Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seČasutok
Autor
slepec
Seděl za stolem, před sebou nějaké papíry, notebook; překládal. Dělal tuhle práci s menšími či většími pauzami už spoustu let. Nejlépe se mu pracovalo v tichu a tak si zabydlel noc, i přestože bylo těžké si nárok na ni udržet v běžném chodu života. Seděl za stolem, překládal, byl zhruba v půlce své pracovní doby, normálně by byl vydržel u stolu ještě několik hodin.
Teď ale cítil, jak se slova drolí mezi prsty, přestávál vnímat jejich význam. Automatismus ho vedl slepou cestou, hlava mu těžkla. Odložil pero. Přehlédl řádek, na němž se zřetězil nějaký nesmysl; noc kolem něj jako by se zcukla do jediné, nekončící minuty. Zhasl světlo, potřeboval oddech. Pootočil si židli k oknu. Sledoval nepravidelnou linku obzoru vedenou po střechách paneláků a korunách stromů. Vše pod sebou halila do černé tmy; nad sebou nebe: šedé, beztvaré. Ve vzrůstající bolesti hlavy se vzdouvaly řetězce českých a anglických slov.
Otevřel oči. Nad obzorem bylo nebe světlejší. Holé koruny stromů jako by dokonce matněly v plíživě se rozlévající záři. Zavřel oči. Necítil únavu, jen tupý pocit, jemuž se myšlení pomalu odevzdává.
Otevřel oči. Na displeji digitálních hodin svítilo 3:44. To nemůže být svítání, prodralo se do vědomí, takhle časně, v zimě. Znovu zavřel oči a znovu je otevřel; nemohl než uvěřit, že svítá. Cosi se v něm uvolňovalo a rozlévalo. Nánosy bezvýznamných slov, jež ho tížily, se pomalu rozptylovaly. Obloha se jasnila, vše zřetelnělo. Neviděl jediný paprsek světla, ani jediný mrak. Na hodinách bylo 4:21. Bez hnutí setrval několik desítek minut. Mezitím se zcela vyjasnilo.
Oblékl se a sešel ven. Chodil prázdnými ulicemi, v nichž se postupně začali objevovat další chodci. Houstl provoz, otevíraly se krámy, vzrůstal hluk. Mlčel. Bylo poledne, tou dobou obvykle začal pociťovat únavu. Vrátil se domů, oknem pronikaly do pokoje paprsky nezvykle silného slunce. Ležel, nemohl spát. Znovu ho to táhlo ven. Slunce dlelo vysoko na obloze, provoz hlučel; šel do restaurace, ale ztratil chuť k jídlu.
Ležel a hleděl do stropu. Na dně mysli zůstala vzpomínka na svítání, na pokoj přelomu dne a noci. Vstal, zapnul televizi, rádio, někomu volal, ale nikdo neměl čas. Znovu vyšel ven, slunce neustále svítilo. Nepamatoval si, že by někdy v zimě takhle svítilo. Procházel známá místa, neměl nic na práci. Neklid ho svazoval v kruhu omezených úvah; začal ta místa nesnášet, nebylo na nich nic, přesněji: nic z nich nezbývalo. Zmáhala ho únava, nasedl do tramvaje, jel nazdařbůh, oknem ho oslepovaly sluneční paprsky. Vešel do hospody, pil pivo, vše se slilo v těžký šum.
Když vyšel ven, mohlo být krátce po poledni. Chtěl spát, nepamatoval si, jak se dostane domů; potácel se, v polovědomí se svalil do postele. Zíral do stropu; zatínal pěsti. Pak vstal, stoupl si před okno a zavřel oči.
Když oči otevřel, obzor se topil v záři zapadajícího slunce. Znovu je zavřel, znovu a znovu s umaností, s níž bezmoc zatíná pěsti. Záře rostla, až se drala i skrze zavřená víčka. Nahmatal židli a sedl si. Stále zřetelněji mu vyvstávala vzpomínka na okamžik, kdy se noc lámala v den; od té chvíle neuběhl žádný čas.
Oči: měl před nimi úplné bílo. Řekl: noc. Rozpomínal se na nějaká slova, vyrážel je do oslnivého světla. Skvrny jednou pohltí své slunce. S jasem, který plnil vědomí, odcházela veškerá síla. Nakonec byla bolest tak nesnesitelná, že se podvolil. Oči: nic z nich nezbývalo; svalil se na zem zalitou světlem.
7 názorů
Jistý směr alegorického výkladu naznačuje pasáž z knížky, ve které jsem dnes náhodou listoval:
Pili jsme jako vždycky bílý rum s hnědým cukrem, plátna byla opřena na zemi o zeď, mnoho pláten z posledních let. Ale toho dne jsem se soustředil na několik právě dohotovených obrazů, které jsem viděl poprvé a které se lišily od předchozích podivnou převahou bílé barvy. Ptal jsem se: “To, co maluješ, je pořád noc? – Ano,” odpověděl.
V předchozím období, nahá těla bez hlavy plula v prostoru, zatímco malí psíci dole plakali v nekončící noci. Ty noční obrazy byly podle mého inspirovány vzpomínkou na minulost otroků, pro které noc byla jedinou chvílí sovobody. “Noc opustila tvé bílé obrazy? – Ne. Je to pořád noc,” odpověděl. Pochopil jsem: noc jen obrátila naruby svou košili. Byla to noc ve věčné posmrtné záři.
(Kundera, Milan: Zezdola k růžím přivoníš. Naposledy u Ernesta Breleura, mého milovaného černošského malíře na Martiniku. in Zahradou těch, které mám rád, s. 74)
Nepochybně, Sartre, Camus, Bataille... Čtu zde ale silnější tendenci k deformaci empirické skutečnosti (sluneční cyklus), která patrně směřuje k nějakému (?) alegorickému sdělení. (Nesnažím se o tajemný komentář nejasného textu, pouze opatrně otevírám možné čtení... sám tomu s časovým odstupem jen málo rozumím).
No, jazky má pěkný rytmus, ale celkem je ten text o... o čem je vlastně tenhle text?
chcelo by to nejako rozdeliť, lebo sa to strašne zle číta...podľa mňa je tu veľa nepotrebných informácií, strašne rozvláčne...dostala som sa zhruba do polovice a nemám chuť dozvedieť sa, kam to celé smeruje...a mám pocit, že to nesmeruje nikam