Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seU L I Č K A (6) POVĚSTI . . .
Autor
blacksabbath
"Krajina kolem soutoku Vltavy a Malše má v sobě opojné kouzlo, cosi omamného a čarovného"
Víš, kdysi ...
před milióny let, dopadl prý meteorit,
s kosmickým poselstvím do naší kotliny,
a ta je od té doby poznamenaná čímsi,
co nazvat lze snad magií.
Pyšníme se pověstmi
stanuvšími se před mnoha lety,
které nás ale ještě dnes ovíjí - -
Jako ruce černé či černobílé paní ze Starého Města,
kterážto zakopána byla pod prahem vlastní chalupy,
o věno i bytí připravena, uškrcena manželem hamižným.
Zajdeme-li spolu do bývalé pekárny vojenské,
můžeme potkat i Bílou paní. (Tato nemá nic společného s paní rožmberskou.)
Však pozor! Vidí-li bezpráví, vmete ti mouku do očí, nohy ti přiková k zemi.
Truňk si spolu zavdáme, ale včas je nutno z šenku odejít.
Bezhlavý rytíř, nesa hlavu pod paží,
ožralé v Kanovnické rozhání
obvykle po jedenácté večerní.
Jen těžko uhneme kopytům jeho koně v uzoučké ulici.
A boj se, boj černého mohutného psa,
kterýžto pobíhá v nočních hodinách po hřbitově u kostela sv. Mikuláše.
Oči má ohnivé a nebezpečně cení zuby.
Když se k němu zády otočíš, skočí a kousne!
Nuž rychle, rychle se pomodli.
Vidíš? Tam u Černé věže. Vůz černý pohřební. Sám od sebe se rozjíždí.
Utíkej, co nohy ti stačí, na kozlík nikdy nesedej! Tam Smrtka sedí.
Slyšíš? Přímo z věži Černé, z podlaží nad zvony, jakési mátohy tam kvílí a skučí.
Tak je to nejednu noc.
Až zemřeš, kostlivec, jež sedí zde, pařátem zvon zvaný Umíráček rozzvoní.
Ještě radu ti dám, brachu. Na tři lebky opršelé
. . . pozorně se koukni!
Provází je zkazka z doby panování krále Jana Lucemburského,
o nebojácné jeptišce Aloisii, kterážto chodbou podzemní
z kláštera ženského do dominikánského kostela Obětování Panny Marie,
v nevlídné podzimní noci oddati se rozjímání šla.
V mihotavé záři svící uviděla poulící se oči zlé, bezbožníky, kteří loupiti sem přišli.
I přivolala zvonem zbrojnoše, a tak zachránila poklady církevní před lupiči.
Ti lapeni byli a jejich hlavy pro výstrahu do zdi zbrojnice zazdili.
Všelikým ostatním pobertům pro výstrahu!
Snad i v století našem by takto lupiči měli býti zazděni.
10 názorů
blacksabbath
15. 09. 2020Zdravím Přemku.....jsem moc ráda, že jsi se zde zastavil a četl.....k těm dílkům se i já čas od času vracím.....přeji ti nádherný den!
Vynikající přehled veršem o rejdech strašidel a jejich obětí. Svět tajemna a legend ožil do dnešní doby odkazem - zazdít!
blacksabbath
07. 10. 2016všichni hamižníci hamižní...by měli býti zazděni.....Děkuji, že tato dílka čteš.....a za tvé obsáhlé kritiky........přeji příjemný večer
Přechodník ...stanuvšími se... mě tahá za oči, ale z gramatického hlediska nemá chybu. Jen v něm vidím spíš skupinku lidí, která se postavila... ## ...odehravšími...? Prkotina, a vzhledem k archaickému nádechu dalšího textu je ten přechodník v pořádku.
Horor v poetické próze; číst tohle potmě u hřbitova, bude mi běhat mráz po zádech. Za zdí, místo za vodou, říkám si po přečtení poslední věty, při níž myšlenky nemohou neodběhnout k dnešním "mocným" :-) Tip.
blacksabbath
28. 09. 2016děkuji..........
blacksabbath
28. 09. 2016Nani.......hezký den....děkuji
blacksabbath
25. 09. 2016Hezký večer Evženie.....přeji Ti...krásné sny...:-))))..........děkuji......
Evženie Brambůrková
25. 09. 2016To se ti povedlo. Pověsti přímo miluji. /T
blacksabbath
25. 09. 2016...:-)))....hlavně nečíst. na noc.....děkuji a příjemný zbytek neděle.....
Bojím se,bojím, kdoví, kdy zas pojedu do Budějic:-))) pěkné počtení na odpoledne nedělní...