Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Cílená reklama v 21. století

01. 04. 2011
7
11
1754
Autor
t.b.kat

Snad mi čtenáři prominou úsudek, že většina z nich (stejně jako já) tráví své tiché večery s televizními pořady. Na tom není nic špatného. Svůj čas si určujeme stejně sami. Mnozí z nás si jistě pamatují doby krátce porevoluční, kdy se v televizi začala také ve větší míře prosazovat reklama. Nejprve jako výplň mezi a později (s příchodem komerčních stanic) jako součást různých pořadů. Pamatuji si, jak mé rodiče, strýce, tety, babičky kolem rozčilovala frekvence reklam ve vysílání, zvláště pokud si chtěl někdo z nich na video nahrát film nebo dokument. Technika nebyla úplně nejlepší v porovnání s dnešní dobou a tak přetáčení tam a zpět a hledání vhodného okamžiku k navázání na reklamní pauzu byl mnohdy nadlidský výkon. Zvláště, pokud jste na VHS kazetě měli již cosi nahráno a těch devadesát minut na zaplnění zbývalo. Jenže právě reklama byla schopna Vám natáhnout film i o desítky minut a tak se devadesát minut mohlo protáhnout i na sto dvacet. Videokazeta se pak zastavila a Vám nezbývalo než úpět a řvát. Časem se valná většina z nás sžila s reklamou a tyto filmové pauzy i častěji využívala k užitečným činnostem – např. k odchodu na toaletu nebo vykradení lednice. Ale pocit otrávenosti a manipulování převládal a myslím i nadále převládá.

Reklama mě naučila, že když budu pít pivo, vonět se kolínskou, brát Viagru, jezdit novým autem atd., budu opravdový chlap. Že, když se budu chtít zbavit ženy, stačí ji prodat na e-shopu, případně ji poslat na nádhernou dovolenou s leteckou společností již od 1 Kč. Časem jsem ony neustále vysílané reklamy byl schopen za herce odrecitovat, případně přezpívat. Pak se objevil nový typ reklamy. Její podstatou je neustálé opakování jen několika slov stále dokola. Příklad: www.kupsiponožky.cz, www.kupsiponožky.cz, www.kupsiponožky.cz, www.kupsiponožky.cz a to po dobu až jedné či dvou minut. Když jsem tuto podobnou reklamu slyšel, byl jsem ohromen. I když jsem se bránil, ty neustále opakující slova se prohryzávala do mého mozku a já se jim nemohl bránit. Vypnul jsem televizi. Zavřel oči. Přemýšlel. Když tu v hlavě se nastartovalo www.kupsiponožky.cz www.kupsiponožky.cz www.kupsiponožky.cz www.kupsiponožky.cz. Šel jsem do práce a zapnul počítač … www.kupsiponožky.cz www.kupsiponožky.cz www.kupsiponožky.cz www.kupsiponožky.cz … vstal jsem a šel do skladu, začal uspořádávat knihy www.kupsiponožky.cz www.kupsiponožky.cz www.kupsiponožky.cz … Vzdal jsem to a na internetové stránky se podíval … stejně jako asi teď vy. Příjemný den!


11 názorů

t.b.kat
14. 04. 2011
Dát tip
IMa: Ahoj, díky - souhlasím s tebou, ale ono to nejde, například na rádiu je reklama na jednu sýrárnu a furt se tam opakuje jedna věta dokola, to se nedá neslyšet:-) Hrůza, jsme jak pokusný králíci:-)

t.b.kat
04. 04. 2011
Dát tip
Winter: právě tahle reklama byla mojí inspirací :-)

t.b.kat
04. 04. 2011
Dát tip
Winter: právě tahle reklama byla mojí inspirací :-)

t.b.kat
04. 04. 2011
Dát tip
Děkuji všem za ohlasy:-)

..hehe..odolala jsem..))) ..já na TV přestala koukat..už je to víc než rok..když se chci podívat na film..stáhne mi ho manžel z netu..a je to..))))

Winter
01. 04. 2011
Dát tip
Jo, fenomén záměrně debilní reklamy... by se měl zakázat. Mobelix ta ta ta ta ta...

kaculka152
01. 04. 2011
Dát tip
pěkný fejeton jen bych řekla ,,trochu uťatý konec´´

StvN
01. 04. 2011
Dát tip
Ty VHSky si pamatuji, i to přetáčení reklam. Nicméně s rozvojem internetu přišla doba, kdy člověk nemusí čekat na nějakou určitou hodinu aby si mohl pustit film. Umím si představit, jak takováhle reklama dokáže být otravná. Jinak jako fejeton je to celkem fajn, i když nemám moc rád, když to autor bere šmahem, jako ty v první větě druhého odstavce, kde jaksi předpokládáš, že lidé automaticky smýšlí tak, jak jim řekla reklama.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru