Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sepátrání
Autor
Loutka
Pátrání
Kolikrát jsi mluvil k tomu co nemá zralé oči
jen
Ze dna země vytažené pyramidy zigguraty věže
Z tekutých písků mírného bezvědomí
Když tma hluboce mručí a kousek za ní
Světlo uvnitř
Proč si zdvihl ten chrám v sobě
A kadidlem slov uctil snad i to
Zneuctěné
Abys zavrhl a zbořil a postavil nové
Co tiše bzučí ve vakuu
To dobře vychlazené neznámo
Verše tepané z nejistoty?
Velkým obloukem co sleduje zlomená nebesa
Přišli jsme
Přijímat
Nechci se ptát na nic míň než proč se modlíš a
K čemu se modlíš
A proč se modlíš
A pokud si nemyslíš že se modlíš
Tak k čemu
Se modlíš
Nechci se ptát na nic jiného než na struny
Nebyl pro ně důvod
Nechci se ptát na nic jiného než na písně
Komu se asi zpívalo poprvé?
A když jsi zapudil staré vypravěče
Nechal je vylézt po mohylách z nezodpovězených otázek
Až do nebe
Kam asi jdeme teď
S novou písní a cizokrajnou vizí
Která není naše vlastní
Co sleduješ?
Nemyslím že by byl důvod nevěřit
Už dlouho se snažíme osahávat to nevidomé prázdno
Možná v něm tvoříme tvary
Možná v něm znetvoříme naději
A projednou doufáme že
Co jeví se mimo nás
Nás
nezradí
9 názorů
většinou kecy v kleci - v čem je provedenej kus smíšeným veršem??
"K čemu se modlíš
A proč se modlíš
A pokud si nemyslíš že se modlíš
Tak k čemu
Se modlíš"
uniká mi jen naznačená funkčnost a dopad onoho -
tak k čemu, teda??.
"Možná v něm tvoříme tvary
Možná v něm znetvoříme naději"
tady se možná děje víc než dost
Thea v tramvaji
07. 03. 2017Myslim, ze to drzi pekne po spolu :) i kdyz na muj vkus vice ukecane, prevazuje to, ze se mi libi nektere obrazy, výrazy a tak. Asi toho chces hrozne moc rikat :)
whispermoonlite
19. 02. 2017tohle je jiný případ. první verš mne pobídl k ostražitosti, ale pak se to rozvinulo a na mnoha místech spolehlivě zazvonilo. pro mne zvlášť: co tiše bzučí ve vakuu; není důvod pro struny; sekvence s motivem modlení; vize, která není naše vlastní, a k tomu východisko v závěru – tato místa vyvolávají okruhy otázek.
například se nerozebírá, odkud zklamání plyne, pouze se konstatuje (nezralé oči, zlomená nebesa, zpochybněná přítomnost adresáta modlitby, vypravěči bez odpovědí), ani zda má subjekt ve vztahu k tomu "vně" vůbec nějakou volbu, a kdo komu vlastně dává šanci. zdá se, že konkrétní vnější autorita (náboženská) je pouze nahrazena stejně tak vnější, ale nekonkrétní (agnostickou), což je jedno z obecně přijímaných východisek.
poznávací vklad je tedy limitovaný, ale zde opět nejvíc záleží na kompozičním zpracování, které v básni udržuje napětí a někam ji směřuje, uvádí motivy bez planého přešlapování. závěr se nepropadne, třebaže výtka nemá v básni oporu, neboť je tezí, která ji předchází. z textu vnímám silný a koherentní pohled, kterému se podařilo sloučit několik vhledů a výhledů v rámci obsáhlého a rozhodně náročného tématu.
ještě technická poznámka: "kadidlo slov" bych ještě vzal, "verše tepané z nejistoty" už bych raději oželel. *
Stárnoucí vlk
12. 02. 2017Zakončení nezdařilé, ale jinak jo )