Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seProvaz
Autor
Umbratica
Provaz
Když se hodiny zastaví
uprostřed noci
ztratíš se v čase a čekáš
na prvního kosa
Chybí ti pozice slunce
nad vrcholky hor
Chybí ti milníky stínů
putující zahradou
Chybí ti lidské zvyky a zvuky
od kovadliny po večerní zvon
A tma je tekutý písek
je bezedná
a k ruce smrtky na orloji
je přivázaný provaz
Nestačíš na to
Tvá slova nestačí na pocity
které se dmou
jak horkovzdušný balón
nad lhotákovskou krajinou
z přímek a ploch
Jsi příliš strohá
pro dnešní vyšperkovanou dobu
kdy nahota bez kérky
vzbuzuje větší stud
kdy uši a ústa bez mobilu
rychle obrůstá mech
Nestačíš na to
protože v sobě potlačuješ
co jiný rozdmýchá
protože strčíš těsto v díži
na prosincový mráz
Báseň dnes není modlitbou
v ojíněné cele
je zhoubným bujením
hříchů v barokní zpovědnici
z mračen kadidla
Říkají :
nevaž se - odvaž se
ty ale s provazem v ruce
si hledáš pevnější trám
24 názorů
arte,
teď právě se občas pokouším najít jakýsi vztah mezi dvěma básněmi. Svou básní chci občas komentovat nějakou Prévertovu báseň. První zveřejněný pokus - viz "U květinářky".
Právě chladný racionalista by mohl hledat prostor pro konstrukci, která umožní zvýraznění hiátu mezi oběma básněmi tak, aby víc mluvili k (proti) sobě. Jsem odkojencem Koláře, vypočítavý básník až na půdu:-)
Silen,
bez prostřední sloky by ta báseň byla depresivní a vtahovala by čtenáře do díry jako mravkolev mravence. Já chci vždy nabídnout střípek optimismu, i když na to často nevypadám.
arte,
moc mě těší, že někdo mé texty prožívá tak niterně. Já jsem spíš chladná racionalistka a své básně spíš konstruuji jako inženýr(kdysi) na kreslícím prkně.
Safe,
když jsem si četla tvůj koment, napadlo mě, že by někdy bylo zajímavé zveřejnit původní, neseškrtanou a nepřepsdanou verzi básně a pod ni tu konečnou rozumem vycizelovanou variantu. Někdy to asi udělám, protože by mě zajímalo, co by se vlastně čtenářům líbilo víc.
a2a2a,
čtenáři mají evidentně raději moje vázané verše, ale mě vždycky bavilo psát i verše volné. Když je zveřejňuji, trochu se vždy bojím, že budou neúspěšné a že je budu muset smazat. Tenhle měsíc se ale čtenářům líbí i moje modernější tvorba a mě to těší.
Provaz s vynechanou prostřední slokou opravdu přejde ve velmi výraznou báseň. Asi to ani jedna nebudete chtít slyšet, ale až jsem se musela vrátit k lawendeří svaté pravdě.
Velmi inspirativní, niterná, hlavně tedy ta druhá mi přijde autentičtější, ta první skvěle vygradovaná. Měl bych literární orgasmus, kdyby se podařilo zintenzivnit komunikaci mezi oběma básněmi - nevím, zda Tobě, nebo mně.
Um, s tím kontrastem máš pravdu. ale právě v tom, jak je udělán spatřuji u tebe častou nadvládu znalkyně nad básnířkou. Podle mě je podán chabě a neživotně, proto bych ho zrušil. Bez něj by, podle mě, získala báseň na naléhavosti. Ale to je samozřejmě tvoje věc. Já jenom komentuju.
Alegno,
jsem ráda, že máš takový dojem. Jsem přelétavý motýl a vždycky ráda překvapím. Díky.
Um, pro mě jsou obě skvělé, jakoby v tobě přebývalo několik osobností***
Romane,
o něco veselejší témata budou - už příští týden a pak hlavně v září. Dík za típek i za chválu.
Safiáne,
díky za rady. Drozda škrtnu. V tom máš asi pravdu, ale na druhé strofě mi dost záleží. Vytváří totiž kontrast mezi nocí a dnem. Druhá sloka je den, třetí sloka je noc.
blackie,
já ale píšu i celkem pohodářské básničky. Takové mám nachystané na příští týden. Je ale fakt, že i v nich je jakýsi skrytý osten úzkosti - mezi řádky.
Tato poloha ti svědčí. Je osobnější. Obě básně jsou pěkné. U té první bych, z mého pohledu na poezii, škrtl jednoho z raních ptáků a celou druhou strofu. Není špatná, ale je tam jen aby byla.
blacksabbath
20. 08. 2020ta první Provaz je brrrr....mám husí kůži.....druhá....pochybovat o sobě v dnešní době)jjj......když už máš vícekrát přetočený tachometr a kolem tebe sviští novoty....nesmíš ale moc......je třeba v klídku....bez pocitu provazu na krku.... kráčet bez spěchu dál.........*/***
"Jsi příliš strohá
pro dnešní vyšperkovanou dobu
kdy nahota bez kérky
vzbuzuje větší stud
kdy uši a ústa bez mobilu
rychle obrůstá mech"
Pecka!
Knihomole,
třeba ty pochybnosti o sobě v "Nestačíš na to" - to jsem já. Nejsem zdaleka tak sebevědomá, jak si někdo myslí. A v Šeříku a následné básni se zas přiznávám, že někdy vlastně ai nevím, co a proč píšu.
Fakt je tých polôh veľa. Si ako médium mnohých tvárí. Niekedy je ťažké nájsť v texte teba.
law,
je to možná zas něco trochu jiného. Zkouším, co zvládnu a jsem ráda, že se ti to líbí.
Provaz je skvělej a Nestačíš na to moc sympatická - jak strká těsto v díži na mráz:) ale básničky jsou můj chlebík ... ještě pár dní tropy, tak to de :D Moc fajn ty tvoje nové básnivé polohy