Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seDéšt´ v barokní čtvrti
Autor
Musaši
Déšt´ v barokní čtvrti
Do pihovatých tváří soch
se zvolna vpíjejí
nesmělé kapky
Do pískovcových draperií
jako by vrtal dírky
bezbožný červotoč
Vlající kamenné pláště
akčních hrdinů s plnovousem
hrozivě černají
a mohutné paže
jednou jen obejmou vítr
podruhé svírají omytou
blyštivou berlu ze zlata
potřetí hýčkají v náruči
třpytící se zmoklý kříž
Déšt´ asi zabloudil
v tom lese z gest
Naráží do skel vitráží
jak datel bubnuje do bání z mědi
a svolává holoubky
na suché římsy pod střechami
- Tam u nás na předměstí
mezi pravými úhly
prší jen ve fádních rovnoběžkách
27 názorů
Víš , já si ale myslím , že i takový zdánlivě jen pohlednicový popis , je li zvládnut poutavě a trochu zábavně může fungovat jako kamera dokumentárního režiséra . ...Jen záběry a hudba - . To co je za tím , to už si musí jaksi vyvodit z díla sám čtenář . - Tím ale proboha nechci říct , že tahle básnička měla takovéto ambice . Měla je jiná básnička , ale stalo se že i tu čtenáři považovali za "jen" veselý popis situace ve městě , kdy místo toho ,aby padal sníh , zpívají v listopadu kosi . Tipů bylo málo a tak jsem básničku smazal .
whispermoonlite
29. 11. 2018téma pohlednice. ano, autor píše stylem, který je založen na konkrétní popisnosti, do které vstupují víc nebo míň nápadité metafory, a která je podmalovaná určitou náladou, pohledem na svět, lidským tématem. to je regulérní postup. stejně jako požadavek přesahu, aby nešlo o jalovou selekci objektů a dějů na dané téma nebo potřebu sdílet neúnosnou emoci.
Někdy líčení ulpí na povrchu a nálada nepřekvapí. Jindy báseň pozvedne metafora, nebo celý shluk, jenž nasvítí cíp světa v nové podobě. V ještě lepším případě se za básní tvoří neviditelná tenká stěna, která čtenáře láká, aby se do ni s důvěrou obtiskl.
myslím, že není nutné navrhovat léčbu. styl je víceméně konstantní. jednou to vyjde lépe, jindy hůř, je to věc statistiky, metoda pokusu a omylu. na konci se to shrne, vyberou se nejlepší čísla, zbytek se odsune stranou, a to je asi tak smysl všeho.
pokračuj tedy dál, jak jsi zvyklý, Musaši.
Thea v tramvaji
14. 11. 2018Pěkně to umíš popsat. Asi budeš dobrý pozorovatel :)
vesuvanko , oldjerry ,
někteří mi psali ,že se pořád beru až moc vážně a tak jsem se tedy vrátil ke hře s metaforami . Dost lidí to pobavilo a tak jsem spokojený . Já bych byl ze všeho nejraději popovým básníkem ,chtěl bych mít vysokou čtenost a bavit co nejvíc lidí . Kdysi se mi to už začínalo občas dařit , ale tenhle nick má na můj vkus jaksi pomalý rozjezd. No ale - třeba se to časem zlepší .
egile ,
já bych moc rád psal třeba o Berninim a jeho Extázy svaté Terezy ,ale myslíš ,že by to tady někoho zajímalo ?
Tvoje poznámka o pohlednici je velmi trefná . Ano , je to jen taková pohlednice .Dnes jsem vložil básničku "Po dušičkách II" . To je také taková civilistická pohlednice , vemi realistická , z jednoho malého městečka.Ta básnička končí poznámkou , že bych chtěl být Josefem Ladou dneška a "malovat" jako on obrázky ze současnosti velmi akční a plné rozpohybovaných lidiček.
Nechci ale být jen malířem pohlednic ,ale občas se chci pokusit i o víc a jsem zvědavý , jestli tě aspoň někdy něčím dokážu zaujmout .
ysslandio ,
třeba pro tebe někdy napíšu o dešti na sídlišti . O dešti v průmyslové zóně jsem už taky psal . I mezi plechovými halami má déšt´ svou poezii.
Leraku , atkij ,Dodolo ,
díky za pochopení a za pochvalu.
Kolobajdo ,
toho si cením .
Norsko ,
tak trošku se vracím k volnému verši a o té grafice pouvažuji . Inovace jsou potřebné . Díky za připomínku a jsem rád , že tu básničk +/- hodnotíš pozitivně .
Knihomole,
jsem rád , že se líbilo .
qíčalko ,
jako ptáček bys měla mít pro ptáčky pochopení . Ale jinak moc děkuji za pochvalu .
Přesně to vyjádřil a2a2a - ta popisná část je trošku rozmazaná, ale závěr tomu dává rámec a poslední minisloka tomu dává smysl... ***
Do pískovcových draperií
jako by vrtal dírky
bezbožný červotoč
Pěkná metafora pro erozi, celá báseň je krásná a působivá : -))) TIP
S barokem to má (bohužel) jen pramálo společného - na to jsou zde lyrické evokace až příliš popisné a malebné. Postrádám nějaký podstatnější přesah, nějaké tnutí, zahloubení. Můj problém, vím. Opět prostě vidím... pohlednici.
Roztoulaná lapidaria. Kamenné výrazy a v kamenolomu zapomenutá srdce. Chlad strnulosti v pěkných verších. I déšt Ti v v sentimentu potleskává. Dobrá práce!
mne osobne najviac zachutil záver, ..ale ako celok mi to prišlo asi až príliš veľavravné..záverečné tri riadky však nice..
Mno. Atmosféra by byla a slova nejsou špatný. Se závěrem jsem trochu bojoval, ale proč ne. Z hlediska drajvu, řádky bych prodloužil a pohrál si s grafikou (důležitý). Chápeš?
Karpatský knihomoľ
12. 11. 2018Je to čistá poézia a navyše prístupná, čo už nie je samozrejmosť.
Marcela.K.
12. 11. 2018To znám...déšť umí věcí ;-)
Takový déšt´ taky velmi dobře znám . Jen u nás padá do misek kočičích a né psích .
Některé barokní sochy , ty nejvíc rozevláté ,se někdy v dešti , když zmizí jejich plasticita a zbudou jen kontury , promění tak trochu ve strašidla .
Marcela.K.
12. 11. 2018Pěkně barokní :-) u nás prší přírodně déšť se proplétá mezi jabloněmi, občas se sklouzne po skleníku, zabubnuje na pergolu a skočí do psí misky ;-)
Diano ,
díky . V zajímavém prostředí je i déšt´zajímavější .
a2a2a ,
děkuji za zájem . -To už je taková moje špatná vlastnost , že jsem tak trochu barokní básník - příliš teatrální a příliš rozkošatělý . Asi proto se tak úporně pokouším krotit sám sebe prostřednictvím haiku.
Hezká báseň, snad jen trochu mnohomluvná, ale má náladu i přívětivost poezie
U nás také prší jen ve fádních rovnoběžkách. Úplně jsem dostala chuť navštívit nějaký ten barokní zámek. Moc pěkná atmosféra z básně vyzařuje. ***