje (fermentace - kvašení)...

Metta
25. 03. 2011
Dát tip
KS: nakrájel ti tam okousané nehty ?

Muamarek
25. 03. 2011
Dát tip
Kamil: Ono co je pro jednoho originální, může být pro jiného kýč... Ty budeš, hochu, v balíku, když z mrkvičky poznáš charakter :-))) A neostrouhal jsi ještě?

Muamarek
25. 03. 2011
Dát tip
Diana - to co líčíš, nebude "kýč" v tom smyslu, jak je často prezentován. Naopak, takové to upřímné dětsky naivní umění je často originální, jeho nedokonalost je v dokonalosti výrazu... A pod to, že každý má právo na svou individualitu (pokud tím neomezuje a neničí individualitu kohokoli jiného) a svou cestu, se podepisuji, Marek

Alegna
25. 03. 2011
Dát tip
Marku, určitě stačí, ne že bych nesouhlasila, jenže, ani kvalita díla neznamená jeho oblíbenost teď ani v budoucnosti, ani jeho trvanlivost Kamile, dostal si mě Ó

Jednou jsem večeřel v restauraci a jídlo bylo dokonalé. Chutné, křehké, krásně upravené, ale ve způsobu nakrájené mrkve jsem náhle vytušil charakterové nedostatky kuchaře a jídlo raději vyzvracel:)

Metta
25. 03. 2011
Dát tip
raja: čeho se bát, dyš je možno experimentovat pod altery ?

Muamarek
25. 03. 2011
Dát tip
Alegna: Jistě, do hodnocení díla se promítá celá řada faktorů - subjektivních - od momentální nálady, nastavení čtenáře zrovna na toto dílo - po objektivní. Tj., jaká je forma díla, jeho obsah, co dílo říká, co řekne za pár dní, atp. Já také při čtení děl vnímám i toho, kdo je psal. Autor často z poza řádků vyčuhuje s celou svou bytostí. Mám tak někdy problém kladně hodnotit dílo, za nímž cítím nesnášenlivost k jinému vyznání, pohrdání lidmi stejné sexuální orientace, bublající ego. Ale tohle by měl asi člověk překonat a soustředit se na dílo jako takové, co do něj člověk vložil - a podívat se na něj i z hlediska, že autor tu už jednou nebude, ale jeho dílo bude pulsovat dál... Ono s tou profilací autora je to těžké. Někde jsem četl, že můj oblíbený spisovatel, F. Werfel, jako malý kluk umučil v plamenech koťata. Určitá míra zla je v každém z nás, jde o její intenzitu. Zároveň však z Werfelova díla sálá neskutečná citovost, potvrzující, že dobro a zlo jsou neodmyslitelně propojeny... Stačí takto? Marek

Alegna
25. 03. 2011
Dát tip
Marku, musím s Tebou hluboce souhlasit a k tomu hodnocení děl Ti vkládám malou úvahu: Jsme lidé různí, na tom se asi shodne každý. To co čteme, tedy hodnotíme podle sebe. Vnímáme nejen obsah, techniku, talent, ale i osobnost autora. Občas se mi stalo, že dílo bylo po technické stránce dokonalé, obsah měl co říct a svědčil o vzdělanosti, přesto se mi nelíbilo, kdesi ve slovech byly zakukleny nepříjemné vlastnosti autora, nebyly vidět, nejspíš si jich málokdo všiml, ale já je cítila, a dílo jsem zavrhla. Naopak, někdy ještě nedokonalé dílo ozvláštní autor svou osobností natolik, že mi vůbec nevadí nedostatky a dílo přijímám velice kladně.

Diana
25. 03. 2011
Dát tip
Tohle je výborné zamyšlení. Má svou hlubokou moudrost a přitom postihuje i laskavé pochopení motivů, umožňujících existenci kýče. Přidám další: Můj bratránek maluje kýče -olejovými barvami - a občas jeho obraz dostanu darem. Jiříka mám velmi ráda. Má srdce ze zlata a sotva se umí podepsat. Tak tak prolezl základku. Celé dětství mne chránil, vyráběl mi hračky, učil mne střílet z luku terče. Jeho obrázky jsou mi drahé, ať si o mně myslí kdo chce co chce.... Každý má právo na svůj život, na svůj vkus, na to, co sám se sebou a ze sebe udělá.

Rajo, víš proč se neexperimentuje? Protože originalita odjakživa vyvolává ještě větší nevoli, než ten kýč!

raja
25. 03. 2011
Dát tip
Víš, co mě štve? Že se neexperimentuje. Že i autoři, co mají potenciál psát hlubší věci a pustit se do něčeho nového, se bojí....*

Muamarek
25. 03. 2011
Dát tip
Metta: Nevylučuje, samozřejmě že ne. Ve zdravém prostředí to naopak patří k sobě. Ale spíš tu mluvím o tom, že mnoho lidí apriori, aby se ke kladné odezvě dostalo, tak něco ze sebe zapřou a uměle přizpůsobí - bez ohledu na to, jak by reagovalo okolí. Je tam to povědomé očekávání... Krytyk: :-))) Hezkej víkend oběma, Marek

Metta
25. 03. 2011
Dát tip
dobré... ta vřelá sounáležitost a pochopení se ale podle mě nevylučuje s negativní kritikou... osobně nemám problém drsně zkritizovat cizí dílo a pak si s autorem-kou za pokusu o vzájemné pochopení docela pěkně, nepovrchně popovídat a naopak, negativní komentáře k mým dílům mě třeba nasměrují k jejich zajímavým autorům, které pak o názor i(negativní) kritiku sama žádám... je škoda, že si autoři někdy musí dokazovat sympatie a pochopení chválou, co občas přeroste v lízání tentoho t

Krytyk
25. 03. 2011
Dát tip
jako bych tam byl .))

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru