Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seVášeň v hrnku chilli čokolády
Autor
El...
Závan mléka mandlového
čokoláda - i v očích jeho
plamínek tančí v mihotání
čeká nás ekvádorské milování
Nápoj houstne každou vteřinou
je - jak my - skryt pod pěnovou peřinou
Něžně tě líbám na víčkách
pojďme se projít v chilli papričkách
Horkost stéká po porcelánu
dnes noc přichází až k ránu
jen co rty poprvé ochutnají
už nečekáš a ruce objímají
Když vášeň pálí na jazyku
my dva - nazí v nočním svitu
nech vůni z hrnku vzduchem plout
pojď se mnou v temnotě utonout
7 názorů
Příkladem sémanticky nekvalitních rýmů jsou verše gramatické, kde je zvukové shody dosaženo díky příponou vyjádřené příslušnosti ke stejné mluvnické kategorii, např. instrumentálu (hejtmanem/banánem, lepšími/slabšími), infinitivu (troubit/snoubit, klečet/brečet), perfekta (věděla/seděla, jedlo/vedlo), někdy dokonce — ó hrůzo — pouhou alternací předpony (sebe/tebe, malými/modrými, připoutat/zakoukat, přinese/vynese). Jako gramaticky příbuzné vnímáme i mezidruhové křížení přídavných jmen a číslovek stejného pádu a čísla (ženatý/desátý, svatou/pátou).
Používání gramatických rýmů je typické pro naivní lidovou poezii, pranostiky, školní slohová cvičení, a nejlépe bude, pokud na tento okruh tvorby zůstane omezeno i nadále. Ne vždy se lze gramatickým rýmům vyhnout, vždyť je potkáváme i v dílech klasiků, neměly by ale pokud možno převládat.
Častým prohřeškem je abúzus zdrobnělin a používání již nesčetněkrát omletých rýmových klišé (láska/páska, nebe/tebe, tvář/polštář, slzička/do trička, sluníčko/maličko), což je typické pro dospívající autory poprvé konfrontované s emočními zvraty. Jako první pomoc před používáním těchto banálních rýmů je vhodné si ještě před vyhledáním rýmu ve veršovacím slovníku zapsat slova, která nás napadnou během několika prvních sekund, a těch se pak vyvarovat.
- - zdroj: rymy.cz (mimochodem velmi užitečná stránka)
Jinak se měj pěkně;-)
Miroslawek
18. 02. 2013pravda, trošku větší hrnek, přímo sud
Miroslawek
18. 02. 2013Vampirelord
13. 02. 2013Dalo se to číst docela....proč ne...sexík...Zdendo, Ty jsi fakt negáč :-)
Richard Hrob
12. 02. 2013Ty bláho, rozhodně zajímavé.