Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seOtesánkův stín
Autor
Alenakar
Startovní čára
Čerstvě dospělí
nezačnou rozdávat hračky.
Hoví si v plyšových doupatech
a plánují si
pohádkovou budoucnost.
To jsou však jen ti šťastní
ti mladí bohatí
tatíčkovi mazánci,
zatímco různí ztroskotanci,
už od puberty
Robinsoni
na opuštěných ostrovech
bez mateřského dohledu
všudypřítomných dronů
neznají ani
svou vlastní polohu
natožpak patřičné souřadnice
"vyššího bytí".
Budoucí stopy
Napsat tak jednou blues
o mlčenlivých cestujících
v poloprázdném rychlíku,
když pozdě k ránu
do škarpy kolem trati
neslyšně padá sníh,
vagony stojí uprostřed polí
a dlouho čekají na zelenou...
Napsat tak blues
o prázdných tvářích ještě bez masky
před predátorským nádražím
plným hladových kamer.
...Bezbřehé lány
i obličeje v únorovém přítmí
jsou stále bělejší
a každý ví,
že až jednou konečně
vystoupí z vlaku,
zanechá za sebou
o něco hlubší stopy.
Otesánkův stín
I ve zpustlé zahradě
je stále co hlídat
a místo dědečka ve slamáku,
co mával hůlčičkou,
na tebe útočí hnízdící kos
a ostrými drápky
i pohádkové šlahouny
bujících šípků.
Dnes všechna vítězství Divočiny
jsou však jen dočasná,
protože hrozivě rozkročené
Velkoměsto
má sedmimílové boty.
18 názorů
Euny,
já píšu "moderně" jen zřídka. Jsem velmi konzervativní básnířkou, ale svůj konzervativismus uplatňuji i v praxi. Mé básničky o Vyhnálově, kde bydlím jsou sice nadsázkou, ale zase ne tak velkou.
Veľmi sa mi páči ako si atmosférou empatického básnika stredoveku uchopila a opísala úskalia modernej doby.
En,
když jsi v lese se smartfounem v kapse, je ti to stejně houby platné. Dokáže tě lokalizovat kdejaký hekřík, natožpak třeba policie nebo tajná služba. Žijeme v kybertotalitě a já nedokážu pochopit, jak je možné, že většině lidí je to egál. Já sama mobil nemám a na internet se připojuji jen v knihovně.
Má to silnou existenciální atmosféru. Člověk si ani neuvědomuje, že je trvale sledován, i když to je téma pro mě v textech vedlejší. Nicméně jsem si to trochu víc uvědomila při českém sci-fi filmu Důvěrný nepřítel. K třetí básni - ono je to tak trochu i naopak. Zabočíš z hlavní ulice mezi baráky a jsi v lese. Kdysi ty stromy káceli kvůli nedostatku světla a plísním v bytě, ale teď jsou ty stromy dvakrát větší a lidé jsou zřejmě rádi za kousek životodárné zeleně.
Když mají kosi v hnízdě mladé a blížíš se k hnízdu třeba v živém plotě, začnou "šílet", křičí a útočí. To jsem zažila víckrát. A jakmile se k hnízdu třeba přiblíží kočka, hlásí to kos všem ostatním ptákům v okolí.
Mě víc zaujal ten kos. Některý zdomácní, chová se jako slepice a diví se a je rozpačitý, když člověk přijde na vlastní zahradu. :)
Leraku,
já píšu většinou "klasiku". Moje "moderní" básničky uspějí jen málokdy.
Abakusko,
není nad dobrodružství. Představuju si, že když nečekaně zastaví na Slovensku vlak někde v horách, z lesa se vyhrnou horní chlapci s valaškami a berou bohatým, aby mohli rozdávat chudým...
Jamardi,
ty básničky jsou ze života. Hlavně ta poslední je z našeho okolí. ...Majitelé umřou, zahrada zpustne, často i pár let leží ladem, než ji potomci prodají "velkým penězům".
Díky, Leno. Byly to pro mě jen takové "experimentálky" a spíš jsem počítala s tím, že ty básničky smažu. Překvapilo mě, že někoho zaujaly.
teda neviem ako české železnice, ale slovenské dráhy končia dosť často v poli a cestujúci má možnosť pri plahočení sa poľom kochať sa krajinou a nečaká sa pritom na žiadnu zelenú. Občas cestujúci nechávajú za sebou dohorievať nejakú tú lokomotívu.
Líbí se mi to. Řekla bych, že je to o různých uvrtanostech, o mladých v určitém prostředí, ospalých lidech ve vlaku, kosech, kteří považují zahradu za svou.