Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seOdkaz budoucím rytířům
Autor
Jinovata
Moc nezbývalo a zbyly by ti
dva díly toho, cos chtěl mít v sobě ujednoceno,
ztratil bys schopnost vidět se na cestě
z jednoho místa, které je tvůj domov,
do druhého, které je tvůj nový domov.
Zbyly by jenom dva baráky s blízkými lidmi a domov
by se stal cestou, přesněji ulicí, a na ní ty:
v dostatečné vzdálenosti od nejbližšího žebrajícího,
aby tě s ním někdo neviděl,
abys mu nelezl do rajónu,
aby ti někdo v nestřežené chvíli
nepředal jeho prachy.
—
I vytasil jsem meč a jal se oblékati brnění!
Tedy jen tu část zbroje, se kterou mi nemusel pomáhati panoš.
Ne, že bych se neobešel bez něj — když tě někdy srazí
tupá rána s koně,
musíš se vysvléct i bez provazů a kladky — popravdě
také touto dovedností liší se pravý rytíř
od řadového těžkooděnce.
Jednou můj přítel v plné zbroji
najel na závoru ohrady s ovcemi. Stíhal tehdy
zběhlé křídlo své družiny: byli jen v pyžámku,
sem tam kousek kůže nebo cvoček,
za pasem různá pižlátka. V ruce, pravda,
nějaké to menší ostří, nebezpečné toliko svou rzí,
která ovšem dovede být nepříjemná v krvi.
Když viděli kamaráda, kterak sebou praštil
nejdřív na berana, potom do bahna,
chtěli, pravím, zamésti své stopy v jeho paměti
stopami na jeho těle! A skutečně,
on ležel bez hnutí, jen jeho ruce
na způsob kuřecích křidélek
motaly cosi v podpaždí,
čvachtání bláta kvákalo,
vrhli se k němu a už už byli rozhodnuti,
ve kterých škvírách loviti budou
jeho krev!
V podpaždí se samozřejmě nacházely řemínky
pojící k sobě hrudní a zádový plát... Milý příteli,
trapné, trapné, všechny je pobil svou zbrojí,
meč netasil, všude se navzájem olizovaly
krvavé ovce.
Tasil jsem tedy a s pomocí panoše
poklidně oblékl zbroj,
ukovanou z kovů pěti různých dolů,
vycpanou kůží z jelena, který
omylem byl skolen
v bitvě, jejímž hrdinou jsem byl!
Dodnes si pamatuji, jak zněly dorazy
jednotlivých dílů zbroje vždy, když jsem se strojil,
jakoby to byla jediná událost. Tak je to se vším,
co se týká boje: chvíli máš dojem, že se soustředíš
právě na tu a tu hlavu, že unikáš šípu
právě toho lučištníka z nejvzdálenější řady — a ono se to nestalo,
zvíře tě pronásledovalo a už už ti skákalo na záda,
ale když ses otočil, jenom tě ostříkla krev!
Nikoli proto, že bych snad chtěl
povolávat přízraky mnou poražených mužů
do služeb své zbraně — ale z nováčkovského zmatení
začínám každé strojení tasením meče!
Jaké to je nořit čepel do něčí kůže, tuku, masa
nebo jaké to je, když někdo jiný totéž dělá tobě, nevíš,
nebyls u toho, byl jsi v té chvíli
ve vzpomínce na celý svůj život,
jenom tvé hrdinství bylo přítomno!
Tasil jsem tedy a s pomocí panoše oblékl zbroj,
řemínky, falešné škvíry, toulec a pochodně, vlajku a pálenku;
hrdě jsem vešel do stáje pod zdviž!
Koně si pamatují vše a myslím,
že se tomu dá i říkat paměť,
i kdybys opravdu do bitvy vyjížděl poprvé,
ale tvůj kůň bitvu zažil — pofrkávání, zvláštní přešlápnutí
stranou jako přes překážku velikosti hlavy,
couvnutí kořenem ocasu do zdi,
to vše tě mírně zneklidní.
Dost na tom, že občas také
živé tělo začne něčím páchnout. Nemusí to být vřed
anebo rána, to se očekává,
ale třeba jen potní žláza na tváři,
kterous v dlouhých chvílích
hýčkal boky prstů,
jako když dvě tanečnice hravě boky srazí,
by vyšla troška panensky bílého mazu — — —
a ten najednou zapáchá. Vlastně
dost na tom, že ti po ránu páchne dech,
a co kdybys spal o trochu déle...
Nejdřív kameny — dopadne jeden, menší
a než se stačíš leknout, už se kryješ, už tvůj štít
zachránil něčí život, další zachraňuješ schválně,
neuvěřitelně velký kámen vyrazil kámen z vnitřní hrany hradby,
jsi v průchodu, ramenem tlačíš do brány, pak ticho,
vlastně šum z dálky, klapot z těl odvalovaného kamení...
To byla první vlna. Stáhli se zpátky do lomu.
V rameni šíp.
Šípy nelétaly. Aha, kámen mi urazil toulec.
Těsně po nepřátelském útoku, ještě v něm,
kdy jakoby násilím opili nádvoří, je možné
vyletět z bran jako po ráně, která ti utrhla ucho
a ty, místo aby ses skácel, zaútočíš tou částí těla,
která je zrovna nejblíže nepříteli, tou částí sebe,
kterous ještě nikdy nepoužil k boji;
můžeš se prostým rozhodnutím
proměnit v démona střízlivosti,
— a v tento okamžik na tebe vždy někdo zírá —
přichází hrdinství!
Skončí to až u hostiny, s prvním zakousnutím
do kuřete, do husy, do holoubka, do zvířátek,
na která není třeba pořádati hon, o něž
stačí říci ženě nebo dítěti a večeře,
snídaně nebo kdy to skončilo,
je na stole. Nikdo si nedá kance ani jelena,
muži se při obírání kůstek uklidní.
Po odpočinku — jako by jakékoli počasí vždy
slučovalo duše — každý ví: střed světa
je v dlažební kostce uprostřed nádvoří,
na místě, kam se nedovalil ani jeden kámen,
vržený obléhacími stroji: tam se seskupí,
na místě určeném vlastní přitažlivostí
a rozhlédnou se po světě, který dobývají.
Hle jakoby jím byly hradby
a do nich nalitá obloha:
průzračná krev svatého grálu,
dokud se opět nerozlije!
Bojuj ve vzduchu občerstveném lesy,
jako bys plaval v milosti Boží, neboť v ní plaveš,
s důvěrou dýcháš na dně poháru a nezalykáš se,
ačkoli s každým máchnutím, které ti vyvrací rameno,
s každým prudkým otočením v plné zbroji,
kdy tělo koně následuje jezdce těžce
jako kapalinou unášený plášť,
víš, že jsi v krvi ne po kolena,
ale na samém dně nebes!
Zasaď ještě jednu ránu, přidej
trochu té námahy, kostkou vržené obratnosti,
zády sálej, co zepředu nasávají oči
a kdybys měl zakopnout o klacek
anebo uklouznout po voskovaném listí,
budou to leda záminky pro doplnění
kostýmu démona bahnem!
Je třeba holedbat se, pěnit, nastavovat zrcadlo své kštici!
Když se sto chlapů semkne do šiku a všichni zafrajeří, smrt
byla by v tu chvíli příliš vtipná
— dnes, kdy o dobrý vtip nezavadíš —
nemusíš si pamatovat jména, ale účesy:
ty před bitvou, ty po ní!
Když k tobě vylétá šíp,
o kterém už před výstřelem víš,
že zasáhne, že jej neomráčí
zadrnčení o zbroj nebo o hradby,
ucítíš objetí, můj Bože, přestaneš bojovat,
a klidně počkáš ne jenom na zásah,
ale už na vypuštění střely,
na dojetí střelce, který
jakoby jej opouštěla láska, doufá,
že ji jen pouští na lov,
že s ní v srdci
těžko si někdo poradí...
Dobře se dívej, kam tě to bodne,
dívej se na tělo, ne na šíp
a pokud nezemřeš...
...bude to směšné
a shodou jakýchkoli okolností
stihneš se o tom i s kýmkoli pobavit.
—
Moc nezbylo. Zbyla ti jen
lhostejně skrytá poloha slunce
nad obloukem mostu. Leda bys o ni měl zájem...
Občas se člověk podívá na cokoli, co má doma,
třeba i na střed žárovky.
Krmíš tu holuby
a vyberu ještě třeba racky
tím, co jim před tebe lidé naházejí.
Nejsi užitečný, ale ptáky to zřejmě i baví:
skoro až nadšeně popoběhnou k drobku — jakoby tě neznali —
a ty jim ho sebereš, vrací se tupě někam zpátky,
provinile ho vrátíš — jsi tak čitelný — obrátí se,
ale jenom proto, že ten drobek uslyšeli.
9 názorů
meralda s.
23. 01. 2014alcap on e
07. 01. 2013líbí-tip
vindal drámo
14. 10. 2012Především nutno poznamenat, že prostřední pasáž, ač prosta nadpřirozených jevů, připomíná mi silně fantasy. Možná tím, jak moc RPGčkově, nadpřirozeně, je líčeno rytířské řemeslo.
Fantasy je problematické, protože se po odchodu svých otců zakladatelů propadlo v brakový žánr. Chce-li umění pracovat s brakovým žánrem a chce-li být bráno vážně, nesmí používaný brakový žánr brát vážně (viz Pulp Fiction). Ale zde není žádná známka dehonestace nebo výsměchu. Úvodní a závěrečná sloka spíš naznačují, že to celé bylo snění, meditace. I pro tyto účely ale text mohl být proškrtán.
Nudilo mě to a dočetl jsem to jen se zaťatými zuby.
Byli jen v pyžámku, sem tam kousek kůže nebo cvoček,
za pasem různá pižlátka...
... celý je to parádní :)
Dlouho nad textem (jako celkem) váhám. Vnímám silně stylizovaný příběh (jak bych si mohl nevzpomenout na Holana... třeba Martin z Orle řečený suchoruký nebo Smrt si jde pro básníka....)....
Ve svém průběhu je násilně i nenásilně prošpikovaný paradoxy (namísto metafor, jichž je, zjevně záměrně, minimum; a když už tropy, tak častěji příměry), viděný ironií, nadhledem. Vnímám alegorickou rovinu. Spění...; vzpomněl jsem si na tvou báseň Obvyklé hrinství. Jen mám trochu problém, něco ve mně se příčí: bez výhrad přijmout archaicky stylizovaný jazyk některých pasáží, především v první čtvrti (vyjma prologu, ten mě potěšil velmi). Místy mi to přijde jako taková "rétorika", tuším účel, ale nejsem si jistý jak(ostí)
Příběh je vedený pevným autorským záměrem, což mně, čtenáři, na jedné straně přidává na klidu (báseň nepřetéká nahodilostí), na druhou stranu si ten záměr chvílemi žere svůj vlastní ocas (přijde mi), naštěstí v takový moment text osvěžíš nějakým úchvatným obrazem:
dnes, kdy o dobrý vtip nezavadíš –
nemusíš si pamatovat jména, ale účesy
A vůbec, poměr záměr/mimozáměr je pozoruhodně tematizovaný i v samotném motivu "hrdinství" - a já, ani nevím proč, v tom hledám paralely (extrapolace) ke kde čemu, mmj. i k tvorbě; a hle - nacházím.
Text mě do sebe definitivně zavinul až od strofy začínající "Dost na tom, že občas..", tam to začíná jiskřit.
Jako celek je text zajímavý už jenom tím, jak provokuje. Je v něm vyčleněný rozlehlý prostor pro jistý druh "divadýlka" (i zde jistá souvislost s Holanovými příběhy). Ale ty na to jdeš jinudy než V.H., práv přes zmíněnou absurditu...
Lyrický subjekt, mluvčí (...) si oblékají masky - a vše je zakomponováno do zvláštní hry. Vysoké hry.
*