Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seDennodenní
Autor
Pohorka
křik a pláč
kdy dostanu svoje mléko
ptá se syn každý den
8 názorů
Haiku to sice asi není, ale to je mi fuk. Každopádně se mi ten textíček líbí. Tak tip, a vítej na písmáku a buď zde spokojen a.
Zatím o haiku nejde. Je to jen popis konkrétní situace, ve kterém není žádný přesah, žádné obecně platné sdělení, žádný universální postřeh.
Já takhle :D pisu to v mobilu, takže občas háčky, čárky jdou bokem. Polepší se :))
Dennodenní, s dlouhým í. Na "začínám" není špatně vůbec nic, ale máš tam "zacinam". Tak se kdysi psaly texty telegramů, bez háčků a čárek, tak jsem to myslela .-)
Děkuji za kritiku. Ta hrubka, to jsem se vyděsil :D... Prosím, co je na "začínám" špatného, staré? :)
S haiku ti moc neporadím, ale pokud je chceš psát česky, asi by to chtělo kouknout trochu i na pravopis. "Denodenni" - správně "Dennodenní", "zacinam" by bylo v pořádku ve starých telegramech, ale když můžeš bez problému napsat "výstřel", proč ne "začínám"?
Pokud se chceš držet co nejjaponštějšího provedení, je dobré dodržet počty slabik v jednotlivých verších 5 - 7 - 5, nebo aspoň 17 slabik v součtu. I když jejich jazyk počítá tzv. móry, těch má být 17, a to nejsou jen slabiky, náš jazyk prostě počítá slabiky. Počty jsou to první, na čem je haiku definováno.
Ale ani toto první pravidlo není z betonu, protože ne vše se dá přesně tak otesat, a byla by škoda nenapsat krásné haiku je proto, že se nevlezlo do formy. O haiku je spousta knih a v nich spousta teorie a praktických ukázek. I na netu.
Najdeš pravidla motivů, zařazovacích slov, pauzy, zvukomalebnosti, dvou idejí, obrazu nebo zážitku ... I zde je toho mnoho a kvalitního. Píše sem dost zkušených haikařů s vytříbenou praxí. Koukni na tuto kategorii a najdeš. Koukni i na senrjú, jeho parametry, je haiku blízké ale má své odlišnosti. Mnoho zdaru!