Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seHudební Popelky
Autor
bixley
Pohádku Popelka máme snad u nás navždy spojenou se Třemi oříšky pro Popelku. Ale i když odhlédneme od toho filmu, pro českou verzi této pohádky jsou typické macecha, zlé sestry – a oříšky, ve kterých Popelka najde šaty na ples.
Existují však i jiné verze. V té ruské například poskytne šaty a kočár Popelce víla jako odměnu za to, že jí Popelka dá kus chleba, když je převlečená za žebračku. I ruská Popelka má zlou macechu a protivné sestry a na plese ztratí střevíček. Princ potom jezdí se střevíčkem po celém světě. Hudebně tuto pohádku zpracoval Sergej Prokofjev jako balet, který měl premiéru v roce 1945. Je to dílo plné krásných hudebních čísel, počínaje tancem Popelky se smetákem přes hádku sester a přetahování se o šátek, tanců víly-žebračky, víl jara, léta, podzimu a zimy, valčíků na plese a konče orientálním tancem při cestách prince po světě. Své kouzlo má také hudebně pojaté odbíjení hodin o půlnoci.
Baletní inscenace mohou být různé. Od naprosto klasické až po různé inovace a gagy. V jednom představení například macechu a sestry představovali muži, pochopitelně v dámských šatech. V jiném zase ošklivost jedné ze sester byla zdůrazněna její tloušťkou a tomu byl přizpůsoben i její pohyb po jevišti. Ještě v dalším Popelka nenavštívila ples, ale filmové ateliéry a předváděla číslo jako Charlie Chaplin. Ale ať už bylo provedení jakékoli, krásná hudba zůstávala.
Úplně odlišnou verzi pro svou operu zvolil Gioachino Rosini. Libreto napsal Jacopo Ferretti Tato Popelka, která měla premiéru v roce 1817, je v postatě taková maskulinní. Angelina, jak se Popelka jmenuje, má sice taky dvě zlé sestry, ale místo macechy otčíma. Na ples jí umožní dostat se zase muž, ve skutečnosti princův učitel, který se rovněž převleče za žebráka. Na plese si Popelka s princem vymění náramek, nikoli střevíček. A princův učitel také zařídí, aby se za bouřky princi porouchal kočár a princ musel zastavit u domu Popelčina otčíma a Popelku tak našel.
I tuto operu lze zpracovat klasicky, s kostýmy odpovídajícími začátku 19. století, tak ji přenést do dnešní nadsázky, jak ji například uvedli v Národním divadle, kde Popelka vypadá jako hipster, její otčím má na sobě hokejový dres. Princ si v prvním dějství přehodí role se svým komorníkem, takže přichází převlečen za podkoního v kožené bundě a tričku s nápisem Limo Drive, komorník má na sobě smaragdový oblek a blyštivé boty, dlouhé zlaté vlasy a k tomu enormní, ale tenký černý knírek à la Dálí. Ale to je už extrém.
A na závěr ještě jedna Popelka od desetileté skladatelky Almy Deutscher. Už jsem se o ní zmínila v úvaze Fenomén Alma. Její Popelka nedře na nějakém statku a neztratí na plese střevíček. Almina Popelka je skladatelka, kterou macecha, majitelka operního domu, mučí přepisováním not. A princ je básník. Nenajde svou Popelku podle střevíčku, ale podle ztracené melodie, kterou jedině ona dokáže dokončit. Tato Popelka měla premiéru v roce 2016 a byla pojata ryze pohádkově.
Jaké další hudební Popelky nás ještě čekají?
17 názorů
To asi ta touha po originalitě.Někdy se to stává i renomovaným umělcům.Hlavní je se poučit a nedělat to víc jak jednou za deset let.
Je to podobné jako se stavbou domu.Dejte architektovi tučný rozpočet a volnou ruku a postaví vám Takešiho hrad.
Viděla jsem na ČtArt Verdiho Rigoletta v podobné předělávce. Na scéně stál například karavan,vekterém bydlela Rigolettova dcera. Taky se ptám: proč?
Jako školáci jsme byli na pár činoherních představeních.Kostýmy byly vždy klasické, žádné úlety.V této formě by se měla kultura předávat těm mladým.Vždy jsem si to užil, i když jsem byl patrně vyjímkou.Příbeh je přece zasazen do nějaké doby, která měla svá specifika a od našich časů se liší.Nejde jen o to předat příběh ale seznámit s dobou, v které se odehrává.Mladí jsou pohlceni tou svou dobou a nic jiné je nezajímá.Jak se pak mají poučit z historie?Po představení by se mělo ve škole o něm diskutovat a nejasnosti, např kolem dobových reálií, vysvětlit.Snad jednou přijede Romeo pod Juliin balkon na harleyi (možná se to už stalo, nevím) ale to není můj šálek kávy.
Možná by bylo dobré lépe zvažovat, zda na taková představení budou chodit diváci.Je to možná problém štědře dotovaných scén jako je ND.Divadlo si na sebe muselo vždy vydělat a zajistit všem obživu.Tomu podléhal výběr repertoáru i vše ostatní.Možná jsou štědré dotace kontraproduktivní a dobré divadlo ubíjejí, protože lidé se už nemusí tolik snažit.Viděl jsem ten článek pod odkazem.Katastrofa.
Lami, no, to byxh si netroufla. Vycházela jsem z této recenze (představení jsem bohudík neviděla):
La Cenerentola – Popelčin příběh, jak jej neznáte – Kulturio.cz
Bixley, jako vždycky musím já poděkovat Tobě za zajímavé čtení. Přeju Ti hezký večer :-)
Může to pochopit zasvěcený člověk, který zná děj hry.Ale vzít na to pár školních tříd.... nevím, nevím.
S tím naprosto souhlasím, Lami. Taky ty aktualizace nemám ráda, je to jakási nadsázka pro nadsázku.
Kočkodane, ty jsi to zase rozlouskl. :-)
Asi ani příliš nepřekvapí, že pohádku Tři oříšky pro Popelku nemají ve velké oblibě veverky. Naopak řidiči vozů Kuka a další pracovníci v odpadovém hospodářství ji přímo zbožňují.
Doufám, že snad zůstane u tradičního pojetí co se týká kostýmů.Před pár lety byl uveden Dalibor v nějakých avantgardních kostýmech a nedopadlo to dobře.Tak to asi je, když režisér má jakousi "vizi" , k tomu ještě hezký rozpočet a nikdo ho nedokáže zarazit.Stále si myslím, že jestliže je hra zasazena do určitého časového období, musí tomu odpovídat jak kostýmy tak i ostatní reálie.Přijde mi to stejné jako ty americké remaky evropských a jiných filmů, které jsou vždy horší než originál.S hrůzou očekávám premiéru Jáklova filmu "Jan Žižka".
Tuhle Popelku s Jiřím Štědroněm a Evou Hruškovou si taky pamatuju, ivi.
Irčo, Popeláka jsem taky viděla, to snad předělal Josef Lada.
Díky oběma.
blacksabbath
01. 05. 2021Mám ráda pohádky....a Popelka....ta patří k mým nej....vzpomínám si ještě na jednu...černobílý televizní film z roku 1969 režisérky Vlasty Janečkové a třeba ještě někdo jiný přidá svou oblíbenou......postupně si všechny odkazy rozklikám a poslechnu si.....děkuji!!!!.............*/********
Je to věčné a posluchačsky/divácky velmi vděčné téma, Popelka. V Tv jsem myslím někdy zahlédla i O Popelákovi, ale to nebylo ono:-)To Almina Popelka - skladatelka by mne lákala víc...
Díky za přiblížení, Renato - snad se přiměju něco z odkazů vyslechnout.
Evženie Brambůrková
01. 05. 2021Máš pravdu, Popelek je spousta, hlavně amerických a moderních. Já mám rádu tu, kde se vyskytuje i Leonardo da Vinci. Ale nad klasiku není.