Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seEpika
Autor
Musaši
Vypravěčka
Mezinárodní tramvaj
ta od kolejí po kolejích
zrána do centra ...
Listuji tvářemi
jak cestopisnou knížkou
chybí jen turbany
a květovaná sárí
za průhlednou pletí
orientální princezny
padá však nepravděpodobný sníh
A Šehrezáda cizí řečí
vypráví okolním černovlasým
i ze zrcadla havranům tam venku
tisící druhou pohádku
Vypravěč
Nic nevím přesně
Slova se lepí na jazyk
a ztrácejí chut´
Jen tápu
v plynutí přísudků
v tekutých slovesech
čerpaných
z vahadlové studny
Nad vyprahlou stepí
visí Damoklův bič
a lekaví koně
zmateně mění směr běhu
Bez hrdinů v sedle
se ale pokaždé
obrátí v prach
58 názorů
Ten problém , o kterém se tady bavíme , jsem se pokusil převést do nové básničky " Umět to říci " . Zařadil jsem ji do literární diskuse a určitě mě bude zajímat tvůj názor na ni .
Ano, bylo. Tím stále určitou část omlouvám. Ale rozdíl je patrný. Vždy tam bylo nějaké úsilí. Třeba hudebnost nezatížená obsahem Nebo zatížená tak, jako je zatížená hudba sama. A následná abstraktní řeč (té se ta dnešní podobá) byla na rozdíl od té dnešní prostředím, z nějž se najednou vynořilo nějaké sdělění, myšlenka. Nebyl to pouhý slovní šerm.
Když kritika prala do Bořka Šípka za jeho kreace, divil se, jací jsme tu, na rozdíl např. od Holandska, doktrináři. Pro poezii to platí stopro.
I to , že člověka poezie popisuje , má svůj význam . Ten popis může posloužit při pozitivní sebezměně . Dnešní poezie , alespoň to , co z ní znám už člověka ale ani nepopisuje . Často je to jen samoúčelná hra a ještě si na tom zakládá . Ale to všechno už tady přece bylo - začátkem dvacátého století .
Ano. Je to taková malá poezie. Ale proč ne, kdyby nezůstalo pouze u ní. Nevím, jestli by poezie měla měnit člověka. Ti nejlepší ho spíše popisovali ze všech stran.
Já myslím , že většina dnešních básníků nabízí jen manýru tedy tu svou "sílu výrazu " , kterou se tak opájejí + možnost prožívání jakýchsi problematických pocitů , případně jakézi životní postoje , existenciální pozice , se kterými se ochotně ztožní různí sdíleči a pocitáři . Současná poezie už nechce měnit člověka , naprosto kašle na nějaký duchovní vývoj . To je pro ni cosi naprosto staromódního a komicky "překonaného " . " Překonaný " je dnes už vlastně i samotný obsah .
Já si myslím pravý opak. Pouhý obsah mohu říci různými způsoby. K tomu nepotřebuji poezii. Poezie (ta velká), tak dlouho podléhala tomuto klamu, pod záminkou udržení kroku se stále více prozaizovala, až stanula na hranici. Tím samozřejmě vzrůstal vliv nebásníků. Zůstala tak pouze v rukou intelektuálů, kteří se domnívají, že našli kámen mudrců. Lidi ale na takovou poezii kašlou.
Já myslím , že je hlavní to , co poezie říká , tedy obsah . Všechno ostatní(ale někdy i obsah samotný) je jen móda , respektive věc osobního vkusu .
Já minimalismu nijak nefandím. To je podle mě něco jiného. než je stručnost. Ale stručnost bez výmluvnosti je nesmysl. V takovém lpřípadě jsou škrty vždy na škodu.
Já stručnost a minimalismus nijak neodsuzuji . Vždyt´ ostatně řada mých básniček je velmi stručná . Jen mi vadí , že tady někteří dělají ze stručnosti pro všechny závaznou normu a škrtají hlavně to , čemu vůbec nerozumí .
Já přímo miluji stručnost. A když je ještě spojena s výmluvností .. .Současná poezie není ani stručná, ani výmluvná. Ale i o Bridlovi kdysi Černý poznamenal, že je spíše mluvný než výmluvný.Znám současného básníka, který je velmi stručný a velmi výmluvný.A protože vyznává poetiku kouzla zřejmého (podobně jako Verlain -jen charakterizuji metodu, nesrovnávám kvalitu), nevzniká ani bariera mezi ním a čtenářem. I o stručnosti (a jak skutečnou stručnost poznat) by se dal napsat dlouhý článek.
Možná , že to , o čem se ted´ bavíme , souvisí se současným "minimalismen škrtálismem " v současné poezii . Jazyk 16 . stol byl určitě velmi složitý třeba co se týče větné stavby . Dnes je přímo zločinem psát složitá souvětí . Musí se počítat s tím , že čtenář je hloupý a nemá čas nad ničím přemýšlet , protože spěchá . Velmi častá kritika na Písmáku zní : Zkrat´ to !
Erben a Mácha, ano. Často jsem přemýšlel proč. Ale ani básníci dnes neznají o mnoho víc. Naprostý propad.
Když jsem mluvil o staré češtině, měl jsem vedle její krásy na mysli také znalost jejích zákonů u tehdejších básníků. Perfektně věděli to, co se později, také z ideologických důvodů, řešilo víc než sto let. To, co většina (drtivá) básníků neví ani dnes.
Mám stejnou zkušenost s renesanční češtinou . Četl jsem nebo slyšel v rádiu úryvky ze šlechtických cestopisů do Svaté země , četl jsem třeba různé pasáže z Komenského a nabyl jsem dojmu , že je úpný nesmysl , že museli obrozenečtí jazykozpytci vytvářet nový jazyk . Nemuseli . Ten jazyk tady existoval . V 16 . stol , zvláště za Rudolfa v naší zemi vládla vysoká šlechta a úředním jazykem byla čeština . Například pro německou korespodenci měli někteří feudálové specielního tajemníka .Málo lidí ovšem ví , že komunikace a korespondence šlechty v té době probíhala též ve španělštině . Byl to totiž jazyk největší velmoci té doby .
Ze staré poezie mezi běžnými lidmi podle mých zkušeností skutečně žijí jen Erben a Mácha . Když by ses zeptal běžného človíčka na ulici na nějakého básníka , uvedene asi jedno z těch dvou jmen . Jména která uvádíš ty , to už je záležitost pouze vzdělanců . Jenže i jména současných básníků jsou už pouze záležitostí vzdělanců . Bohužel .
Máš pravdu. V zásadě se umění neposouvá. Vývojové linie jsou umělou konstrukcí. Ale v detailu platí. Určitá epocha vyvine (a to se může stát okamžitě nebo časem) pro svůj obsah své formy a způsoby. A ty zpětně umožňují zintenzivnit jeho vyjádření. Tak to jde znovu a znovu.
Nemyslím, že by poezie na tom byla hůř než výtvarné umění nebo hudba. Dnes se to nezdá, protože "vedoucí" skupiny vnutily lidem jako pravou a úplnou představu poezie pouze její marginální část. Nneexistuje žádný korektiv této představy a poezie se nikde nestuduje,vypadá to, jako by předchozí epochy byly nezajímavé. Ale to není pravda. Třeba antikové dokázali popsat svět velmi pravdivě a v úvhvatných formách.
Donedávna jsem si myslel, že se na poezii díváme všichni v zásadě ( se stranickými, není míněno politicky,odchylkami samozřejmě) stejně. Pak jsem udělal pořad, ve kterém jsem ukázal na různá zobrazení, jejich vzájemné vlivy (třeba španělského manýrismu na tzv. čistou lyriku) nebo na lyrické jádro (dnes mnohými ztotožňované s poezií) spojující naši lyriku s tou dřívější. Atd.atd. Mnozí básníci pak chtěli, abych takové pořady dělal pravidelně. Viděl jsem, jak je to překvapilo. Mně překvapilo, jak krásnou češtinou a s jakým porozuměním pro českou prozodii psali básníci 16. a 17. století a jak dlouho trvalo, než se jim ti pozdější vyrovnali (já bych dnes dal před Bridelem přednost Michnovi, to byl skutečný obr). Takových témat je spousta. Například polyfonie a kontrapunkt v poezii atd. Aby to mohla přijmout veřejnost, musí to nejprve pochopit básníci a učitelé. Hudební polyfonii můžeme na koncertech slyšet. Ale nikdo nepřijde a neřekne. Takto vypadá polyfonie v poezii a dělá se tak a tak.
Posouvá vpřed ? Tím si nejsem vůbec jistý . Umění se neposouvá nikam vpřed . Umění se jen proměňuje ve vztahu k době , vědecké poznatky časem zastarají , ale umění má tu vlastnost , že některá díla přetrvají až tisíce let . Platí to především pro umění výtvarné a pro hudbu od dob , kdy exisuje notový záznam . U poezie je to mnohem horší . Kdybychom se bavili pouze o české poezii , pak soudím , že živá mohou být jen díla stará maximálně tak sto padesát let. Vyjímku v tom tvoří snad jedině Bridel .
Myslím , mnohé dobové básně jsou právě až příliš dobové než se udržely dlouho při životě . Soudím , že se daleko spíše podobají novinovým článkům , které rychle zastarají a zbude jim jen dokumentační hodnota .
Souhlasím. Ale to ,co poezii posouvá vpřed, není obsah, ale způsob, jakým je podán. Tady jsou na tom kritici ještě hůře, než u obsahu.
Adorované básně nemají ani obsah ani formu (když to tak nepřesně vyjádřím)
Já si myslím , že problém je v tom , že většina současných básní se snaží jen zachytit a předat čtenáři emoce , pocity , maximálně ještě nějaké existenciální postoje . Duchovní obsah je možná ještě tak tolerován u křest´anských autorů , ale jinak , obecně , je to něco " překonaného " a " zastaralého " . Také ysslandia se mne ptala , proč by měla mít báseň vůbec nějaký obsah . - Jistěžě nemusí . Mně jde jen o to , aby moderní kritik vzal na vědomí , že existují i básně s obsahem a alespoň se pokusil jim porozumět .
Musaši, rád bych upozornil na jeden paradox. Píšeš Yss, že jí, jako každého moderního kritika, zajímá jen konstrukce básně atd. V tom s tebou nesouhlasím. Nejsem tak sečtělý, aby ch to mohl tvrdit absolutně, ale chce se mi říci, že právě tyto věci moderní kritiky nezajímají, protože jinak by vznikaly kvalitativně docela jiné básně. Dnes se naopak adoruje neumění a jeho oslava se halí do rádoby intelektuálních floskulí.Už se dokonce objevují první vlašťovky, které volají, že král je nahý.
haijine ,
já si to vše umím představit velice dobře , každému přeji a ponechávám jeho soukromí , nikdy jsem nezveřejnil ničí soukromou zprávu došlou na moji adresu a nikdy bych to neudělal . Já jsem ale trochu zvláštní případ a každý ví , že jsem tu hlavně kvůli diskusi veřejné a nikoli soukromé . Soukromé diskuse přes poštu praktikovala Alenakar a k ničemu to nevedlo.
Co se týče útočníků v " černé zóně " , já jsem kupodivu jako Musaši obdržel útočnou zprávu pouze jednou . Poděkoval jsem autorovi za dopis a za tak obsáhlý výčet sprostých slov , s .jakým jsem se nikdy nesetkal .Napsal jsem mu , že jsem si díky němu rozšířil slovní zásobu a ten autor se mi už nikdy potom neozval .
Vím , že každý očekává od svého pobytu na Písmáku něco jiného . Někdo tu možná hledá i přátelství , které se může změnit z internetového přátelství v přátelství ve fyzickém světě . Reskektuji to.Já jsem ale jen abstraktní herní figura a když vypadnu ze své role , mrzí mě to . Rozhodně se chci nadále držet co nejdál od sféry emocí , nechci nikoho záměrně zranit , ale ani nějak navnadit na iluzi .
yss ,
beru na vědomí , že jsi ochotná se bavit jen a pouze o konstrukci básně , škrtání a " hutnosti výrazu " . Ostatně jako každý moderní kritik . ...Ale ta prázdnota , co z takovéhoto postoje čiší !
problém je, že obaja vieme, "dostrkat " tam, kde by sme chceli. Toto príde veľmi zľahčujúce a primitívne aj mne, takže tuná to nepoužívam. Lenže začíname obaja schádzať na cesty, ktoré absolútne nesúvisia s poéziou, takže momentálne nevidím zmysel pokračovať v tejto diskusii. Ospravedlni ma.
Ale já mám komplexy . To proto tak usiluji o to , abychom se spolu bavili jako rovný s rovným . Kdybych žádné komplxy neměl a naopak byl duchovně silný , zaujal bych bez problémů pozici idiota , který ničemu nerozumí ,ponechal bych ti tvou namyšlenost a dostrkal bych tě tam , kde bych tě chtěl mít . Já ale takovýto "šerm" nepoužívám , protože na to nemám . Mám komplexy .
Samozrejme. Som predsa slušne vychovaná. Dokonca tak, že sa zdržím jednej veľmi adekvátnej narážky, nakoľko sa netýka tejto diskusie. Poprosím rovnako o precíznosť a triezvosť- nikde som konkrétne nespomenula, že máš komplexy. Zobrala som to predsa na seba. Ako obetavá žena.
Som objektívna . - Úžasné tvrzení !
Ted´se zase usmívám já . Bavíš mě , yss .
Já neobhajuji přece před tebou " neobhajuji " sám sebe . Tvůj názor je přece jen jeden z mnohých názorů . Možná se ti jen velmi naivně pokouším připomenout , že existují i jiné pohledy na věc , než je ten tvůj a že by ti prospělo je aspoň vzít v potaz .
Musím uznat , že se jakž takž držíš v mezích slušnosti , co se debaty týče i když pojmy jako " naivita " , " komlexy " atd . jsou už zajisté útoky na mou osobu . Oproti jiným ale poměrně dobře držíš svou agresivitu na uzdě a tak možná budeme moci jeden druhého časem tak trochu převychovat . Také velmi oceňuji , že naše diskuse probíhá transparentně v kritikách a ne v " černé zóně " jako zprávy od jiných méně otevřených " bojovníků ".
Ono je to také pekné. Keď ma tak naivne rozoberáš. Skoro sa usmievam. Veľmi sa mýliš. Udalosti na internete nijako emotívne neprežívam, nemám tendenciu byť hysterická, porovnávať si s niekym ego. A vôbec nemám potrebu obhajovať sa pred niekým. Takže v tomto smere ťa sklamem. Rovnako ako v tvojej reflexii na moje komentáre. Som objektívna. Prezentujem svoje pocity. Nie komplexy.
odpustím si ten dodatok, ktorý si iste vieš domyslieť. Však ????
yss ,
jak vidím , patříš k autoritativním osobnostem , které nesnášejí odpor.Z téhle tvé reakce je jasně patrné , že ti začíná stoupat adrenalín , z čehož zase dedukuji , že ani ty jako mnozí další tady ve skutečnosti nejsi vůbec schopná reálné diskuse a když by k ní skutečně mělo dojít , začneš dupat nožkou a bouchat pěstičkou do stolu .
Když jsem si četl rozsáhlou diskusi pod příspěvkem " Pozor na slušné lidi " , velmi mě pobavilo , jak tě vidí ostatní , třeba Aleš Novák .Myslím , že ty si tak nějak pleteš svou roli . Ty tady nejsi žádná hlavní postava v dramatu , ale jen jedna z mnohých postav ve hře. Nevím , oč vlastně opíráš svou " skálopevnou autoritu " , ale myslím si , že přenášíš své postavení v zaměstnání sem na Písmák . Ale my tady jsme většinou jen internetové entity a zajímají nás jen básnějako takové a jen názory jako takové . Pokud se někdo pasuje do role supekritika , který všemu rozumí , tak jako ty , stane se postupně směšným zvláštěpak svým opakováním fráziček jako " už stokrát jsem ti vysvětlila " ... yss , děvče, vzpamatuj se tady nejsme v matematice před školní tabulí a ty mi nemáš stokrát co vysvětlovat . Vrat´se na zem . Do reality .
a2a2a ,
děkuji za příznivý koment a pobavilo mě , že sis všiml i oné drobné provokace , která by se možná i líbila panu Okamurovi , kdyby četl mé básně , což se doufám nikdy nestane . Je to ale jen taková legrácka . Vždyt´ já jsem přece buddhista a Sidártha byl také černovlasý .
Když jsem si přečetl velediskusi pod dílkem " Pozor na slušné lidi " a tak trochu se jí i zúčastnil , mám chut´ být občas tak nějak nekorektní
a ja som ti už asi stokrát vysvetlila, že mi príde banálne baviť sa o kŕmení rybičiek.
Stále zdôrazňuješ iba "OBSAH " básne. a nejako zabúdaš / alibisticky / že v tejto forme je rovnako dôležitá aj výstavba, použitie prostriedkov, invenčnosť, a celá štruktúra, ktorá obsah sporestredkuje,
Písala som ti to minule. Ak si zakladáš iba na obsahu a evidentne ti je týmto úplne jedno, ako poeticky to vystaváš a sprotredkuješ,- je to podľa predsa len trocha primitívne.
áno, my slovenky sme také- " bez nadhľadu ", ďakujem.
yss ,
zdání velmi klame . Ta první básnička , která na tebe působí jako lehce načrtnutý popis skutečnosti a která prý odsýpá byla přepracovávaná a pilovaná velice dlouho . Napsal jsem ji už počátkem prosince a předělával jsem ji mnohokrát , protože zvláště onen odraz tváře v okně mi připadal jako dost nesrozumitelný detail pro většinu čtenářů . I když ta básnička je opravdu popisem skutečnosti , má přecejen i jakýsi hlubší podtext . Ty ale o nějaký hlubší obsah básní nestojíš . Moderní poezie je zatížená pouze emocemi , je prožitkářská a staví na velmi sporných konstrukčních principech v tvém případě jakéhosi " minimal artu ".Jsi jen jedna z mnohých kritiček , které píšou kritiky jen z pozice jednoho z dobových stylů psaní snad dokoncce v upřímné víře , že vidí texty objektivně . Tomu se ale musím v duchu vždycky smát . Ty nebo Dark vůbec nejste schopné nějakého většího nadhedu a vaše schopnost reflexe vždy končí tam , kde začínají nějaké skutečné myšlenky . Proto se vůbec nedivím , že ti druhá básnička nic neříká .
Když si čtu tvé kritiky , nikdy si neřeknu : aha , takhle to tedy doopravdy je . Vždycky si jen řeknu : aha - takhle to tedy vidí yss , ta propagátorka civilistického minimalartu , která v básních nepotřebuje žádné myšlenky . Já čtu tvoje kritiky rád , jenže je beru pouze jako názory jedné z mnoha herních postav ve velmi složitém a těžko přehledném dramatu .
Goro , díky .
To víš , že já se běžně ve Výhnálově nesetkávám s takovými lidmi , kteří se vezli v té tramvaji . Když v tomhle městě chodí Indové ,černoši , různí Asiaté , které ani neumím přesně zařadit a také Arabové po ulicích , nějak se to rozptýlí v davu . Ale v tramvaji ti cizinci vytvoří vždycky hloučky , které bijí do očí .
Dal jsem tip, protože obě básně mají rytmus, spád, neschází jim metafora, navíc některé verše jsou více asociativní, také mají ucelený výraz a řadu neotřelých obrazů. Nevím proč, ale evokuje to pro mne u obou něco, co by se mohlo i líbit panu Okamurovi, což, pokud bych se nemýlil, se zase nelíbilo mi, ale to je úplně jiná rovina.Tady hodnotím formu i obsažnost, je o něčem, třebaže si to vykládám po svém.
No nie, ! Chlapec sa zaťal a pozri. Autentickosť zážitkov pretransponovaná do obrazov a slov, ktoré autor nemusí vysvetľovať, obhajovať, zrazu je tam ľahké vziať si ich a odniesť ako zážitok. Pre mňa prvá polka dobrá, cítim z nej už avízovanú transformáciu sprostredkovaného zážitku- aj napriek rozmnoženým adjektívam, / dali by sa vyhladiť / text odsýpa. má atmosféru, je uveriteľný, ľudský, podfarbený, odžitý. V druhej sloke by som ešte možno pri nejakej lepšej konštrukcii brala prvé dve, z tých sa dalo natiahnúť pomerne dobre vyslovený obraz- / možno ešte trocha vycibriť presah /. ale záverečná sloka- damoklov meč , vhrdina, prach- v tejto "polohe " neviem, určite by som hľadala iný :poetický nenásilny" spôsob vyjadrenia. Za prvú a celkovo vlastne aj za tú disciplínu pri práci so slovom- T
Taková příležitost k pozorování je skvělá, určitě bych napsala aspoň miniaturku... v lázních byl jeden pán v sárí, chodil v něm k večeři a býval středem špatně skrývané pozornosti...
Hezky se mi čte, ačkoliv je v obou básničkách dost příd.jmen. U obou se mi asi nejvíc líbi první sloky.
Slavomir Mily
18. 01. 2019pekne si to napísal *
Diano , díky ,
někdy mohou vypadat jako vymyšlené i básničky , které se opravdu stanou . Někteří současní básníci tvrdí , že poezie má být pouhý popis. Tak toto by byl možná ten příklad .
Potřebovala jsem to tvoje vysvětlení. Zaujalo mne jako dobrá povídka. Díky tomu jsem se zorientovala a oceňuji obě básně :-)*
Já zatím ještě nevím , jestli se do oné diskuse ponořím . Možná bych chtěl zaujmout jakési stanovisko smírčího soudce , ale při své minulosti asi nejsem pro takovouto roli ta nejsprávnější osoba .
Já taky ještě nejsem rozhodnutý , jestli do ní vstoupím , ale baví mně , že se tady od Nového roku najednou něco děje , že je tady živo , že se vyostřují názory a stanoviska. Onen problém korektnosti tady na Písmáku opravdu existuje a určitá " ženská liga " tady na Písmáku taky tak trošku vládne . Ale proč bych se tím měl rozrušovat ? Proč bych se nad tím měl pohoršovat jako Rendl ? Mám ženy rád ( něškteří si dokonce myslí , že já sám jsem žena ) tak proč bych nepřál ženám nějaký ten díl na moci na literárním serveru ? V ramci demokratických poměrů je to přece zcela přirozený vývoj .
PS: Ale k ponoru do ohavné diskuse máš samozřejmě mou veškerou podporu, držím Ti palce!
Avíza chodí!:)
Pokud jde o zmiňovanou diskusi, já do ní rozhodně nevstoupím.
Díky , Yane ,
ta první básnička je obrázek ze skutečného života , ta druhá je o mně. Miluju pathos a trašně rád bych psal epické básně , nevidím kolem sebe ale žádné hrdiny . Strašně závidím Homérovi . Ten se narodil ve správné době ! ...Ted´ právě si čtu diskusi pod jednou básničkou starého Rendla o mužské a ženské poezii a zdá se , že co se dříve jen škádlilo , to si najednou začíná vjíždět do vlasů . Třeba se v té diskusi nějaký ten hrdina objeví a když se neobjeví , budu možná muset vzít tu roli hrdiny zase na sebe já jako obvykle .
Jenže , jak můžu vědět , že ta Šehrezáda svým posluchačům opravdu nevyprávěla pohádku ? Třeba ji nakonec vydá knižně a bude pak přeložena do češtiny .
Vesuvanko ,
děkuji za zastavení a za típek . Ono je spíše vyjímkou , že se v tramvaji sejde skupinka Pákistánců a mluví záhadným jazykem . Většinou spolu všichni ti mladí mluví angličtinou s velmi zvláštním přízvukem a jsou podobně oblečení , at´ už je to černoch nebo Ind .
Marcela.K.
18. 01. 2019Dobu nezastavíš :-) ale co si bude dnešní generace převazovat stužkou?
Vše tak podivně klouže jen po povrchu...
Pěkné, obzláště mě zaujala Vypravěčka a také Tvůj komentář :-))) TIP
Těch pro nás záhadných jazyků, které můžeme v Praze slyšet, je hodně. Často bych chtěla vědět, o který jazyk se jedná, ale ti lidé mluví obvykle tak rychle, že si nestihnu zapamatovat jediné slovo. Někdy něco napoví melodie řeči, ale to je dost nepřesné.
Ta první básnička je naproslo autentická . Já skutečně dva dny v týdnu jezdím do centra tramvají od kolejí plnou cizích studentů . Ty , o kterých píšu , bych typoval na Indy nebo Pákistánce ( což je možná vlastně totéž) . Studenti a studetky tvořili skupinku černovlasých debatérů v záhadném jazyce . Debatovali ovšem stejně jako bílí s mobilem v ruce .Ale ta " princezna " seděla zvlášt´ naproti mně( v moderních tramvajích jsou občas protilehlá samostatná sedadla ) . Vypadala zvláštně , ale nechtěl jsem se jí dívat do tváře , tak jsem se díval jen do jejího drazu ve skle okna . Myslel jsem , že ta žena ke studentům nepatří . Měla extrémně černé vlasy a oči ale jinak vypadala spíš jako Španělka . Velmi mě překvapilo , když náhle promluvila oním záhadným jazykem , kterým mluvili ostatní , ( Nebyl to třeba jazyk páli , kterým hovořřil Buddha ? ) všichni ztichli jako pěny a poslouchali a ona jako by k nim měla nějakou přednášku . Jaká škoda , že jsem ničemu nerozuměl !
Já jsem si s jistou přítelkyní dopisoval klasicky několik let a s jedním kamarádem si píšeme dopisy pořád .On totiž nemá počítač a já nemám mobil .Zrušil jsem ho .
Marcela.K.
18. 01. 2019Chtělo by to naučit se tu cizí řeč vypravěčky a naslouchat...vypravěči, pak by slova přiběhla sama ;-)
P.S,: Dnes mi přišel dopis psaný rukou. Sice není psaný inkoustem, ale i tak...kdo to dnes má :-)