Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seKometa
Autor
Darmo-šlap
Vyhlížím kometu –
ale u nohou mi svítí
světluška.
15 názorů
Je fakt, že to ale má svoje Ale, to je fakt.
Nicméně kolik Mistrů si něco takového už dovolilo!!
svítí mi nevadí:) bo je na samostatném řádku - navozuje atmosféru, lehce se dotýká i komety ... světluška už je jen dopink:) - ale haiku nerozumím, jen pocitově ...
Darmo-šlap
30. 07. 2020Děkuju všem za reakci. Nad "ale" se zamyslím. Též nad slovesem "svítí". Co jiného by měla světluška v době hledání komety dělat, že? :-)
Nemám povědomí o teorii haiku, vnímám pouze pocitově. Jako amatérský básník, fotograf se zájmem o zenový Buddhismus a Taoismus. A tady se u mne tipický prožitek u haiku nedostavil. Možná to je tím, že sloveso hledám příliš naznačuje děj. Je to dlouhý fotografický čas. Nicméně to je velmi povedená miniatura na téma zklamání. Jako "taoista" doporučuji opačný přístup, spokojit se se světluškama, nebudeš zklamán a budeš ohromen, až přiletí kometa.
Harper Sr.
29. 07. 2020Hledám kometu-
u nohou mi svítí
roj světlušek.
. .. i já jsem hledal a dávám tip pro tajemný večer, třeba v rozválené trávě.
Darmošlape, vím, jak hodně dbáš na čistotu textu, proto jedno téma do diskuze: je zajímavé, jak nepozorovaně může lyrický subjekt vstoupit do textu. V tomto případě jde o ono ALE. V tu chvíli je z neutrálního vyjádření poměr odporovací a okamžitě vzniká logický rozpor mezi obrazem A (hledání komety) a B (světluška). Rozpor přitom není přirozený, jeho autorem je lyrický subjekt.
Já osobně nejsem striktně proti zásahům lyrického subjektu do textu - je to povedené haiku. T.
Radovan Jiří Voříšek
28. 07. 2020hezkýýý
Nápad je to bezvadný... vtipný, aktuální.
Svítí ... sloveso jako by navíc, ale jen můj první náhled:-)