Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

respekt k cizímu básnickému slovu III.

Výběr: nes, Pišta_Hufnágl, Markéta
06. 05. 2011
13
36
3412
Autor
Krytyk

 

 

 

Naprosto extrémním příkladem textu založeného na denotaci je počítačový program. Strojová interptretace textu vyžaduje dodržování syntaxe a klíčových slov v jejich přesném významu. Počítačovým programem lze říci téměř všechno, ovšem pouze v konkrétně funkční rovině, v níž je vždy nutné rozhodnout, která varianta podle nějakých parametrů platí. Přesto může dojít chybou programátora k nedorozumění a program se může tzv. zacyklit, protože nemá kontrolní mechanismus k ošetření chyby. Kontrolní mechanismy v literárním textu samozřejmě neexistují, není-li nasazena z vnějšku cenzura. Za socialismu se někdejší rovina kontrolního textu v textu nacházela v povinné deklaraci podřazení všech významů marx-leninské filosofii. Po této úlitbě a zaujetí postoje už se smělo psát o čemkoli, i o zakázaných věcech. Dnes sice něco podobného nemá obdoby, přesto lze ovšem sledovat jisté mechanismy konformní platnosti, které kontrolují autora na jeho cestě k volným představám. Především jde o sociocentrický jazyk a jeho neustálé upevňování. Z tohoto pohledu i zde často zazní dotazy směrem k autorům: co jsi tím myslel, tomu nerozumím apod. Pokud jsou splněny kódovací mechanismy na straně autora i příjemce zprávy, potom z hlediska výrokové logiky neexistuje nesrozumitelný text.

 

V našich podmínkách zdejší krásné literatury platí, že příjemce zprávy často nezná význam klíčových slov ani jejich syntaxi (skladbu), ba dokonce se stává jakýmsi paradoxním kultem, že se příjemce zprávy tváří jakoby znalost byla něčím nadbytečným, nadřazeným, aristokratickým. Většina příjemců neumí interpretovat smysl textu, anebo třeba i umí, ale nechce rekonstrukci textu věnovat žádoucí čas a námahu. Požadavek sociocentrismu je potom jasnou degradací rozvoje literatury, zejména když se dokonce kritika začne tvářit, že je tento požadavek jakéhosi lidu oprávněný. Důsledkem takové situace jsou potom diskuze o tom, zdali je metafora nebo metonymie v poezii nadbytečná, zdali jsou různé ornamenty a zdobnosti v textu přímo zločinným prohřeškem. Poetické prostředky se zužují a vyprazdňují z toho hlediska, že se nepředpokládá jejich vědomé užití jako hodnota textu sama o sobě. Marně bychom v literárních úvodech kteréhokoliv druhu hledali žánry jako: blbůstka, mimo, jen tak pro radost. Stejně marně se tam naopak nachází definice rozdílů mezi volným a vázaným veršem, která nespočívá v rýmovanosti, ale především v rytmické stopě.

 

Úkolem kritiky je posilovat a kultivovat právě tento strukturální rámec krásné literartury. Sice se nacházíme ve fázi poststrukturalismu, kdy jsme nalezli pro samotný strukturalismus jisté relativizující meze, ale předpona post není popřením někdejšího ismu, ale jeho obohacením, které předpokládá strukturální či systematickou znalost. Relativizujícím dialogem odhalujeme či přesněji inovujeme nebo zpřesňujeme původní význam, nikoliv popíráme jakoukoli platnost. V tomto ohledu je význam postmoderního myšlení obecně nepochopen a zneužíván v oportunistických diskuzích na libovolné téma. Sociocentricky řečeno: Aristotelova poetika platí, ale je možné o její dnešní aktualizaci a proměnách diskutovat, zejména o tom, co dosud neexistujícího či neuvědomovaného k ní přidáváme. V tomto smyslu jsem zastáncem kritického ocenění formální složky textu v každém případě, neboť se tím prohlubuje naše společná znalost alespoň sociocentrické vrstvy jazyka.

 

 

 

 


36 názorů

Krytyk
22. 05. 2011
Dát tip
souhlas .)) pěkně řečeno

Ostrich
22. 05. 2011
Dát tip
Pozor s tím počítačovým programem - ten je takový, jako o něm píšeš, jenom tehdy, čte-li ho stroj. Čte-li nějaký program člověk-programátor, vůbec nevnímá program tak ostře jako stroj, ale vnímá "rukopis" a záměry autora, leckdy může být čtenář takovým programem rozradostněn, protože si uvědomí autorův dobrý nápad a k němu náležející konotace - nebo zhnusen, když si uvědomí úplně pitomou a zmatenou konstrukci, která ukazuje, že autor programu svou práci odflákl nebo ji nezvládá. Aneb cokoliv vytvoří člověk a čte člověk, to nelze konotací zbavit, jakkoliv se o to budeme snažit :o) Jde jen o úroveň porozumění, znalosti kontextu - zdánlivě jasné suché matematické vzorce jsou pro znalého čtenáře dobrodružnější a konotačně bohatší než většina literatury, kterou do sebe vstřebal. Protože kontextem jsme vždy sami sobě :o)

Proč hodnotíš Petra Měrku, když podle svých slov nedokážeš překročit hranice "výchovných zábran" tzn. nejsi schopen vnímat jeho text, respektive jeho kontext? Tomu opravdu nerozumím. Nejprve mne chceš vlastním textem přesvědčit o neuvěřitelné neomezenosti a sociálně abstraktním vnímání a potom nepřekročíš práh vlastního domu ? Trochu podivné, alespoň pro mne.

sveřep
08. 05. 2011
Dát tip
aha. ačkoli strukturalismus nemusím, zde se dočítám, že poststrukuralismus neznamená "všeobecný bordel". budiž. :))))))) z používání pojmu sociocentrismu jsem opět poněkud na rozpacích. tento pojem v literatuře užívaný je ovšem sám o sobě zděšující, spíše se okamžitě stává pseudosociocentrismem, neboť autor jím se omezující podvádí skupinu i ten požadavek vyslovující - pokud se mu podřídí a vysledek prodává jako literaturu - pro svůj vlastní plat a zájem. :) na mne je to moc silné slovo v tomto kontextu.

Fouraix
07. 05. 2011
Dát tip
přístupnost textu není (jen) o porozumění. toť nějaký omyl či obhajoba produkce kryptofága, kterému je snažší rozumově produkovat a kombinovat, než marně třepat splasklou kapsou přirozeného smyslu pro obraz a fantazii :-)

S Měrkou to mám úplně stejně. Na druhou stranu, takový etalon vulgární mluvy jako Bukowski mi vcelku vyhovuje. Třeba Krchovského ale považuji za jednu z nejhorších možných podob poezie prezentované širší veřejnosti. Vzato kolem a kolem, je to holt kus od kusu.

Metta
06. 05. 2011
Dát tip
Z vlastní zkušenosti znám nebezpečí, kdy si slova začnou žít vlastním životem a z autora se plíživě stane něco jako "duševní zombie". Napřed hledal pro své myšlenky, pocity a fantasie vhodnou formu a básnické prostředky, poté pro básnické prostředky vhodnou myšlenku a nakonec už ani to - řemeslně zvládnutá práce s jazykem už nenesla žádný jeho pocit ani příběh, byla jen prázdným obalem. Čtenáři vzdělaní pilně dekódovali a nacházeli, ti ostatní měli za to, že sdělení holt nerozumí. Přitom tam žádné nebylo :-) Všichni chválili či mlčeli a nikdo neřekl, že král je nahý. Propast mezi skutečností a světem divných zákonitostí slov se nenápadně zvětšuje... Bohužel znám celkem dost takových lidí v okruhu mých známých a bývalých spolužáků a tak trochu rozumím Urvišovu termínu "knihomol", i když bych ho nevztahovala na místní kritiky:-).

Krytyk
06. 05. 2011
Dát tip
no jo stane se to i mně, nedokážu se kolikrát naladit třeba na vulgarizovaný styl mluvy; někde jsou nějaké moje výchovné zábrany, že sprostě se nemluví, takže nemůžu třeba vůbec Měrku a nepřijímám jeho reflexi, ačkoliv jsem si recenze o něm přečetl, nikdo mne nepřesvědčil, že nejde jen o formu a vyprázdněnost .)))

No moment, nikde jsem nepsal, že odmítám náročnost. Odmítám to, když se náročností maskuje plytkost. Což nelze rozeznat, dokud si člověk s daným textem nedá tu práci jej dešifrovat. Mluvíš o špičkách v oboru, fajn, ale sám řekni, kolikrát se ti TADY stane, že hodinu dešifruješ, abys nakonec zjistil, že uvnitř není lautr nic...

Krytyk
06. 05. 2011
Dát tip
Pišta: samoúčel není automaticky znakem povrchnosti a vyprázdněnosti; samoúčel neznamená, že nemám co říci; naopak to tak v konkrétních případech může být; stejně tak je v drtivé většině kýč kýčem a nic více, ale mistrovský kýč přerůstá svoje hranice a může být i přínosem, jenž poukazuje na aspekty skutečnosti tam, kde už nic jiného nezapůsobí (obludný kýč 80 let ve výtv. umění - Sopko aj.); tak například futuristické tahání slov básně z klobouku, všechny podoby surrealismu, koláže každodennosti od Koláře nebo i všechny podoby symbolismu od Mallarméa po Ezru Pounda (včetně TS Eliota) jsou z hlediska užitkovosti předané zprávy z větší části samoúčelné; převážnou roli zde hraje náhoda asociace nebo i jen pouhá náhoda, která popírá záměr autora cosi přesně sdělit; tady je předmětem sdělení protest proti všední realitě, proti zaběhaným sociocentrickým zlozvykům ap.; uznávám, že může být nějaký artefakt vystavěn z bezradnosti nebo povrchní vyprázdněnosti; tady je na řadě diskurz literárního provozu, kde by i autor měl poodhalit svoji intenci, ale především kritik by se měl zorientovat a uvést důvody takových dojmů; příkladně vzato je těžké určit pro to obecná kriteria, ale lze věc osobně deklarovat a zamlženou hranici společně identifikovat; důležité je, aby kritik rozpoznal zdali nese text svoji adekvátní informaci, tj. zdali se realizuje to, co se deklaruje v názvu básně ap. protest proti sociocentrickému jazyku je legitimní i dnes, takže jde o to zdali náhodou nepředpisuje většina sociocentrického zaměření svůj redukovaný jazyk jako normu; to je totiž cenzura svého druhu, podobná latentnímu rasismu, jenž nejde kolektivně a obecně dokázat; na druhé straně je výsostné právo kritika i čtenáře prostě zkoumání a rekonstrukci díla odmítnout, byť na podkladě dojmu; stejně tak je nedokazatelné zdali je to z pohodlnosti nebo osobní zaujatosti, proto, že se některé informace o zkušenostech s achaosem světa nechtějí dovědět, jelikož se do podobné situace nikdy nedostali a nedostanou, prostě se nechce odejít z vlastního zakotvení, protože se tím riskuje identita, tj. místo kam patřím a kde je bezpečno při ovládání textů; spravedlivě lze říci, že většina se nechce nechat ovládat textem, chtějí se nechat pohodlně oslnit vlastním obrazem dokonalosti sebesamých; tím vším nechci rozpoutat nějakou hádku, ale chci říci, že argumentace odmítání náročných konotačně subjektivních forem je plytká, ve skutečnosti spoléhá na lenost příjemců, stejně jako šampon woš end gou, což je vlastně princip zbožštění jednoúčelovosti, které nevidí celý svět jako místo svého pobytu, ale jen svou zakotvenou bezpečnou mělčinu; z obou extrémů pólů: sociocentrismu i originality existuje stejné znechucení a únava na obou stranách barikád; ani jedno nelze úplně odmítnout, vše má právo na život, ale na výběr jen něco .))

Marcela.K.
06. 05. 2011
Dát tip
:-) omáčku jo...ale skvělou?

Protože, jak se domnívám, ona samoúčelnost je v takovém případě znakem povrchnosti a vyprázdněnosti - nemám co říct, tak použiju kudrlinky aby to alespoň nějak vypadalo navenek. Předpokládám, že víš, co tím myslím, a jen pošťuchuješ:) Analogicky, ze světa designu: židle je to sice na pohled krásná, nic proti, ale sedět se na tom nedá. Stejně tak text, konstruovaný čistě formálně, pokud nenese jinou informaci, je pro mě jako čtenáře nepřínosný. Vůbec nepolemizuji s tím, že text si vymazlení formy zaslouží, jen nesmí jít jen a pouze o ni. Stačí takhle?

StvN
06. 05. 2011
Dát tip
Uvařit omáčku není tak těžké. Alespoň ten základ je jednoduchý. Nemysli si, že když jsem chlap, tak mi nakecáš, jak je vaření těžké:)

Marcela.K.
06. 05. 2011
Dát tip
Uvařit skvělou omáčku není zase až tak lehké STvNe :-) Navíc jsou lidi, kteří maso odmítají, pár jich znám a nemůžu tvrdit, že by kvůli tomu byli hloupější, než "masožravci". Taky nemusím mít řízek přes celý talíř... a dřív se jedlo maso jen v neděli...a vůbec.

Krytyk
06. 05. 2011
Dát tip
pišta: text složený výhradně z "různých ornamentů a zdobností" užitých pouze pro to, aby byly užity, si žádné kritické ocenění nezaslouží. ale proč ne? rád si poslechnu argument/y já...: analogie ostatních uměn mají být předmětem tak 6 - 7 dílu .))) a budou

Výtečně. Kdybych si měl ovšem rýpnout, tak sepsáním tohohle na tvé poměry nebývale srozumitelného textu jsi zjevně učinil úlitbu právě těm zlenivělým čtenářům :) P.S. A je třeba říci, že text složený výhradně z "různých ornamentů a zdobností" užitých pouze pro to, aby byly užity, si žádné kritické ocenění nezaslouží.

..však já vím..krytyku..jen jsem měla potřebu to sdělit..ani nevím proč..))

Krytyk
06. 05. 2011
Dát tip
nes: vztahoval jsem tvoji poznámku: ..neexistuje žádná absolutní pravda :), vše závisí na kontexu - ke kontextu relativizování v tomto textu, nikoliv jako revoltu ke smyslu textu .)

Krytyk
06. 05. 2011
Dát tip
Metta: nový nebo hlubší pohled na skutečnost vzniká každým textem, neboť již v pohledu osobního kontextu jde vždy o originální (novou) výpověď - dekódování může být těžké jen proto, že osobní kontext (konotace) nám unikají z neznalosti situovanosti autora, z nejistoty jeho slovníku, jeho zkušeností, které nemáme apod. Pokud autora poznám, často se mi rozsvítí, já osobně jsem citlivý na slovník a mám rád jeho odklon od sociocentra, láká mne konstruovat sepot: příběh stojící kolem dat nějakého (třeba kalendářového) textu; takový příběh lze najít i za zcela abstraktními daty, a nepochybně vždy tam je, ale je často netypický, vymyká se zkušenosti, kterou jsem sám učinil a nemám to tedy s čím ve svém životě porovnat; to já mám právě rád, uvolněně se dohadovat; přičemž mne musí nalákat právě obtížnost a neobvyklost nebo vtip, znám samozřejmě i nudně abstraktní texty a tam se musím nutit; prvotní předporozumění autorovi leží na nějaké podobnosti, s níž se ihned shoduji a další čtení mi to potvrzuje nebo vyvrací; podobnost vyvolává důvěru a naopak, proto tolik rasismu, protože nemůžeme v sobě nikdy upřímně porovnat zkušenost s tím, že se narodíme do romské rodiny; stvn: kjo, jo, bohužel .)

Krytyk
06. 05. 2011
Dát tip
nes: Adorno by tě pochválil .)) refolta muší bejt

..no..já hledám příběh..i v básních..

StvN
06. 05. 2011
Dát tip
Fajn. Ja jen dodam, ze nekteri ctenari neumi klicova slova ani najit. Mozna ani nevedi, ze je maji hledat. Ostatne kolik autoru umi klicova slova napsat. Basne jsou casto jen omackou bez masicka.

Metta
06. 05. 2011
Dát tip
"Poetické prostředky se zužují a vyprazdňují z toho hlediska, že se nepředpokládá jejich vědomé užití jako hodnota textu sama o sobě." s tím mám docela problém...asi je chyba ve mně. většinou čtu text v naději, že objevím pro mě nový nebo hlubší pohled na skutečnost. Aby mě nalákal k vědomému dekódování, musí na mě na první pohled zapůsobit, dotknout se předporozumění pokud k němu musím usednu s tužkou v ruce a nenajdu v něm pro sebe jinou hodnotu než výborné poetické obrazy, budu dost zklamaná.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru