Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSbohem můj krásný plameni
Autor
Musaši
Sbohem můj krásný plameni
Pan Básník naposledy
Knot zhasl - dým se plazí nad klavírem
a bledé slzy tuhnou na svíci
a v průvanu se točí s šedým vírem
mé líné tóny teskně znějící
Jen po paměti hraju čtyřem stěnám
v tom šeru které houstne v pokoji
Můj klavír pláče chvěje se a sténá
Kdy hudbou vášeň v srdci ukojí
lev salónů co prořídla mu hříva
co brnká ač mu nikdo netleská
a co sám sobě potmě písně zpívá ?
Z mých romancí se stává groteska
Proč nezhasíná plamen v mojí duši
když všichni kolem jsou a budou hluší ?
44 názorů
jen: prvé a... druhý řádek ... bych nahradila (třeba jen)... (zvukomalba)
Působivé.... A sdělení či poselství... přesně formulované.... Zkrátka : umíš... A je vidět, že jsi napevno zjistil, že není možné měnít nic kolem sebe, dokud neměníš v sobě... Zkoušíš a neodrazen čímkoli jdeš dál... To je velice sympatická vlastnost... a málokdo ji má + Tvé rozsáhlé teoretické znalosti... Tiše závidím :-)..t*
Jistě - oni mohou být nadále povznesení a nadutí tak jako byli vždycky . Jsou tu ale ještě přecejen i čtenáři , kteří mají zájem o poezii a kteří nepovažují básníky z Tvaru za nějaký výkvět současné literatury . Právě na tyto lidi , kteří o " profesionály " nestojí , je třeba se zaměřit . Pímák je sice malá platforma , ale ne zase tak malá , aby byla úplně zanedbatelná .
Jenže - dnes žijeme v době bublin . I kdyby časopis , o kterém se bavíme existoval , básníci kolem Tvaru a kavárny FRA by ho prostě ignorovali , protože ignorace je jejich nejoblíbenější způsob komunikace . ...To oni jsou přece ti státem dotovaní profesionálové , tak co by se zaobírali nějakými alternativními soukromníky ?
Literárnícjh časopisů je více. nevím, jak jsou financovány. Ale ono stačí docela málo. Když se ke mně někdy dostanou rozpočty na vydání básnických sbírek, nestačím se divit. Ceny jsou až desetkrát vyšší, než ty, za které se dá takové vydání pořídit. Totéž platí o časopisech. Skromný časopis nemusí být až tak drahý. Ale autoři se raději drží těch, ze kterých stejně nic nezískají. To už je taková lidská mentalita.
Ale stát určitě nechce financovat více literárních časopisů než jeden a jinak je dnes poezie zcela mimo zájem veřejnosti . Proč by tedy nějaký bohatý mecenáš financoval časopis pro opozičníky ?
Jediným takovým člověkem , kterého znám a se kterým jsem byl kdysi v kontaktu , je zakladatel babyboxů Ludvík Hess , který dodneška provozuje svůj server Divoké víno .
Vždyť také ničím jiným než zájmovou skupinou nejsou. Smůla je, že větší část podobných skupin žádnou platformu nemá.
Je konec konců velkou výhodou , že prominentních básníků , tedy těch , kteří publikují v Tvaru , je tak málo . Dají se tím pádem daleko lépe sledovat jako sociální celek , jako zájmová skupina .
Ale ne všichni z té staré generace jdou stále stejnou cestou . Třeba Sýs , kterého už jsi zmiňoval , byl sice vždy komunistou , ale v mládí působil dojmem komunisty velmi umírněného , ba až jaksi reformního byl milovníkem Apoliinaira ale i Holana , spolupodílel se na nové koncepci výuky literatury na středních školách v sedmdesátých letech . Po roce 1989 se stal zuřivým komunistou z přesvědčení , jeho tvorba se v tomto směru zcela proměnila a je to více méně jiný člověk . A takových obratů kvůli zhrzenosti bych mohl jmenovat víc .
Je mi jasné , že takoví lidé se na Písmáku neobjeví . Naopak se tu objeví lidé katolicky orientovaní , takoví různí bývalí polodisidenti jako je třeba Roman Szpuk , ale ti rozhodně nemají proč dělat tady nějakou reformu , když třeba s Mirosláwkem byl vždy Szpuk tak zadobře .Tihle lidé jsou tu sami za sebe a žádné mocenské ambice nemají . ... A má tady někdo vůbec snahu nahradit současnou redakci ? Haijinův pokus o paralelní redakci má totiž tu malou chybičku , že jeho skupinka není oprávněná dávat výběry a nemá tím pádem žádnou reálnou moc . A nemá ani žádnou reálnou autoritu vzhledem k tomu , jak se haijin chová .
Ne, ne. Tyto autory nemyslím. Ti jsou zapouzdřeni a nemají potřebu něčeho takového. Jejich pozice je jistá. Je jim sice líto, že nejsou všeobecně uznávanými klasiky, ale opírají se o stále stejné síly a podle jejich vlivu se více či méně objevují ve veřejném prostoru. Čas mluví pro ně.Oni svou dobu už mají a nemohou ji ztratit. Nakonec i svůj časopis donedávna měli (nevím ,jestli ještě pokračuje). .Mám na mysli jejich vrstevníky (dejme tomu od 55 výše),kteří jsou mimo bubliny a nechtějí "dělat karieru" v rámci stávajících struktur. Ti prakticky neexistují. Písmák je obsazen jinou skupinou, ten tu roli sehrát nemůže.
Písmák by asi pro ně byl málo . Vždyt´ oni bývali slavní . Do jisté míry je jejich platformou internetový časopis " Divoké víno " . Kdysi jsem ho trochu sledoval . Tento časopis ale má tu chybu , že je soukromý a že tam autoři nezískávají zpětnou vazbu .
Starší autoři by potřebovali nějakou platformu, kde by mohli publikovat a kde by se jim (ne všem) dostalo nějakého kritického zhodnocení. Ale to bychom mluvili pořád dokola.
Safiáne ,
je to přesně , jak píšeš . O té mezigenerační bariéře jsem slyšel od autorů starší generace pořád . Naopak autoři mladší generace se kromě několika prominentů ke starší generaci nevyjadřují , jen ji dokonale ignorují , protože ignorace je dnes jedním z nejoblíbenějších způsobů komunikace .
Tady na Písmáku se nyní v redakci vytvořila tak jednostranná sestava , že tabulky vytváří jen několik výběrářů a pokud by se trochu odchýlili od vytyčené linie , začne dark matters mávat bičem a kdyby náhodou nestačila arogance její + jejího manžela , přizvou si na pomoc egila jako nejvyšší autoritu . ... Lyryk tu opravdu chybí . Tvořil jakousi protiváhu k tomu temnému království dark , protože upřednostňoval verše s obsahem.Ale dočetl jsem se v dialogu Aššurballita a punkáče , že Ašš prý tady trpěl za " Lyrykovy hrůzovlády " . Nejsem tady rozhodně tak dlouho jako Ašš nebo Zdenda , ale hrůzovládu jsem tady zažil až v době trojice ysslandia - dark matters - Aššurballit . Každému přeju jeho bublinu a taky těmhle lidem tu jejich bublinu civilistickou . Pro mě je tenhle civilismus naprosto neuvěřitelná nuda , ale , když se to někomu líbí - budiž . Každý má svoje opojení . Pokud se ale jedna bublina pokouší jako měňavka pohltit celý Písmák , tak mne tedy rozhodněš nepohltí .
O tom si ale píšeme celou dobu. Literární časopisy tu od 90. let snižovaly laťku a prznily vkus. Byly vzorem pro podivné kvízy a soutěže, kterými se potom pyšnily servery. Všimni si třeba zdejšího hodnotícího systému. Ten znemožňuje příspěvky skutečně pravdivě ocenit. Ale vkus je na serverech už natolik pokleslý, že by to asi stejně nefungovalo. Ty zřejmě patříš ke starší generaci. Mladí (nebo mladší) ji z principu neberou a vrstevníci (nebo ti starší) už ani nebaží po nějaké platformě. Oni už mají o hodnotách své generace dávno jasno a někoho mezi sebe pustí jen výjimečně (líbá- li dostatečně vroucně vlivná pozadí.) A čtenáři a posluchači těch starších mají rovněž jasno. Má se začínat v mládí a vypěstovat si včas svůj fanklub. Prorazit tento kruh vyžaduje spíše vědět, jak na to, než něco umět, ale i tak je to vlastně nemožné. Možná by se nějaká platforma vytvořit dala, ale ...
Safiáne ,
dokonalost vůbec není kvalita , která by tady na Písmáku někoho zajímala . Všechny své nejlepší sonety jsem musel smazat pro naprostý nezájem čtenářů . Vás , kteří jste vůbec schopni vnímat dokonalost , je tady naprosté minimum . Já se pokouším psát aspoň pro dvacet lidí , což se mi ale daří méně a méně .
Mně se sonet líbil, dokonce velmi. Právě pro jeho kvalitu mě zajímala čistota stylu. A´t už je sonet o čemkoli, úplně čistý není.
zeledo ,
moc děkuji za tvoje slova . Velmi mě potěšilo , když jsi mi napsal , že jsem se široce rozkročil . Nedávno mi totiž jistá osoba vyčítala že jsem jednotvárný a že píšu pořád stejně a radila mi , abych si vytvořil nový nick a pokusil se konečně psát nějak jinak , aby prý už nebylo poznat , že jsem to já .
Leraku ,
já tady až tak sám nejsem , ale Pan Básník nejenže tady mnoho kamarádů neměl , ale musel odolávat útokům lidí , kterým se nelíbila útočnost Pana Básníka . ...A někteří lidé taky v minulosti chtěli , abych se zabýval jen "moderním" volným veršem a nezahazoval se s veršem vázaným .
Silene ,
Pan Básník očekával potlesk plných sálů a nadšený křik : "vivat !" ze stovek hrdel . On nemůže psát pro nějaký úzký koroužek ctitelů . To by bylo přece pod jeho úroveň . On očekával i uznání z těch nejvyšších míst , jen si chudák tragicky nepovšiml , že se doba tak nějak změnila a že už se nosí něco jiného než fráček s černými krovkami a cylindr.
Safiáne ,
ale vždyt´ přece všechny ty náladotvorné prvky jsou míněny ironicky. Jde o tragikomedii , jde o zesměšnění mrtvých děl , která se vyskytují i tady na Písmáku dost často a která pořád počítají s dávno mrtvou " vysokou estetikou " . Bohužel dnes valná většina čtenářů není s to rozlišit báseň ironickou od básně míněné vážně . To proto jsem si přece Pana Básníka vytvořil , abych každému ozřejmil , že jde o tragikomickou herní postavu .
Dagmaram ,
tohle ale opravdu není "hezká klasika" . Projekt P.B. byl tragikomický a skončil velmi špatně . Všechny básně byly míněny jako autoironie .I tahle poslední básnička je tragikomická a mnohem víc tragická než komická .
Tak tohle je skutečně nádhera. U tebe se mi líbí i rozsah formy. Nejsi jednotvárný, je pěkné, že ses v poesii široce rozkročil.
Díky tedy aspoň za Marinu - odcházím truchlit pro Pana Básníka. Přirostl mi k srdci....
Tuhle zbytečnou slánku si neber, Musaši! Nejsi tady tak sám. Scházel bys!
Marcelo ,
Pan Básník bude nadále hořet . Ale už o samotě . Bude muzicírovat pro čtyři stěny . Už ted´ ho ale nahradila Marina , která nejspíše opravdu "shoří" . Má na to povahu . Je ale taky možné , že "shoří" v úplně jiném smyslu .
Diano ,
za Pana Básníka ti moc děkuji . On tady měl chudák strašně málo příznivců . Někteří , jako třeba kdysi Agáta nebo poslední dobou qíčala na něho útičili hned jak se objevil a on už na to chudák stará neměl nervy.
Místo něj ted´ bude na mé stránce publikovat Marina . Je to žena , což by některým lidem tady mohlo více vyhovovat , její jméno voní mořem , také píše většinou vázaným veršem jako Pan Básník , jen je bohužel dost nešt´astná . A jak by nebyla ? Vždyt´ je prokletá .
Také si jako Diana myslím, že by pan Básník potřeboval podumat o vlastní možné hluchotě...
Krásný sonet, chtělo by se říci dokonalý. V mém chápání trochu hybrid, který by se jistě obešel bez náladotvorných zájmen, která bytečně vyvolávají ze tmy Hlaváčka a spol. Pokračování, které se bez nich obejde, to jasně dokazuje.
a bledé slzy tuhnou na svíci
a v průvanu se točí s šedým vírem
mé líné tóny teskně znějící
Nemyslím, že by pán básnik odchádzal. Skôr je to inšpriácia knihou / Sbohem muj krásny plameni /- a hud. géniom-trebárs W.A.Mozart
Marcela.K.
04. 02. 2019Hořet a shořet...
Až na poslední verš super! Všichni kolem totiž hluší nejsou! Pan Básník naposledy?! To nemyslíš vážně! Patří k mým nejoblíbenějším... Tahle báseň se mu obzvláště povedla - metafory, forma, nálada, prostě nádhera!*********
Poutavé obrazy, parádní vystižení atmosféry, zvládnutá forma, za mě skvěle...
Díky za hvězdičku , knihomole , a jsem rád že tady ještě někdo čte " klasiku " .
Karpatský knihomoľ
04. 02. 2019/*