Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePochybnosti končí, když
Autor
Oldjerry
oběma okny ve mně
koukám na cesty, které vedou
do zelena šedou
a do světla zakuté temně
na spojenice severu a jihu
na čáru styku rovné s klenutou
na rozhodnutí tíhu
tam, kde je pravda jistě
ale kde - nik neví
protože pouhým
popřením lží
se pravda nezjeví
kontury měknou
když šerem mží
---------------
meditace končí
před zavřenými okny
když se mihnou lokny
zapomínám pravdy, lži a cesty
kontury a tíhy
myslím jen na čáry styků
27 názorů
lucie.médea.
14. 09. 2016*
Petr - díky
cikorka - vzpomínka na dětství ve válce... jo - tak k věci: to je v poho... dík za názor
Zvukomalebnost, emoce, nálada, ale také podobné pocity rozpačitosti jako bříza... Nicméně ta zvukomalebnost mě chytla rychle.
Největší štěstí v životě je najít správného partnera. Já to štěstí měl a mám... nevím, jestli tohle může říci i moje žena... (:-D
a2a2a - dík za analýzu i když pro mne jsou důležité i ty odskoky, jimiž sám sebe o něčem ujišťuji a mám zřejmě falešný pocit, že jimi upřesňuji to, na čem mi záleží...
V zápalu debaty s břízou jsem nepoděkoval Lnici a quíčale, tak to napravuji: dík.
břízo: promiň - v prvním tvém vstupu jsem měl pocit, že jsi četla povrchně a dílo odsoudila. Má reakce byla poněkud přecitlivělá, naopak si vážím toho, že ti i tak stála za napsání názoru, protože nakonec asi tvá poznámka k a2a2a vyvolala diskuzi, která měla dopad takřka definitorický.
neoOpica - neviem, čo si chcel povedať a napokon: smrže sú dobré treba pod mäso, iba je treba vedieť ako s nimi narábať
Jsem rád, že k tomuto dílku vznikla diskuse a já tedy také vysvětlím, proč jsem dal výběr. Je samozřejmě do jisté míry subjektivní, protože trochu znám osobnost autora, třebaže jsme se fyzicky nikdy nepotkali a proto snad i rozumím obsahu. Někdy mne báseň zaujme jen jediným veršem, který má tak silný náboj, že překřičí všechny verše předcházející tomuto verši a to je i tento případ. Celá báseň až na dvě sloky nijak nevyniká, dokonce mi přijde i nadbytečně upovídaná a metafory s okny ve mně či sloka s loknama mi přijdou i docela kostrbaté, ale je zde několik silných míst, např.:
...na rozhodnutí tíhu...
...kontury měknou, když šerem mží...
...zapomínám pravdy, lži a cesty
kontury a tíhy
myslím jen na čáry styků
Zejména poslední řádek mi při čtení přišel velmi neúprosný,to vyrovnávání se s omezenými nabídkami životní (ne)perspektivy a úpěnlivou snahu nepřijít o to nejcenější, co máme. Blízkost. Dost možná jsem četl báseň úplně jinak, než ji autor zamýšlel, ale snad to není tak rozhodující, jestliže jsem našel něco, co na mne zapůsobilo. Báseň trochu víc filozofizuje než by básni slušelo, ale díky oním výše uvedeným veršům jsem to strávil. A když máte u básně pocit, že za ni vidíte tu tíhu, s jakou je nucen autor dívat se do vlastní reality, pak je snadné i uvěřit a co víc, vztáhnout i na sebe, třebaže v této konkrétní básni nedobrovolně.
Ještě chci dodat, že bříza bělohlavá mi přišla ve svých poznámkách korektní a i tento způsob spíše dotazování než vlastní kritiky je podnětný na obě strany.
Adriano - dík. Jsem rád, že se mnou souhlasíš. To jsou pozůstatky špatně pochopené učitelské fráze: »Co tím chtěl básník říci?« místo vlastní otázky: »Kde jsem tohle zažila?«
Adriana Bártová
19. 08. 2016jindy se orientuji víc, ale Kočkodan mi sebral myšlenku, tak se budu opičit:
„protože pouhým
popřením lží
se pravda nezjeví“
atmosféra melancholická, snad skoro smutná
jestli můžu k debatě s břízou: já taky většině věršů obecně moc nerozumím, ale souhlasím s oldjerryho názorem, že to není podstatné, že je to o náladě, rozpoložení nebo pocitu, který mi přečtení navodí, a to je pro mě 100% pravda, nejsem kritik ani odborník na literaturu, jsem čtenář, který chce mít nějaký zážitek nebo pocit z toho, co si přečetl, jaký bude, to dopředu nikdo neví
za mě díky, T, zůstaň svůj a minimálně o mě nepřijdeš :)
Dobrý, promiň... ve mně prostě apriori vzbuzuje nelibost, když nemohu po takovéto kritice porovnat způsob psaní. To není jen kvůli tomu, cos napsala ty - já jsem tu zažil i dost nechutné útoky, které začínaly podobnou kritikou lidí, kteří právě pod jiným nickem psali básně či povídky a pod jiným kritiky, nebo sprosťárny... . On už takhle net dává velkou anonymitu - natož s alternickem. Prostě jsem rád, když vím kdo je autor básně a kdo je autor kritiky. Tak se ježím dopředu... vynech mne není příkaz, ale doporučení, protože já jinak psát nebudu, na to jsem už moc starý, abych potlačoval sám sebe jen kvůli nějakému slůvku.
Břízo: chtěl jsem se podívat, jak se píše správně. Bohužel - bříza bělokorá je žena, která sice sama nepíše díla, ale předvádí se jako rádoby kritička. Já napsal, co jsem považoval za správné. Jestli mi nerozumíš mne sice trochu mrzí, mě to ale kompenzuje fakt, že jiní mi rozumí... pokud mne budeš vynechávat nebudu to považovat za ztrátu...
břízo, nazdar - kdyby se všem všecko líbilo tak by vlastně nemělo cenu psát. Hned zkraje píšeš pravdu pravďoucí, ale nevyvozuješ - prosím: jen podle mne!! - správné závěry. Vždyť vůbec není pro tebe směrodatné, co mne k tomu psaní přivedlo... cílem je navodit ti náladu, situaci, kterou ti báseň připomíná, dotvořit si ji podle sebe. Nepátrej po mém nitru (sám se v něm nevyznám ani po tolika letech života). Buď ti to něco řekne (a to ti asi připomněla něco ne moc dobrého - podle reakce), nebo bez mrknutí oka jdi na další, třeba to pro tebe bude ta správná - i když pro mne a pro jiné ne. KAŽDÝ JSME VELICE RŮZNÝ a z toho vychází vztahy, děje, stavy, skutky, pocity - život.
Jinak s tebou souhlasím: každé tečky od a2a2a si vážím, protože nikdy nedává nic zadara a bez důvodu. Někdy se sám divím, když najde silný motiv v mé práci, o němž ani já nevím... (:-D
Danny, Gora, Kočkodan - díky a to každému zvlášť...