Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pamětník

25. 10. 2021
6
15
415

Nad šedivé skály se hrabala kamenná ruka s deseti prsty. Kdyby ožila, možná by popadla náš vlak a vymáchala s ním Labe. Bral bych to. Jel jsem poprvé do Děčína, navíc dělat rozhovor s někým, koho jsem nikdy neviděl.

Pro ročníkovou práci jsem si nezvolil příliš originální téma – druhá světová, život v koncentráku. Nesmysl? Jak se to vezme. Nebudu nic opisovat, nemám to zapotřebí. Nebudu si ani nic vymýšlet. Udělám rozhovor s někým, kdo si prošel peklem Rudolf Hösse. Jenže koncentrák osvobodili Sověti v roce 1945. Moc pamětníků už nežilo.

Když už jsem to chtěl vzdát, narazil jsem na jednoho stařečka z Děčína (pocházel prý z Roudnice nad Labem). Nevolali jsme si, jenom jsme si psali esemesky. To mi nevadilo, aspoň jsem věděl, na čem jsem. Zrovna mi jedna přišla: „Platí dnešní schůzka?“

„Ano, jsem na hlavním nádraží,“ odepsal jsem. Popadl jsem batoh a vyrazil do neznáma.

 

Děčín mě oslnil svojí samozřejmou krásou, skálami se zámečkem i šumivým Labem. Majestátní vily rozházené po kopcích ho lemovaly jako mašle. Šel jsem po nábřeží, vítr mi chladil tváře. Sluníčko se přestávalo stydět za svoje ostny, byl konec dubna.

Přešel jsem most, zabočil doprava do Zámecké ulice, v níž jsem bezpečně objevil posprejovaný hnědý činžák s vymláceným oknem v přízemí. Podle instrukcí jsem měl vyjít do druhého patra a dlouze zazvonit. Trpělivě jsem poslouchal cvakot berlí o podlahu.

Když mi otevřel, spadla mi brada. Místo obličeje měl dědeček masku Stalina, belhal se o berlích, na kterých se protahoval jako akrobat ve vytahané fialové košili s dírou, jež odhalovala jeho černou hruď.

Chtěl jsem se otočit ve dveřích a odkráčet. Zvědavost však byla silnější.

„Té masky se nelekejte, mladý muži. Koupil jsem ji v Praze,“ řekl, když mě usadil ke stolu s květinkovým vzorem. „Dáte si vanilkové oplatky?“

„Nechcete si tu masku sundat? Potřeboval bych si vás vyfotit,“ zalhal jsem. Byl o hlavu vyšší než já, pod košilí se mu rýsovaly svaly. Chtěl jsem vědět, s kým mám tu čest.

„Klidně,“ zachechtal se hostitel, „ale jenom v masce osvoboditele.“

Přešel jsem to mlčením. Na stůl jsem položil mobil a zapnul diktafon.

„Žili jsme si pěkně. Než to utnul nešťastný rok třicet devět,“ rozpovídal se. Jeho hlas nezněl jako hlas dědečka, byl plný tlumené síly.

„Sebrali nám krámek,“ pokračoval, „nás odlifrovali do koncentráků. Co se stálo s tátou, netuším. Mámu utrápili v Osvětimi. Musel jsem na to koukat přes plot.“ 

Muž se rozvzlykal, až se mu třásla ramena. Vytáhl jsem z batohu balíček papírových kapesníků a podal mu ho.

„Jste laskav. Je to pro mě stále živé, nikdy…“

„Můžete popsat, jaký byl váš běžný den v koncentráku?“ přerušil jsem ho.

„Co vám budu vykládat, stálo to za hovno. Ale přežil jsem, to je hlavní.“

„Jak se vám to podařilo?“

„Zařadili mě do komanda. Stavěli jsme silnice, já a čtyři Poláci. Dostávali jsme chleba navíc. Pracovali jsme tvrdě, až se to podepsalo na mým zdraví. Jenže jsem věděl, že nesmím zavrávorat. Spadnout na hubu znamenalo jít do sprch. A to vás nohy zvednou ani nevíte jak.“

„Vy jste věděl, co se děje v plynových komorách?“

„To věděl každý. Když někoho spálili, vyletěl komínem a jeho smrad byl všude okolo. Smutný bylo, že jsem měl díky tomu práci. Třídil jsem oblečení, páčil zlaté zuby, stříhal vlasy. Co bylo potřeba. Cennosti se odnášely do speciální budovy, říkalo se jí Kanada. Občas se mi podařilo něco štípnout.“

Strčil jsem si mobil do kapsy: „Mám pocit, že mě jenom taháš za nohu. Žádnej pamětník nejsi, to ani náhodou.“

„Ukážu vám svoje číslo,“ řekl a vyhrnul si rukáv. Na odhaleném předloktí se objevilo vytetované pětimístné číslo. Šestka, pětka, trojka a dvě dvojky. Pečlivější pohled však odhalil, že si ho ten magor namaloval lihovkou.

 

Když jsem se začal zvedat ze židle, sevřel mi paži jako do svěráku. „Byl jsem tam,“ zašeptal. „Jak bych mohl vymyslet něco takového?“

„Co jsi sakra zač?!“ pokusil jsem se mu vykroutit. Marně. Ze zoufalství jsem mu strhnul masku.

Uviděl jsem obličej třicátníka s vykulenýma očima. Byl tak překvapený, že mi pustil ruku. „Všechno, co jsem vám řekl, byla pravda. Paměť mi ještě slouží,“ dodal dotčeně.

„Pravda? Vždyť je ti sotva třicet.“

„Kéž by. Letos už mi bude sto dva.“

„Tohle nemá cenu,“ prohlásil jsem. Zabouchl jsem za sebou dveře a seběhl dolů po schodech.

Sedl jsem si na lavičku k Labi. Pozoroval jsem nekonečný tok vody a mola bez lodí. Potřeboval jsem to nějak rozdýchat. Nevěděl jsem, co si mám myslet. Nemohl jsem zapomenout na jeho pohled plný bolesti. Na jeho hlas, který nepatřil lháři, ale bojovníkovi.

Kdyby to byl stoletý stařeček, všichni bychom mu leželi u nohou. Jenže nebyl. Nic z toho, co vyprávěl, zažít nemohl.

Jenom ve svojí hlavě.


15 názorů

Gora
26. 11. 2021
Dát tip

Závěr první části, kde hrdina píše sms s dědečkem, mi přijde málo logický /ne všichni "velmi staří dědečkové" umějí psát sms/... upřesnila bych  nějaký odpovídající způsob, jak se mohli "přes studentskou práci" ti dva seznámit... anebo dala jen větu, kterou by se čtenář zorientoval, bez celého začátku, který je celkově zmatečný i v místě děje.

Téma je dobré, odstavec rozmluvy s "dědečkem" taky, závěr slabší, jako by bezradný.


Prosecký
03. 11. 2021
Dát tip

A co by dělal v sudetském Děčíně? 


Ta maska mě napadla jen tak, ale měla zdůraznit, že je vyšinutý...

Děkuji za ten tvůj komentář, fakt mi tam chyběla jakákoliv souvislost, doplnil jsem...


Jamardi
26. 10. 2021
Dát tip

Dost jsi se odvážil. Těžko říct, co si kdo dokáže zmatlat v hlavě, kdo má potřebu hrát takovou roli. V první chvíli mně vadila maska Stalina. Ale četla jsem knihu Dívčí orchestr od Fanii Fénelon (nebo Marcely Routierové), což je podle skutečnosti a píše se tam také o povýšených vězních, například o  jedné která chtěla žalovat a tím dotyčkou odsoudit k smrti (Florettu) a bylo jí vyhrožováno, že bude usmrcena ona, pokud to udělá.

Dělá ze sebe schválně neobvyklého vězně - sám si vybírá práci, je u umožněno dívat se  na matku v jiném táboře (muži a ženy byli zvlášť a ten rodinný potom najednou zlikvidovali). To je dost komplikované, je to nepochopitelná,  těžko pochopitelná figura

Před otázkou "Proč jsi s tím přestal?" ti něco chybí. V předchozím textu není ani náznak toho, že by řekl, že by s tou prací na stavbě silnic přestal.


Vytunila... na tom možná něco bude. ;-)

Měj se


:-)

Z mého pohledu to byl blázen, ale opravdu věřil, že ty hrůzy prožil, takže je vlastně de facto skutečně prožil ;-)

Basil Hallward, to mě nenapadlo...


Kytiii
25. 10. 2021
Dát tip

Šílenec, co koukal na film s Mádlem?

Možná bych pointu ještě trochu vytunila, ale jinak dobré.


byl to šmejd a ty jsi měl štěstí....mohlo to dopadnout hůř....ale co když....to byl Basil Hallward??????


Lovecrafta znám... Píšu si Chamberse do seznamu knih pro rok 2022. ;-)


Kamamura
25. 10. 2021
Dát tip

Lovecrafta ale určitě znáš, ne? Tak Chambers byl jednou z největších lovecraftových inspirací, a to dokonce do té míry, že některé prvky jeho mythosu (Hashtur, žluté znamení, Carcossa) dokonce převzal a dále rozvíjel ve vlastní tvorbě (někdo by řekl, že je ukradl, ale já ne, protože Lovecraftův styl je hodně odlišný od Chamberse - Chambers je subtilnější, více v náznaku a narážkách. Navíc podobné výpůjčky chápu jako poctu originálu, nikoliv plagiát. Tak přistupuju i k vlastním parafrázím cizích děl tady na Písmáku).

Sum sumárum, soudě podle toho, jak píšeš, se ti to podle mě bude líbit. 


Dík moc, i za opravu. Krále ve žlutém neznám, ale rád si někdy přečtu. ;-)


Kamamura
25. 10. 2021
Dát tip

To je super! Připomnělo mi to Chamberse, "King in Yellow", tam se také za bílého dne dějí absurdní (mnohem absurdnější!) věci, a hrdinové vědí, že jim to nikdo neuvěří! ;-)


Kamamura
25. 10. 2021
Dát tip

10. řádek - "jsem na hlavním nádraží" (chybí "m" na konci slova)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru