Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte se24. 2. 2022
Autor
snake_01
vysoko nebem, ve formaci
to se dnes vrací … stěhovaví ptáci
a o pár prstů vedle v atlase
bábušce krev zasychá ve vlasech
v koloně na dálnici … první, druhé třetí
mladičká matka ukazuje děti
slzy jí stékají až na bradu
a rukou ukazuje k západu
sídliště zrána rozezněly střely
sádra se sype z ostění –
ptáci se kamsi rozletěli
a nejsou k vidění
7 názorů
(Rozumím. Na poli vázaného verše dvojnásob obtížná výzva, myslím si. Pochopitelně je zde i možné pole celkově odlišnějšího poetického vnímání a očekávání, jak ostatně předpokládám. V rámci autorovy práce jsem dlouhodobě ponejvíce mentálně i čtenářsky v souladu s básní Tenkrát.)
Silene, máš pravdu, že je to téma nesnadno uchopitelné, alespoň pro mě, zvolil jsem proto techniku lyrizované reportáže (3 fotograficky a jinak zaznamenané momenty), ale netvrdím, že se to povedlo a je to umělecky nosné. Tu aktualizaci tématu na počátku a na konci jsi četla tak, jak jsem zamýšlel, tak alespoň něco fungovalo.
Je možné, že je to především problém vázaného verše, nebo přesněji řečeno, způsobem, jakým s ním pracuju já.
Díky za odezvu.
Určitě není snadné uchopit ožehavé a frekventované téma snesitelným způsobem. (Notabene při podrážděnosti čtenáře zahlcením.)
Práce je technicky čistá, o tom u autora nepochybuji, ale co mě zaráží, je vlastně spekulace nad možným adresátem sdělného poselství. Sekám se ve druhém dvouverší, které mi silně zesiluje čítankovitou pachuť; tedy dětem? (Lokalizace je informačně sdělná, avšak vyspělejšímu čtenáři snad až protivně příliš, včetně jazykového určení výrazným rusismem.)
Nebo s třetí slokou slabým/silným ženám? (Proč báseň řeší z demografických skupin právě ženy a děti je vcelku nabíledni.) Zdvojený výskyt ukazuje/ukazuje má snad podpořit zesilující účinek a lze jej tedy pokládat za záměrný výstavbový prvek.
Za nejlepší části textu mám vstupní a závěrečné dvouverší, která jsou regulérním důvodem, proč jsem se k textu několikrát vracela a čím mě přitahuje.
S částmi mezi nimi bych však neváhala pracovat za předpokladu, že nebylo jediným posláním básně právě a pouze tady a teď naléhavě sdělit a nic extra víc.
Vznešený prapor hvězd a pruhů
klesl pod tíhou vlastních dluhů.
Marně svůj v Číně vyrobený
odhodil klobouk Cyrano.
Východní vítr, velké změny,
na Západě je vše prožráno.